معرفی گل تاج خروسی

پنج‌شنبه 22 دی 1401 گل و گیاه

معرفی گل تاج خروسی

نام علمی : Celosia Caracas Deep Purple
نام رایج : تاج خروسی
بی خطر بودن برای کودکان و حیوانات خانگی : برای هر دو بی خطر است.

 

معرفی گل تاج خروسی

گل تاج خروس (به انگلیسی Celosia) بومی امریکا و مکزیک است. گل تاج خروس گیاهی با ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ سانتیمتر می باشد. گل تاج خروس چین چین است و شبیه به کاکل خروس می باشد به همین دلیل به این گل تاج خروس می گویند. گل تاج خروس انواع مختلفی دارد و در رنگ های طلایی، ارغوانی، قرمز، نارنجی، صورتی و… می باشد. گل تاج خروس بزرگ و پهن می باشد و بسیار زیباست. این گل نوعی گیاه آپارتمانی نیز می باشد.

معرفی گل تاج خروسی

معرفی گل تاج خروسی

نور مناسب برای گل تاج خروسی

این خیلی خوب است که نور کافی خورشید به تاج خروسی بتابد، اما خوب جای نگرانی نیست. چون در محیط‌های کم نورتر و سایه هم رشد می‌کند. اما در نور کامل رشد بهتری دارد. تاج خروسی روزانه به دریافت حدودا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در واقع هرچه نور بیشتر، بهتر! تاج خروسی گلدانی را در نزدیکی یک پنجره نورگیر شمالی یا در بالکن قرار دهید. مواظب باشید که خاک در برابر نور خورشید کاملا خشک نشود، چون به پژمرده شدن گیاه منجر خواهد شد.

آبیاری صحیح گل تاج خروسی

وقتی سطح خاک کاملا خشک شد به گیاه آب بدهید. اما آبیاری بیش از حد آن را شدیدا ضعیف میکند. تاج خروسی نمی‌تواند خاک خیس را تحمل کند. این نوع گیاهان از آبیاری زیاد ابدا لذت نمی‌برند. یافتن برنامه‌ای صحیح برای آبیاری تاج خروسی کمی دشوار است، اما نیاز به نگرانی نیست.

آبیاری صحیح گل تاج خروسی

آبیاری صحیح گل تاج خروسی

رطوبت خاک گل تاج خروسی

تاج خروسی می‌تواند به خوبی در گلدان رشد کند، اما هوای داخل خانه برای گل دادن آن بیش از حد خشک است. در نتیجه برای سالم نگه داشتن گیاه، باید به آن کمک کنید.
یک دستگاه مرطوب کننده هوا را در کنار آن قرار دهید.

دمای مناسب برای گل تاج خروسی

تاج خروسی یک گیاه تابستانی است و هوای سرد را دوست ندارد و دمای 25 الی 35 درجه برای رشد ان ایده آل است. خیس کردن برگها نیز می‌تواند مفید باشد؛ اما بسیار مواظب باشید که فقط برگها را خیس کنید و ابدا آبی به گلها و شکوفه‌ها نپاشید. این عمل را با یک اسپری آب انجام داده و از آبی در دمای محیط استفاده کنید.

دمای مناسب برای گل تاج خروسی

دمای مناسب برای گل تاج خروسی

خاک مناسب برای گل تاج خروسی

داشتن خاکی که عملیات زه کشی را به سرعت انجام دهد برای تاج خروسی بسیار مهم است. کاشت آن در خاکی با زه کشی نامناسب سبب ابتلای ریشه گیاه به پوسیدگی شده و در نتیجه مرگ آن را به همراه خواهد داشت. خاک سنگین و دارای مقادیر بالای رس برای آن مناسب نیست. خاک مناسب برای گیاه تاج خروسی خاک باغچه و پیت ماس و کمپوست است.

کوددهی به گل تاج خروسی

کوددهی برای تاج خروسی ضروی نیست. اما اگر شاهد کاهش سرعت رشد گیاه بودید، می‌توانید در طول فصول رشد ماهی یکبار به تاج خروسی کود مایع بدهید. هنگامی که شکوفه دهی گیاه آغاز شد، این مقدار نیز باید افزایش پیدا کرده و دو هفته یکبار انجام شود کودی را برای تاج خروسی انتخاب کنید که دارای مقادیر بالایی از نیتروژن باشد، مانند کودهای 3.1.2 .

آفات گل تاج خروسی

آفات گل تاج خروسی

آفات گل تاج خروسی

مهمترین بیماری‌های گیاه پوسیدگی ریشه و بیماری لکه برگی قارچی است که علت آن آبیاری بیش از اندازه است و با آبیاری منظم و به موقع می‌توان آن را کنترل کرد. شته‌ها نیز از دیگر عوامل تهدید کننده این گل هستند که می‌توانند مانع رشد و گلدهی گیاه شوند و برای کنترل آن می‌توان از سموم مخصوص استفاده کرد.

خواص دارویی گل تاج خروسی

این گیاه خواص دارویی دارد برای آبله مرغان مفید است. ضد سوزش ادرار است. باعث تقویت حس بینایی و شنوایی میشود.و برای سرما خوردگی مفید است. و بذر آن خواصی مشابه گیاه کینوا دارد.

گیاه جگن و روش های نگهداری از آن

پیچک سفید و روش های نگهداری از آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا