چگونه ماساژ پوست سر باعث رشد مو می شود؟

دوشنبه 21 فروردین 1402 سلامت
ماساژ پوست سر

 ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر روش بسیار معروفی برای مراقبت از موهای شما بوده است. معمولاً افراد در حالی که پشت سر هم می نشینند قطار می سازند و پوست سر کسانی را که روبرویشان نشسته اند ماساژ می دهند.

اعتقاد بر این است که ماساژ پوست سر یکی از بهترین اشکال مراقبت از مو است زیرا رشد مو را تحریک می کند و همچنین به توزیع یکنواخت محصولات مو در سرتاسر مو کمک می کند، به همین دلیل است که ماساژ پوست سر پس از استفاده از یک محصول مراقبت از مو یک روش معمول است. .

در یک مطالعه، محققان دریافتند که ماساژ پوست سر می تواند ضخامت مو را افزایش دهد. نویسندگان پیشنهاد کردند که ماساژ پوست سر ممکن است با تحریک جریان خون و گردش خون در پوست سر، رشد مو را تقویت کند، که می تواند فولیکول های مو را تغذیه کرده و رشد مو را تقویت کند.

علاوه بر این، ماساژ پوست سر به کاهش استرس و بهبود قدرت تمرکز نیز کمک می کند. بنابراین، ماساژ پوست سر یک درمان طبیعی برای تقویت رشد مو است، اما چگونه کار می کند؟

ماساژ سر چیست؟

ماساژ یک تکنیک قدیمی است که برای پشت، گردن، دست و پا و تمام بدن انجام می شود. هدف از ماساژ، افزایش خون رسانی به عضو مورد نظر است. همین تکنیک وقتی روی پوست سر انجام شود، ماساژ سر نامیده می شود.ماساژ به طور مستقیم روی پوست کف سر اثر می گذارد

ماساژ درمانی در بسیاری از نقاط جهان به عنوان از بین برنده درد و بهبود بیماری ها نیز استفاده می شود. اولین و مهم ترین ویژگی ماساژ سر، کاهش استرس است اما مزایای ماساژ بیش از اینهاست.

 ماساژ پوست سر
چگونه رشد مو با ماساژ پوست سر بهبود می یابد؟

در اینجا نحوه ماساژ پوست سر می تواند به بهبود جریان خون در پوست سر و تقویت رشد مو کمک کند.

1. نیروهای مکانیکی را به پوست سر وارد می کند

مکانوبیولوژی مطالعه علمی چگونگی واکنش سلول ها و بافت ها به نیروها و تنش های مکانیکی است. به دنبال کشف راه هایی است که سلول ها نیروهای مکانیکی را حس می کنند، به آنها واکنش نشان می دهند و با آنها سازگار می شوند.

در زمینه رشد مو، مکانوبیولوژی به درک این نکته کمک می کند که ماساژ پوست سر می تواند فولیکول های مو را تحریک کرده و رشد مو را از طریق اعمال نیروهای مکانیکی روی پوست و مو تقویت کند.

2. جریان خون را در پوست سر افزایش می دهد و سطح استرس را کاهش می دهد

ماساژ پوست سر منجر به افزایش قابل توجهی در ضخامت مو چند هفته پس از شروع آن می شود. این را می توان با افزایش جریان خون از طریق شل شدن عروق خونی در نتیجه ماساژ پوست سر توضیح داد.

یک مطالعه نشان داد که ماساژ پوست سر می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند، که به نوبه خود می تواند برای رشد مو مفید باشد. این مطالعه سطوح کورتیزول (هورمون استرس) را در شرکت‌کنندگان قبل و بعد از ماساژ پوست سر اندازه‌گیری کرد و نشان داد که ماساژ منجر به کاهش قابل توجهی در سطح کورتیزول می‌شود.

سطوح بالای استرس و کورتیزول در بدن می تواند اثرات منفی بر رشد مو داشته باشد زیرا می تواند چرخه رشد مو را مختل کند و منجر به نازک شدن مو و ریزش مو شود. بنابراین، با کاهش سطح استرس از طریق ماساژ پوست سر، به طور بالقوه می توانید سلامت مو را بهبود بخشید و رشد مو را تقویت کنید.

علاوه بر کاهش سطح کورتیزول، ماساژ پوست سر همچنین فشار خون و ضربان قلب را در برخی افراد کاهش می‌دهد و به مزایای بالقوه آن برای سلامت کلی و رشد مو کمک می‌کند.

با گنجاندن ماساژ پوست سر در روتین مراقبت از خود، می توانید به طور بالقوه سلامت موهای خود را بهبود بخشید و در عین حال استرس را کاهش دهید و آرامش را تقویت کنید.

3. فولیکول های مو را تحریک می کند و رشد مو را تحریک می کند

سلول های پاپیلای پوستی سلول های تخصصی هستند که در انتهای فولیکول های مو یافت می شوند. این سلول ها نقش حیاتی در شکل گیری و رشد مو دارند.

ماساژ پوست سر باعث تحریک مستقیم و نیروی مکانیکی سلول های پاپیلای پوست می شود. نتیجه می تواند توضیح دیگری برای افزایش ضخامت مو در ارتباط با ماساژ منظم پوست سر باشد.

4. پوست سر را کش می دهد

تحقیقات نشان داده است که ماساژ پوست سر باعث ایجاد نیروی کششی روی پوست شما می شود که می تواند نحوه بیان ژن های شما را تغییر دهد. این ژن ها برای رشد موهای شما مهم هستند.

نیروی کششی ناشی از ماساژ همچنین می تواند سلول های خاصی را در پوست سر شما (به نام hDPC) بهتر کار کند. این می تواند منجر به ضخیم تر شدن موها و رشد بیشتر مو شود.

5. بر بسیاری از مسیرهای سیگنالینگ تأثیر می گذارد

استرس مکانیکی از طریق ماساژ پوست سر بر مسیرهای سیگنالینگ مختلف رشد مو تأثیر می گذارد. یکی از آنها سیگنال دهی Wnt در فیبروبلاست های پوستی است که نقش اساسی در ترویج سلول های بنیادی فولیکول مو و جوان سازی مو دارد.

نشان داده شده است که ماساژ پوست سر سیگنال‌های Wnt را تحریک می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش رشد و بازسازی مو شود.

 

 ماساژ پوست سر

نحوه انجام ماساژ پوست سر برای رشد مو در خانه

در اینجا چند روش برای انجام ماساژ پوست سر در خانه با هدف افزایش رشد مو آورده شده است:

-از نوک انگشتان خود استفاده کنید: از نوک انگشتان خود استفاده کنید تا به آرامی پوست سر خود را با حرکات دایره ای ماساژ دهید. از خط موی جلو شروع کنید و به سمت پشت گردن حرکت کنید.

-از ابزار ماساژ پوست سر استفاده کنید: می توانید یک ابزار ماساژ پوست سر را به صورت آنلاین یا از فروشگاه های زیبایی خریداری کنید. از این ابزار برای ماساژ ملایم پوست سر خود استفاده کنید و همان حرکات دایره‌ای مانند هنگام استفاده از نوک انگشتان خود را دنبال کنید.

-از برس مو استفاده کنید: از یک برس مو با موهای نرم استفاده کنید تا به آرامی پوست سر خود را برس بزنید. از خط موی جلو شروع کنید و به سمت پشت گردن حرکت کنید.

-از اسکراب پوست سر استفاده کنید: قبل از ماساژ از یک اسکراب پوست سر برای لایه برداری پوست سر خود استفاده کنید. این می تواند به حذف تجمع و بهبود گردش خون در پوست سر کمک کند.

نکته:به خاطر داشته باشید که هنگام ماساژ پوست سر خود ملایم باشید تا از آسیب رساندن به موهایتان یا ایجاد ناراحتی جلوگیری کنید. می توانید هر روز چند دقیقه ماساژ پوست سر انجام دهید یا هفته ای یک یا دو بار آن را در برنامه مراقبت از موهای خود قرار دهید.

ریزش بیش از حد مو یا کندی رشد و بازسازی مو در کسانی دیده می شود که:

اضافه وزن یا چاق
حامله
تازه مادران
مبارزه با استرس
از تب بالا رنج می برد
بلافاصله از جراحی خارج شد
مصرف هورمون درمانی

 ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر

آیا حمام آب داغ برای رشد موهای من مضر است؟

حمام آب داغ مانع رشد موهای شما نمی شود اما می تواند رطوبت را از موهای شما بگیرد. پس بهتر است با آب ولرم حمام کنید.
چه مدت باید پوست سرم را ماساژ دهم؟

برای ماساژ پوست سر از چه محصولاتی استفاده کنم؟

با استفاده از روغن های طبیعی و مغذی انجام می شود. کف هر دو دست را به روغن آغشته کنید و ماساژ را از گردن شروع کنید. با ملایمت از بخش پایینی موها و پشت سر به طرف فرق سر پیش بروید. با رسیدن به خط رویس موها از انگشتان کمک بگیرید و با حرکات دایره وار به سمت کنار گوش ها پیش بروید.این حرکات را برای هر دو طرف سر اجرا کنید

معروف ترین روغن های مورد استفاده برای تقویت رشد مو عبارتند از:

روغن زیتون
روغن نارگیل
روغن بادام
روغن آرگان

کلمه پایانی

اگرچه تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات ماساژ پوست سر بر رشد مو مورد نیاز است، اما شواهد علمی و داده های موجود نشان می دهد که ماساژ پوست سر پتانسیل تحریک رشد مو را دارد.

بهترین بخش این است که ارزان، موثر و آسان است که به تنهایی در خانه انجام شود. مطمئناً می توانید هر روز با نوک انگشتان خود پوست سر خود را ماساژ دهید یا به سادگی می توانید از یک دوست بخواهید.

در صورت تمایل می توانید برای نتیجه بهتر ماساژ پوست سر را از یک ماساژور حرفه ای دریافت کنید.

کاهش چین و چروک

5 روغن ضروری برای پوست برای کاهش چین و چروک، آکنه و التهاب

اثر مضر موبایل

اثر مضر موبایل/5 اثر مضر استفاده بیش از حد از موبایل برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا