معرفی گیاه هویا

چهارشنبه 24 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه هویا

نام انگلیسی: مومی Miniature wax plant

نام علمی: Hoya bella

خانواده: Asclepiadaceae

معرفی گیاه هویا

گیاه هویا بهترین و زیباترین گیاه برای استفاده به عنوان سبد آویزان است. برگ‌ها سبز و مومی، ساقه‌ها خزنده و آویزان، گل‌ها به صورت خوشه‌ای سفید رنگ با رنگ قرمز در وسط که با آویزان شدن از سبد منظره زیبایی به گلدان می‌دهد، شهد حاصله از گل‌ها وسایل منزل نزدیک به گلدان را کثیف می‌کند و نام فارسی اصیل (وژیک) برگرفته شده از همین معنی است این‌گونه را نباید با هویا (پیچ شمعی) که دارای برگ‌های ابلق است اشتباه کرد.

معرفی گیاه هویا

معرفی گیاه هویا

دما مناسب گیاه هویا

پیچ شمعی گیاهی گرمسیری است و در مواقعی نادر تا درجه حرارت 30 را نیز تحمل می‌کند. اما بهترین درجه حرارت برای داشتن گیاهی سالم با رشدی خوب، حرارت 20 درجه سانتی گراد در فصول اولیه سال و 16 درجه سانتی گراد در زمستان است.

نور مورد نیاز گیاه هویا

گیاه هویا به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و بهترین مکان برای قرار گیری آن در پشت پنجره جنوبی است. دقت کنید که بودن گیاه در تابش مستقیم خورشید مخصوصا در روزهای آفتابی تابستان آسیب شدیدی به برگ و گلهای آن وارد می‌کند.

آبیاری صحیح گیاه هویا

بهتر است مانند باقی گیاهان، اجازه دهید خاک گلدان خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که گلدان شما حتما دارای زهکش باشد تا آب اضافی از انتهای آن خارج شود. در طول زمستان و هوای سرد از آبیاری زیاد خودداری کنید و در روزهای گرم تابستان دفعات آبیاری را بیشتر کنید. بهتر است برای از بین نرفتن و خشک شدن زود هنگام گلها، در طول دوره گلدهی آبیاری کمتری صورت گیرد.

آبیاری صحیح گیاه هویا

آبیاری صحیح گیاه هویا

خاک مناسب گیاه هویا

مناسب ترین خاک برای گل هویا مخلوطی از خاک لومی و پیت ماس است.

رطوبت گیاه هویا

به دلیل حالت چرمی و سبز تیره بودن برگها، به رطوبت کمی نیاز دارد و همان رطوبت متوسط محیط برایش کافیست. البته باید توجه داشته باشید که در طول فصول گرم و روزهای آفتابی با گرمای زیاد، نیاز رطوبتی این گل نیز بیشتر می‌شود و بهتر است برگها را غبارپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود.

کوددهی گیاه هویا

برای رشد بهتر و رونده بودن ساقه ها بهتر است در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، گیاه هر 2 هفته یک مرتبه تغذیه شود. کود مخصوص گلهای زینتی برای گل هویا مناسب است.

خاک مناسب گیاه هویا

خاک مناسب گیاه هویا

گلدهی گیاه هویا

گلهای زیبا و درخشان هویا به ندرت ظاهر می‌شوند و قبل از 2 سالگی انتظار گلدهی از این گیاه را نداشته باشید. برای گلدهی بهتر است در تابستان با کود مخصوص گلدهی تغذیه شود.

هرس گیاه هویا

گیاهان رونده به هرس زیادی نیاز ندارند و گیاه هویا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مورد گلها نیز باید گفت که بعد از خشک شدن آنها در فصول سرد، بهتر است به صورت تکی چیده شوند و همه آنها به شکل خوشه ای و از ساقه بریده نشوند. دلیل انجام این کار این است که سال آینده گیاه دوباره از هیمن ساقه به گل می‌نشیند و با حذف آن ممکن است گیاه به گل نرود.

تعویض گلدان گیاه هویا

در مورد تعویض گلدان این گیاه باید گفت که در صورتی که گلدان آن بزرگ باشد، فکر گلدهی آن را از سر بیرون کنید ! این گیاه در گلدان کوچکتر، پرپشت تر خواهد بود و در جای تنگ گلدهی آن تضمین می‌شود. بنابراین از تعویض گلدان پی در پی این گیاه خودداری کنید و تنها هر 3 یا 4 سال یکبار گلدان آن را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

تعویض گلدان گیاه هویا

تعویض گلدان گیاه هویا

آفات و بیماری گیاه هویا

شته ، کنه تارعنکبوتی و شپشک آرد آلود از جمله آفات رایج این گیاه هستند. این گیاه بیماری خاصی ندارد اما بهتر است برای جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی برگسار گیاه بخصوص در طی شب هنگام برای مدت طولانی خیس و مرطوب باقی نماند.در واقع گیاهان هویا بیشتر به شرایط نامساعد محیطی حساس هستند تا بیماری ها.

 

معرفی گل سوسن آفریقایی

معرفی گیاه شمشاد ژاپنی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا