مراقبت از قدرت بینایی

چهارشنبه 15 دی 1400 سلامت
چگونه بینایی خود را تقویت کنیم

 

مراقبت از قدرت بینایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می توانید برای کمک به حفظ کیفیت زندگی خود انجام دهید.

 

مراقبت از قدرت بینایی

مراقبت از قدرت بینایی

مراقبت از قدرت بینایی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “گورمندایز”، خطر از دست دادن بینایی با افزایش سن افزایش می یابد. بیماری های مرتبط با افزایش سن یکی از دلایل اصلی نابینایی و کم بینایی محسوب می شوند، از این رو مد نظر قرار دادن اقداماتی که به محافظت از قدرت بینایی کمک می کنند، اهمیت دارد.

پیروی از قانون 20-20-20

با توجه به این که بیش از هر زمان دیگری در طول روز به نمایشگرها (رایانه، تلویزیون، گوشی هوشمند، تبلت و غیره) خیره می شویم، چشم های ما نیز تحت فشار بیشتری قرار می گیرند. استراحت دادن به آنها در طول روز اهمیت دارد و بر همن اساس می توانید قانون 20-20-20 را مد نظر قرار دهید. بر این اساس، هر 20 دقیقه یک بار به مدت 20 ثانیه به شی در فاصله 20 فوتی (6 متر) نگاه کنید. این کار فشار بر چشم ها را کاهش می دهد و از بروز خستگی، سوزش، خشکی، و خارش چشم ها در پایان روز پیشگیری می کند.

مصرف مواد غذایی تقویت کننده چشم

انحطاط ماکولا یکی از دلایل اصلی نابینایی است. این بیماری مرتبط با افزایش سن زمانی رخ می دهد که ماکولا (بخش مرکزی شبکیه) تخریب می شود. این بخش از چشم وظیفه کنترل و تمرکز دید مرکزی را بر عهده دارد و عملکرد نادرست آن بر توانایی مطالعه، مشاهده جزئیات اشیا، دیدن و شناسایی چهره ها و رنگ ها، و رانندگی تاثیرگذار است.

برخی ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به پیشگیری از این بیماری کمک کنند که از آن جمله می توان به ویتامین های A، C، E و روی اشاره کرد. از منابع خوب برای این مواد مغذی می توان به هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، زردآلو، و سبزیجات برگدار تیره اشاره کرد. مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 مانند ماهی سالمون نیز در پیشگیری از این بیماری موثر هستند.

استفاده از محافظ های چشم

افراد بسیاری هر ساله در جهان با جراحات مرتبط با چشم مواجه می شوند که قابل پیشگیری بوده اند. چه در محل کار، خانه یا باشگاه ورزشی استفاده از محافظ های چشم برای پیشگیری از آسیب ناشی از مواد شیمیایی، مواد بالقوه خطرناک مانند چوب یا فلز و اشیا تیز را فراموش نکنید.

ترک سیگار

اگر سیگار می کشید باید این کار را کنار بگذارید. سیگار به بخش های مختلف بدن ضرر می رساند و احتمال ابتلا به مشکلات مرتبط را چشم را نیز افزایش می دهد. به عنوان مثال، افراد سیگاری در مقایسه با غیر سیگاری ها دو برابر احتمال بیشتری دارد تا به آب مروارید مبتلا شوند. همچنین، خطر ابتلا به انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن در افراد سیگاری سه برابر بیشتر از شرایط دیگر است.

حفظ وزن سالم

مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری های عمده چشم در افراد دارای اضافه وزن یا چاق افزایش می یابد. به طور ویژه، چاقی با آب سیاه، آب مروارید، انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن، و رتینوپاتی دیابتی (آسیب دیدگی رگ های خونی در شبکیه که می تواند به نابینایی منجر شود) پیوند خورده است. با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمانی منظم وزن خود را کاهش داده و یا وزن سالم را حفظ کنید.

ورزش منظم

انجام ورزش نه تنها به حفظ وزن سالم کمک می کند، بلکه ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشم را نیز کاهش دهد. افزون بر این، پژوهش انجام شده توسط دانشگاه ملبورن در استرالیا و دانشگاه لیدز بکت در انگلیس نشان داد که کاهش وزن می تواند حتی آسیب وارده به چشم به واسطه چاقی، دیابت و پرفشاری خون را معکوس کند.

استفاده از عینک آفتابی

قرار گرفتن طولانی مدت در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید می تواند و محافظت نامناسب از چشم ها می تواند به آسیب دیدگی آنها منجر شود. شما باید از عینک های آفتابی که 100 درصد پرتوهای فرانبفش خورشید را مسدود می کنند، استفاده کنید. همچنین، افرادی که روزهای ابری نیز از عینک آفتابی استفاده می کنند را مسخره نکنید، زیرا پروتوهای فرابنفش می توانند از ابرها عبور کرده و به چشم آسیب برسانند و حتی در برخی موارد موجب نابینایی موقت به واسطه التهاب قرنیه ناشی از مواجهه با پرتوهای فرابنفش شوند، که اساسا آفتاب سوختگی چشم ها محسوب می شود.

معاینه منظم چشم

افزون بر مراجعه حداقل یک بار در سال به پزشک عمومی برای نظارت بر سلامت کلی بدن، شما باید به طور منظم به چشم پزشک نیز مراجعه کنید. این بهترین روش برای تشخیص زودهنگام یک بیماری چشم، به ویژه آنهایی که فاقد علائم یا نشانه هستند، محسوب می شود. هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود، درمان نیز آسان‌تر خواهد بود.

شستشوی دست ها پیش از تماس با چشم

دست های ما در طول روز با سطوح مختلفی در تماس هستند و مقدار میکروب هایی که روی آنها انباشته می شود، شگفت انگیز است. برای پیشگیری از تحریک یا عفونت چشم، همواره دست های خود را پیش از تماس با آن شستشو دهید. اگر از لنزهای تماسی نیز استفاده می کنید به طور منظم آنها را بر اساس دستور پزشک ضدعفونی کرده یا جایگزین کنید.

آگاهی از سابقه خانوادگی سلامت چشم

آگاهی از سابقه پزشکی خانوادگی اهمیت دارد، زیرا ممکن است مستعد ابتلا به برخی بیماری ها و شرایط ارثی باشید. این مساله درباره چشم ها نیز صادق است. در نتیجه، اگر پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ شما به بیماری های ارثی، مانند انحطاط شبکیه، انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن، آب سیاه یا آتروفی اپتیک مبتلا هستند، زنگ خطر برای شما نیز به صدا در می آید. آگاهی از این شرایط می تواند به اتخاذ اقدام های پیشگیرانه کمک کند.

 

مقابله با آلزایمر

تنبل باشید زودتر آلزایمر می گیرید

درد گردن و شانه

رابطه شانه درد و حمله قلبی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا