زنان محدودیت شغلی ندارند !!

دوشنبه 13 تیر 1401 بازار

بحث جنسیت همواره از مواردی بوده که در میان مسائل مختلف ریشه کرده است. در میان زندگی، آینده، حق درس خواندن، شغل و هزاران موارد دیگر.

در سالیان قبل با توجه به بحث جنسیت تبعیض های بسیار مختلفی شکل می گرفت که می توان گفت این تبعیض های جنسیتی در کشور های دیگر به طور کامل برداشته شده است و خوش بختانه درایران هم رنگ کمتری گرفته ولی به طور کامل ریشه کن نشده است.

متاسفانه به علت باورهای بسیار غلط، زنان با نیروی کمتری فرض می شدند. در حالی که اینگونه نبوده و نیست. هر شغلی که مردان انجام می دهند را زنان هم می توانند به راحتی انجام بدهند. و نباید زنان را تنها محدود به خانه کرد.

همه چی به سلیقه ربط دارد. چه کارهای فنی، چه مشاغل ورزشی و چه مشاغلی که بازاری و یا درسی هستند. همه آن ها به نوبه خود طرفداران خودشان را دارند و نمیتوان موردی را به دیگری برتری داد و یا برای جنسیتی محدود کرد.

 

زنان در همه حوزه ها موفق هستند

امکان ندارد دست به روی هر حوزه و شغلی بگذارید و در آن رد پای زنان را مشاهده نکنید. حتی در بسیاری از این موارد موفق ترین افراد آن، زن ها به شمار می آیند.

اما چه چیزی باعث می شود یک زن با تمام موانعی که بر سر راهش وجود دارد به یک زن موفق در حوزه خود تبدیل شود؟

 

ویژگی زنان موفق در مشاغل

در ایران قوانین بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود در نهایت یک زن نتواند به راحتی در شغلی که آن را دوست دارد فعالیت کند و اگر هم بتواند در ادامه کار با نگاه های جنسیت زده رو به رو شود و یا حمایت چندانی از او نشود که همین اوامر منجر می شود یک زن در جریان کاری که انجام می دهد دچار دل سردی شده و یا حتی آن را به طور کامل کنار بگذارد.

پس باید قبول کنیم اگر زنی در یک مورد موفق می شود ارزش آن در کشور ما بالاتر است چرا که او فیلتر های بسیار مختلف و سختی را پشت سر گذاشته است.

شاید بتوان از بزرگترین عامل موفق شدن زنان، شجاعت و هدفمندی را نام برد. چرا که داشتن این دو مورد باعث می شود، پشت کار و سخت کوشی هم به وجود بیاید که در نهایت دایره ای از صفات مثبت شکل می گیرد.

چگونه به عنوان یک زن در شغلی که استعدادش را داریم کار کنیم؟

در اولین قدم به جز مسائل فردی که شامل تصمیم ها و اقدامات ما می شود، همه چیز به جامعه باز می گردد. مواردی که تحت تاثیر جامعه است، خود به دو مورد تقسیم بندی می شود.

یک مورد عامل قانونی است که طبیعتا نمی توان آن را به موضع اجرایی رساند. چرا که قانون در هر حالتی لازم الاجرا است.

یک مورد اما عرف و رویه فکری عموم مردم است. که کاملا قابل تغییر بوده و می توان آن را در بسیاری از موارد اصلاح کرد. که خوش بختانه عامل دوم رواج بسیار زیادی را پیدا کرده است واکنون شاهد این هستیم که بسیاری از عرف های غلط از بین رفته است. و در بخش های مختلفی زنان در کنار استعداد هایشان مشغول کار هستند.

تنها کاری که اکنون باید انجام داد، پیدا کردن مراکز استخدامی و تقویت استعداد است. هنگامی که شما در یک کاری قوی باشید، فرقی نمی کند که زن باشید و یا مرد. شما بهترین آن کار خواهید شد.

 

استفاده از تجربه در شغل

هنگامی که استعداد خود را شکوفا می کنیم در واقع باعث تقویت آن هم می شویم و بعد از مدتی در آن تجربه به دست می آوریم. هنگامی که تمامی این موارد را به شغلی منتقل کنیم باعث می شود در مدت زمان کم در آن شغل حرفه ای شده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

یکی از این موارد ورزش است. هنگامی که به عنوان یک زن در ورزشی موفق باشیم  و استعداد خود را در آن تقویت کرده باشیم؛ به راحتی می توانیم از آن در مشاغل مربوطه اش استفاده کنیم و خود را موفق جلوه بدهیم.

برای مثال ورزش کوه نوردی و راپل کاری را مثال می زنیم.

در این ورزش که زنان جمعیت زیادی از افراد مشغول به آن را تشکیل می دهند، کار در ارتفاع و استقامت بسیار بالا، مهم است.

این ورزش زیرمجموعه صخره نوردی و کوه نوردی محسوب می شود و در آن با استفاده از تجهیزات و وسایل ایمنی، به مکان های صعب العبور ورود می کنند.

بسیاری از افرادی که در این ورزش حرفه ای هستند در مشاغل مختلفی که در این حیطه است فعالیت می کنند که از این مشاغل می توان آتش نشانی، پیچ و رولپلاک نما ساختمان و نماشویی را نام برد.

اخیرا با توجه به جذب نیروهای زن در آتش نشانی، مجموعه های دیگر هم اقدام به جذب بانوان در این مورد کرده اند. برای مثال شرکت سازه لوکس در تهران از زنانی که در رشته صخره نوردی مشغول به کار هستند و تجربه بالایی در این مورد دارند استقبال کرده و از آن ها برای مواردی مانند پیچ و رولپلاک نما ساختمان استفاده می کنند.

در فرایند پیچ و رولپلاک نما، استفاده از فرد متخصص بسیار ضروری است و فرقی نمی کند مرد آن را انجام بدهد و یا زن.

زیرا برای انجام پیچ و رولپلاک ساختمان به علت عدم استفاده از داربست و خطرات آن، به فردی نیاز است که:

  • به کار در ارتفاع عادت داشته باشد
  • بتواند سنگ ها را با استفاده از تجهیزات مخصوص در جای خود محکم کند .
  • به وسیله پلیش و رنگ مخصوص جای بسیار ریز سوراخ ها را بپوشاند که حتی از فاصله نزدیک هم چیزی معلوم نشود.

به همین علت است که استقامت بانوان و تجربه آن ها در زمینه هایی مانند کار در ارتفاع ساختمان کاربردی بوده و مورد نیاز می شود.

به بچه گربه ها در هر سنی چه غذایی بدهیم؟

قیمت گذاری پروژه های سئو از نگاه نشونت (نکات مهم از برآورد هزینه سئو)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا