محوطه باستانی چغاآهوان ایلام

چهارشنبه 18 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
محوطه باستانی چغاآهوان ایلام

محوطه باستانی چغاآهوان ایلام

شهر ایلام در میان حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد.استان ایلام سرزمینی است که در غرب ایران و در میان ارتفاعات زاگرس قرار دارد ک از شمال به کوهستان و از جنوب به دشت منتهی می شود . به همین دلیل این منطقهدارای چهار فصل است و مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می گیرد.تپه چغا آهوان از جاذبه های شهر-ایلام

محوطه باستانی چغاآهوان ایلام

محوطه باستانی چغاآهوان ایلام

تپه چغا آهوان شكوه فرهنگ ایرانی را به رخ جهانیان می كشاند. چغا آهوان

مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهر مهران، شرق جاده ایلام به مهران واقع شده و این اثر باستانی  در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید .محوطه باستانی چغاآهوان یکی از اولین  قدیمی ترین شهرهای جنوب غربی آسیا به وسعت 30 هکتار است که دارای قدمت 6000 تا 2700 پیش از میلاد مسیح است.

در این شهر شواهد فراوانی از فعالیت های صنعتی و ادرای به چشم می خورد که نشان دهنده اهمیت دشت مهران در دوره ی زمانی یاد شده می باشدچغا آهوان این آثار  بی همتا و با ارزش كه سینه ای انباشته از تاریخ دلاوری و نبرد نیاكان ما با مهاجمان این  سرزمین آبا و اجدادی دارد، ‘تپه چغا آهوان’ در حدود پنج كیلومتری شمال شهر و ابتدای دشت مهران است، امروزه اگرچه در زمین های پیرامونی این اثر كشاورزی رواج دارد اما در گذشته مكانی پررونق و آباد برای زندگی و سكونت بوده است.

چغا آهوان در شمال شهر مهران و حدود چند کیلومتری شرق جاده ارتباطی ایلام- مهران  می باشد . این محوطه  معروفترین و بزرگترین  محوطه پیش از تاریخ در دشت مهران است که نخستین‌بار در سال 1375 توسط مرحوم علی محمد خلیلیان شناسایی شده است.

بر اساس یافته‌های ، بخش جنوبی این محوطه احتمالا در اواخر هزاره هفتم مورد سکونت بوده و با گذشت زمان و در دوره‌های بعدی استقرار آن گسترش یافته است به طوری که در دوره اوروک و جمدت نصر محوطه‌ای بالغ بر 30 هکتار مورد سکونت بوده است، بر اساس یافته ها در این دو دوره بخش جنوبی چغا آهوان مرکز صنعتی و محل تولید سفال بوده است.

محوطه باستانی چغاآهوان ایلام

نقش برجسته گل گل ایلام

نقش برجسته گل گل ایلام

قره کلیسای آذربایجان غربی

قره کلیسای آذربایجان غربی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا