معرفی کتاب کلبه عمو تام

سه‌شنبه 9 اسفند 1401 کتاب

مشخصات کتاب کلبه عمو تام

عنوان اصلی : Uncle Tom’s Cabin

نویسنده: هریت بیچر استو

کشور: آمریکا

سال انتشار: ۱۸۵۲

ژانر: رمان کلاسیک

مناسب برای: همه افراد

معرفی کلبه عمو تام

کلبه عمو تام نوشته ی هریت بیچر استو نویسنده شهیر آمریکا ، یکی از آثار جاودان ادبیات جهان است که تاثیری شگرف در تاریخ آمریکا داشته است. موضوع کتاب در باب پدیده ی زشت برده داری می باشد و بخشی از تاریخ جنگ های داخلی آمریکا به این پدیده وابسته بوده است. ایالت های جنوبی طرفدار برده داری بودند و بعدها شمالی ها طرفدار لغو قانون برده داری.

برده ها و سیاهان در آمریکا مطلقا هیچ حقوقی نداشتند و در وحشتناک ترین فضا، زندگی را می گذراندند. این اثر برپایه آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده است و نویسنده آن را به چشم دیده، نوشته شده است. آبراهام لینکلن درباره این رمان گفته بود که یکی از دلایل جنگ های داخلی آمریکا بر سر آزادی بردگان انتشار رمان کلبه ی عمو تام بود.

معرفی کلبه عمو تام

معرفی کلبه عمو تام

خلاصه کتاب کلبه عمو تام

یک کشاورز کنتاکی به نام آرتور شلبی که بدهی‌های زیادی دارد، با احتمال از دست دادن همه چیزش روبرو می‌شود. اگرچه او و همسرش، امیلی شلبی، رابطه‌ای محبت‌آمیز با بردگان خود دارند، شلبی تصمیم می‌گیرد با فروش دو تن از برده‌های خود به آقای هیلی، یک تاجر برده ، پول به دست آورد.

بردگان مورد بحث عبارتند از عمو تام، مردی میانسال با زن و فرزندانش در مزرعه، و هری، پسر جوان الیزا خدمتکار خانم شلبی. هنگامی‌که شلبی به همسرش در مورد توافق خود با هیلی می‌گوید، او وحشت زده می‌شود زیرا به الیزا قول داده است که پسرش را نفروشد.

با این حال، الیزا مکالمه شلبی و همسرش را می‌شنود و پس از هشدار به عمو تام و همسرش، هری را می‌گیرد و به شمال فرار می‌کند، به امید اینکه با همسرش جورج در کانادا به آزادی دست پیدا کند.

هیلی او را تعقیب می‌کند، اما دو برده دیگر، الیزا را از خطر آگاه می‌کنند و با عبور از رودخانه نیمه یخ زده اوهایو، مرزی که کنتاکی را از شمال جدا می‌کند، به طور معجزه آسایی از گرفته شدن فرار می‌کند.

خلاصه کتاب کلبه عمو تام

خلاصه کتاب کلبه عمو تام

معرفی نویسنده کتاب کلبه عمو تام

بانو هریت بیچر استو در سال 1811 در لیچفیلد ایالت کنتیکت آمریکا به دنیا آمد و هشتاد و پنج سال بعد در هارتفورد دیده از جهان فرو بست. هریت در دورانی که در سین سیناتی اوهایو معلم بود ، گرایشی ضد بردگی داشت. این شهر پناهگاه و رابطی برای بردگان فراری از جنوب آمریکا برای رفتن به شمال آمریکا و کانادا بود.

در سال 1850 که در آمریکا قانونی مبنی برگرداندن بردگان فراری به صاحبانشان تصویب شده بود، استو که تا آن زمان تنها در موضوعات مذهبی و آموزشی قلم میزد، کم کم شروع به نوشتن داستان کرد.

نمایشنامه کتاب کلبه عمو تام

نمایشنامه کتاب کلبه عمو تام

بخشی از متن های کتاب کلبه عمو تام

“قلب اشکی برای ریختن ندارد، فقط خون می‌ریزد، در سکوت فقط خون خود را می‌ریزد.”‏

‏«در این دنیا ارواح مبارکی وجود دارند که غم و اندوه آن‌ها برای دیگران به شادی تبدیل می‌شود. ‏امیدهای زمینی‌شان که با اشک‌های فراوان در گور نهاده شده، بذری است که از آن در بهار گل‌های ‏شفابخش و مرهمی‌برای دنیای ویرانه و پریشان رشد می‌کند.‏

‏”هر چقدر هم که مسیر سخت، سرد باشد واقعیت‌های روزمره، ستمگرانه، خونسردانه، ‏بدون توجه به همه احساسات، ادامه می‌یابد! هنوز باید بخوریم، بنوشیم، بخوابیم، و دوباره بیدار ‏شویم، – هنوز چانه بزنیم، بخریم، بفروشیم، بپرسیم و به سؤالات پاسخ دهیم، – خلاصه، هزار سایه را ‏دنبال کنیم، هر چند به آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشیم.”‏

‏”با آن‌ها مانند سگ رفتار کنید، کارها و رفتارهای سگ‌ مانند را از آن‌ها خواهید دید. با آن‌ها مانند انسان رفتار ‏کنید و کارهای انسان گونه از آن‌ها خواهید دید.”

کتاب موبی‌دیک یا وال سفید اثر هرمان ملویل

کتاب عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا