مزیت سلامتی چای سیاه /13 حقیقت شگفت‌انگیز برتر چای سیاه

دوشنبه 28 شهریور 1401 سلامت
چای سیاه

چای سیاه چیست؟

چای سیاه نوعی چای است که محبوب ترین چای در جهان به حساب می آید. این شامل انواع مختلفی است که در نقاط مختلف جهان به ویژه در هند، سریلانکا، کنیا و ترکیه تولید می شود. چای سیاه معروف عبارتند از دارجلینگ، صبحانه انگلیسی و ارل گری. مانند سایر انواع چای، آن نیز از Camellia sinensis گرفته شده است. سطح اکسیداسیون رنگ و طعم بی نظیری به آن می دهد.

تفاوت بین چای سیاه،چای سبز و چای  سفید در نحوه فرآوری آنها است. در مرحله فرآوری، چای سیاه تخمیر و اکسید می شود. از طرفی چای سبز و چای سفید تخمیر نمی شوند. چای سیاه معمولاً از نظر طعم قوی تر از چای های دیگر است. جالب اینجاست که در چین، جایی که برای اولین بار تولید شد، به عنوان “چای قرمز” شناخته می شود. این نام از رنگ bre آن گرفته شده است

سرشار از آنتی اکسیدان های معروف به پلی فنول ها و کاتچین ها است. ظرفیت اکسیداسیون آن بیشتر از چای اولانگ، سفید و سبز است. از آنجایی که مصرف کنندگان معمولی چای سیاه را هر روز مصرف می کنند، قدرت تأثیرات آن افزایش می یابد.

چای سیاه قوی تر، پررنگ تر و اکسیده تر است و بنابراین از چای اولانگ، چای سفید یا چای سبز مفیدتر است.

 

کافئین موجود در چای سیاه

مانند چای های دیگر، چای سیاه نیز حاوی کافئین است. به گفته USDA، یک فنجان (240 گرم) چای داغ حاوی 48 میلی گرم کافئین است. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که میزان کافئین به زمان دم کردن و فرآوری آن نیز بستگی دارد. بنابراین برندی که خریداری می کنید نیز ممکن است تفاوت ایجاد کند. برای مقایسه، همین مقدار چای سبز حاوی 28.8 میلی گرم کافئین است. قهوه حاوی دو برابر با یک فنجان متوسط ​​دم کرده حاوی حداقل 96 میلی گرم کافئین است.

 

فواید سلامتی چای سیاه

چای سیاه ممکن است یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها یا نوشیدنی ها در جهان باشد که تقریباً 80 درصد از مردم روی کره زمین هر روز آن را مصرف می کنند. چیزی که تعداد کمی از مردم متوجه می شوند این است که دارای فواید سلامتی نیز می باشد.

می تواند سلامت قلب را تقویت کند، استرس را کاهش دهد، کلسترول بالا را کاهش دهد، سلامت دهان را بهبود بخشد، سلامت استخوان ها را تقویت کند، هوشیاری را افزایش دهد و از مشکلات گوارشی جلوگیری کند. به دلیل خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است.

 

چای سیاه

چای سیاه

این چای شگفت انگیز به دلیل خواص درمانی و سایر فواید سلامتی اش شناخته شده است. قدرتمندترین مزایا به شرح زیر است:

1-احتمالا منبع غنی آنتی اکسیدان

چای سیاه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها شناخته شده است. پلی فنول ها مانند تافلاوین ها، تیاروبیگین ها و همچنین کاتچین ها به عنوان اجزای اصلی چای سیاه هستند که ممکن است مسئول اثرات آنتی اکسیدانی باشند. خواص آنتی اکسیدانی چای ممکن است به مهار تولید رادیکال های آزاد، از بین بردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول های شما در برابر آسیب DNA کمک کند.

چای سیاه سرشار از کاتچین و تافلاوین است. این آنتی اکسیدان ها مسئول بسیاری از خواص مفید چای سیاه هستند. مصرف منظم چای سیاه می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی فرد را تعدیل کند. برای سلامت کلی مفید است و حتی می تواند به پیشگیری یا مدیریت شرایط مزمن کمک کند.

2-ممکن است از بیماری های قلبی جلوگیری کند

مقادیر بالای فلاوانول ها، فلاونول ها، تافلاوین ها و مشتقات اسید گالیک که ممکن است در چای سیاه وجود داشته باشد به ترمیم اختلالات عروق کرونر در بیماران قلبی کمک می کند. همچنین ممکن است عملکرد غیر طبیعی رگ های خونی را که ممکن است منجر به سکته مغزی، تصلب شرایین و سایر بیماری های قلبی عروقی شود، معکوس کند.

چای سیاه می تواند به کاهش خطرات ناشی از بیماری های قلبی عروقی کمک کند. مصرف منظم چای سیاه باعث کاهش عوارض قلبی عروقی و مرگ و میر می شود.

3-ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

مصرف طولانی مدت چای با کاهش سطح گلوکز خون ناشتا و کاهش میزان دیابت نوع 2 مرتبط است. ترکیبات فعال زیستی اصلی در چای سیاه، پلی فنول ها هستند که شاخص گلیسمی را کاهش می دهند.  مصرف منظم چای دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

 

چای سیاه

چای سیاه

4-ممکن است از سکته مغزی جلوگیری کند

نوشیدن روزانه بیش از یک فنجان چای سیاه یا سبز به پیشگیری از سکته مغزی ایسکمیک کمک می کند.

نوشیدن چای ممکن است احتمال ابتلا به سکته مغزی کشنده یا غیر کشنده را کاهش دهد. مروری بر 9 مطالعه شامل 4378 مورد سکته مغزی ایسکمیک که در مجله سکته مغزی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، نشان داد که سه فنجان یا بیشتر چای در روز در مقایسه با نوشیدن کمتر از یک فنجان چای خطر سکته مغزی را تا 21 درصد کاهش می دهد.

 

5-ممکن است هضم را بهبود بخشد

چای سیاه سرشار از تانن و سایر مواد شیمیایی است که ممکن است اثر مثبت و آرامش بخشی بر سیستم گوارشی بدن داشته باشد. این کیفیت احتمالاً ضد التهابی چای برای درمان اختلالات گوارشی نیز مفید است. مطالعات حیوانی نشان داده است که ترکیبات موجود در این چای ممکن است با زخم معده نیز مبارزه کند.

پلی فنول های چای به دلیل فعالیت ضد باکتریایی خود شناخته شده اند. چای سیاه ممکن است خطر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد. خواص ضد باکتریایی بالقوه چای ممکن است آن را در زمان جستجوی درمان های خانگی، چه برای بوی بد پا و چه برای تسکین سوختگی و بثورات، بسیار مفید کند.

برای بوی بد پا، پاهای خود را به مدت 30 دقیقه در حمام آب حاوی چای سیاه غلیظ قرار دهید. به طور مشابه، برای اثر تسکین دهنده، یک کیسه چای خنک را روی التهابات بمالید.

6-ممکن است استرس را از بین ببرد

بسیاری از ما با شنیدن جادوی چای سیاه در آرامش و انرژی بخشیدن به خود بزرگ شده ایم. تحقیقات در حال حاضر خواص کاهش استرس این چای را تایید کرده است. در مقاله ای که در نیچر منتشر شده است، نویسندگان مطالعات مختلفی را مورد بررسی قرار دادند تا دریافتند که چای توانایی بهبود خلق و خوی ما را دارد و حتی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری روانی مفید باشد.

صرف چای سیاه به افراد کمک می کند تا سریعتر از یک کار استرس زا بهبود یابند. این دارو کورتیزول پس از استرس را کاهش داد و در مقایسه با دارونمای کافئین دار، آرامش بیشتری را در میان شرکت کنندگان در آزمون نشان داد.

 

چای سیاه

چای سیاه

7-ممکن است سلامت دهان را بهبود بخشد

پلی فنول های موجود در چای سیاه شامل کاتچین ها، فلاونوئیدها و تانن ها هستند که ممکن است اثر ضد میکروبی داشته باشند و بر روی آنزیم های باکتریایی و بزاقی اثر مهاری داشته باشند. یک یا دو فنجان چای شیرین نشده روزانه می تواند التهاب را کاهش دهد، از ایجاد حفره جلوگیری کند و رشد باکتری ها را در دهان متوقف کند.

8-ممکن است تراکم استخوان را افزایش دهد

اعتقاد بر این است که چای سیاه تراکم استخوان را بهبود می بخشد. طبق یک مطالعه، زنان مسنی که مستعد شکستگی هستند، با نوشیدن چای سیاه، به دلیل کلاس‌های خاصی از فلاونوئیدهای موجود در آن، خطر کمتری برای بستری شدن در بیمارستان ناشی از شکستگی را نشان دادند.

افراد همچنین به دلیل مواد شیمیایی گیاهی موجود در این نوشیدنی محبوب، احتمال ابتلا به آرتریت کمتری را نشان دادند. بنیاد آرتریت در ایالات متحده، چای را در لیست نوشیدنی های توصیه شده برای افراد مبتلا به آرتریت قرار داد.

 

9-ممکن است از پارکینسون جلوگیری کند

شواهد در حال ظهور نشان می دهد که چای سیاه ممکن است از پیشرفت بیماری پارکینسون جلوگیری کند. دلیل این توانایی نامشخص و اغلب متناقض به نظر می رسد. ب

کافئین موجود در چای سیاه نسبت می دهند. به نظر می رسد کاهش خطر در افراد سیگاری و مردان (به جای زنان) مرتبط باشد.

چای سیاه پتانسیل پیشگیری از بیماری پارکینسون را نشان می دهد.

 

چای سیاه

چای سیاه

10-ممکن است هوشیاری را بهبود بخشد

کافئین موجود در چای سیاه به عنوان یک محرک روانی شناخته شده است که هوشیاری را افزایش می دهد و عملکرد را بهبود می بخشد. مروری که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، چهار مطالعه را پیدا کرد که ارتباط بین چای و هوشیاری را بررسی کردند. چای سیاه بلافاصله پس از مصرف، عملکرد و دقت را بهبود می بخشد.

 

11-ممکن است به مراقبت از پوست و مو کمک کند

چای سیاه در بسیاری از فرهنگ ها برای مشکلات پوست و مو استفاده می شود. چای سیاه در بسته های صورت، بسته های مو و برای درمان های خانگی مانند تسکین پف چشم استفاده می شود. شواهد در حال ظهور نشان می دهد که ممکن است پلی فنول ها و کاتچین های قوی چای سیاه به رفع مشکلات مراقبت از پوست و مو کمک کند.

بررسی سال 2019 از عصاره چای در لوازم آرایشی که در مجله Molecules منتشر شد، نشان داد که کاتچین های موجود در چای مسئول خواص ضد پیری، محافظت از نور و آنتی اکسیدان هستند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم چای حتی ممکن است از عوامل سرطان زا پوست محافظت کند. همچنین در برابر عوامل سرطان زا ناشی از اشعه UVB محافظت می کند.

چای سیاه

چای سیاه

12-ممکن است ایمنی را تقویت کند

در نهایت، آنچه همه این شواهد به ما نشان می دهد این است که مصرف منظم چای سیاه می تواند به تقویت ایمنی کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که چای سیاه به بهبود مسیرهای ایمنی کمک می کند. این را می توان به پلی فنول های موجود در چای نسبت داد که می تواند به پیشگیری از بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی از درون کمک کند.

چای سیاه نه تنها با باکتری ها مبارزه می کند بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. منبع غنی از آنتی اکسیدان ها در این نوشیدنی گرم از آسیب DNA توسط فعالیت مهار رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

 

13-ممکن است به کاهش وزن کمک کند

برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، چای سیاه شیرین نشده می تواند نوشیدنی انتخابی باشد. چندین نوع تحقیقات نشان داده اند که چای سیاه به کاهش وزن کمک می کند. یک تحقیق UCLA نشان داد که چای سیاه می تواند متابولیسم انرژی ما را با تغییر باکتری های موجود در روده تغییر دهد و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

 

فواید روغن ماهی

11 فواید روغن ماهی برای سلامتی

ریشه شیرین بیان

9 فواید ریشه شیرین بیان برای سلامتی و راه های استفاده از آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا