اثر مضر موبایل/5 اثر مضر استفاده بیش از حد از موبایل برای سلامتی

یکشنبه 20 فروردین 1402 سلامت
اثر مضر موبایل

دلایل مضر بودن تلفن همراه برای سلامتی

اثر مضر موبایل:تلفن های همراه در عصر حاضر یک ضرورت هستند، اما استفاده بیش از حد از آنها می تواند به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. بسیاری از مردم بیشتر ساعات بیداری خود را با خیره شدن به صفحه نمایش تلفن همراه می گذرانند که تأثیر مخربی بر ذهن و بدن دارد.

تقریباً 97 درصد از آمریکایی ها نوعی تلفن همراه دارند. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، در سال 2011، تنها 35 درصد از آمریکایی ها گوشی هوشمند داشتند، اما این رقم امروز به 85 درصد رسیده است.

وزارت اطلاعات و پخش هند فاش کرد که هند بیش از 1.2 میلیارد کاربر تلفن همراه و 600 میلیون کاربر تلفن هوشمند دارد.

این مقاله برخی از اشکالات عمده استفاده بیش از حد از تلفن های همراه را به اشتراک می گذارد، که باید به شما هشدار دهد که این عادت بد را در اسرع وقت برطرف کنید.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند از راه های زیر به شما آسیب برساند.

اثر مضر موبایل

اثر مضر موبایل

1. کیفیت خواب را مختل می کند

چندین مطالعه نشان داده اند که استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند به طور قابل توجهی توانایی فرد را برای به خواب رفتن و به خواب ماندن، به ویژه زمانی که نزدیک به زمان خواب انجام می شود، مختل کند.

صفحه نمایش موبایل نور آبی را آزاد می کند که مانع از تولید هورمونی به نام ملاتونین می شود که مسئول القای خواب است. بعلاوه، استفاده از تلفن همراه ذهن را بیش از حد تحریک می کند که خواب را از بین می برد.

صرف زمان زیاد با تلفن به طور منظم می تواند باعث مشکلات خواب شود که در نهایت ممکن است منجر به بی خوابی یا سایر اختلالات خواب شود.

شما به 7 تا 8 ساعت خواب آرام نیاز دارید تا به ذهن و بدن خود اجازه ترمیم و تجدید قوا بدهید. از سوی دیگر، کم خوابی شما را در روز بعد خواب‌آلود، خسته، بی‌توجه و بی‌قرار می‌کند که توانایی شما را برای انجام اساسی‌ترین وظایف به خطر می‌اندازد.

2. خطر ابتلا به سرطان/تومور را افزایش می دهد

دستگاه های بی سیم مانند تلفن های همراه انرژی فرکانس رادیویی (RF) را آزاد می کنند که توسط بدن جذب می شود. نگرانی هایی وجود دارد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض این تابش ممکن است به مرور زمان به DNA آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما شواهد زیادی برای ایجاد رابطه علی مستقیم بین این دو وجود ندارد.

امواج فرکانس رادیویی ساطع شده از تلفن های همراه بسیار کم توان هستند و نمی توانند آسیب واقعی ایجاد کنند، اما این تهدید را نمی توان به طور کلی نادیده گرفت.

به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، استفاده از تلفن همراه می‌تواند با خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد، که باید توسط آزمایش‌های مقیاس بزرگتر تأیید شود.

با این وجود، برای حفظ سلامتی خود باید احتیاط کنید. قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی را با محدود کردن قرار گرفتن در معرض آن، از جمله استفاده از گوشی و محدود کردن استفاده از تلفن همراه، به ویژه در میان کودکان، به حداقل برسانید.

3. خطر تصادف را افزایش می دهد

افرادی که دائماً از تلفن همراه استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر تصادفات رانندگی هستند

افرادی که دائماً از تلفن همراه خود استفاده می کنند، به راحتی حواسشان پرت می شود و بنابراین بیشتر در معرض تصادف هستند.

استفاده مزمن از تلفن همراه می تواند دامنه توجه شما را کوتاه کند و توانایی شما را برای تمرکز بر روی کار در دست اجرا کاهش دهد.

این امر به ویژه در صورتی خطرناک است که هنگام رانندگی یا پیاده روی در حالی که مدام بین صفحه نمایش و جاده پیش رو سوئیچ می کنید از تلفن همراه خود استفاده می کنید. بسیاری از تصادفات اتومبیل به این دلیل است که آن را تهدیدی برای شما و همچنین دیگران در مجاورت می کند.

4. منجر به کاهش شنوایی می شود

تلفن های همراه شما تشعشعات خاصی را منتشر می کنند که می تواند شنوایی شما را پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت مختل کند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استفاده مداوم از تلفن همراه برای بیش از 2 ساعت در روز منجر به حداقل کاهش شنوایی 5 تا 15 دسی بل می شود.

مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که استفاده بیش از حد از تلفن همراه باعث کاهش شنوایی در گوش غالب در مقایسه با گوش غیر غالب می شود.

5. باعث آسیب چشم می شود

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش تلفن همراه می تواند به شبکیه چشم آسیب برساند و بینایی شما را در طول زمان ضعیف کند.

علاوه بر این، خیره شدن به تلفن هوشمند برای ساعت‌های طولانی پلک زدن را کاهش می‌دهد که باعث می‌شود چشم‌های شما خشک، خسته، سنگین و دردناک شود. فشار چشم حتی ممکن است باعث سردرد شود.

 

اثر مضر موبایل

اثر مضر موبایل

نکاتی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تشعشعات تلفن همراه

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض تشعشعات تلفن همراه انجام دهید:

  1. استفاده کلی خود از تلفن همراه را محدود کنید.
  2. تماس های تلفنی خود را کوتاه نگه دارید.
  3. از یک گوشی برای برقراری تماس استفاده کنید.
  4. موبایل خود را همیشه در جیب یا نزدیک بدن خود حمل نکنید.
  5. هنگام خواب تلفن همراه خود را از بالش خود دور نگه دارید.
  6. خودتان تصمیم بگیرید که آیا واقعاً نیاز دارید تمام روز با تلفن همراه خود باشید یا به اعتیاد تبدیل شده است و سپس اقدامات لازم را برای کنترل استفاده اجباری انجام دهید.
  7. استفاده از تلفن همراه فرزندتان را فقط به اهداف ضروری مانند فعالیت های مربوط به مدرسه محدود کنید.

 


اعتیاد و سایر عوارض جانبی تماشای صفحه نمایش بر روی کودکان

کودکان ذهن بسیار تأثیرپذیری دارند و از کارهای بزرگترهای اطراف خود تقلید می کنند. اگر والدین و بزرگترهایشان در طول روز دائماً با تلفن همراه خود باشند، همان عادت را خواهند گرفت. بنابراین، این وظیفه بزرگترهاست که الگوی خوبی برای بچه های اطراف خود باشند.

با این حال، برعکس این اتفاق می افتد. مردم شروع به استفاده از تلفن همراه به عنوان وسیله ای آسان برای سرگرم کردن یا سرگرم کردن کودک خود کرده اند. حتی به کودکان 1 تا 2 ساله یک صفحه موبایل نشان داده می شود که وسیله ای برای رفع گریه و عصبانیت آنهاست در حالی که بزرگسالان به برنامه های شلوغ خود ادامه می دهند.

این ممکن است راحت به نظر برسد، اما در واقع کاملاً مشکل ساز است و در نهایت می تواند کودک را به تلفن همراه معتاد کند. هنگامی که کودک به تصاویر پویا و رنگارنگ نمایش داده شده در تلفن های همراه عادت کند، به نسخه های چاپی هیچ کتابی علاقه مند نخواهد شد.

بعلاوه، کودکانی که دسترسی آسان به تلفن همراه دارند، اغلب از اختلال کم توجهی رنج می برند، که توانایی تمرکز آنها را مختل می کند.

یک مطالعه نشان داد که شیوع استفاده مشکل‌ساز از تلفن همراه در کل جمعیت 6.3٪ (6.1٪ در میان پسران و 6.5٪ در بین دختران) و مطالعه دیگری نشان داد که این میزان در بین نوجوانان 16٪ است.

این مطالعه نشان داد که استفاده بیش از حد از تلفن همراه با موارد زیر مرتبط است:

ناامنی
شب ها تا دیروقت بیدار ماندن

اختلال در رابطه والد و فرزند

اختلال در روابط مدرسه

مشکلات روانی

مشکلات رفتاری

آنها به جای اعتماد به شخصیت و شایستگی خود، احساس می کنند که این ابزارها برای آنها احترام قائل می شوند.

کلمه پایانی

این واقعیت را نمی توان انکار کرد که تلفن های هوشمند زندگی مردم را آسان تر می کنند. آنها مردم را در ارتباط، مطلع و به خوبی سازماندهی می کنند. با این حال، تمام این مزایا نباید شما را نسبت به خطرات سلامتی مرتبط با استفاده بیش از حد از موبایل کور کند.

نگرانی‌های فزاینده در مورد اثرات مضر نور آبی و تشعشعات فرکانس رادیویی ساطع شده از دستگاه‌های سلولی کاملاً بی‌جا نیست، اما باید تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان اعتبار واقعی آنها انجام شود.

ماساژ پوست سر

چگونه ماساژ پوست سر باعث رشد مو می شود؟

دستگاه گوارش انسان

دستگاه گوارش انسان/ 23حقیقت جالب درباره سیستم گوارش بدن انسان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا