علل مزه بد و بوی بد دهان

دوشنبه 6 دی 1400 سلامت
چیزهایی که شما را زشت می کند

طعم بد در دهان هر چند اغلب طبیعی است، این مزه می‌تواند ناشی از خوردن غذای سنگین، الکل و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به خلاص شدن از علل مزه بد و بوی بد دهان با شستشو و مسواک زدن نباشد، ممکن است عاقلانه ترین راه مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک باشد. آنها می توانند علت اصلی را تعیین کنند.

علل مزه بد و بوی بد دهان

ضعف بهداشت دهان و یا مسائل بهداشتی دندان، مانند کرم خوردگی  و بیماریهای لثه، می تواند به یک طعم ناخوشایند ماندگار کمک کند. عفونت، التهاب و آبسه نیز ممکن است دلیل طعم بد باشد.

دهان خشک یا چسبنده ناشی از فقدان بزاق است. این علائم می تواند طعم بد و تنفس بدی را بهمراه داشته باشد.

بزاق برای سلامتی دهان حیاتی است زیرا میزان باکتری ها و ذرات غذا را در دهان کاهش می دهد.

علل مزه بد و بوی بد دهان

علل مزه بد و بوی بد دهان

سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران: مزه و بوی بد دهان در بسیاری از مواقع علل متفاوتی دارد که باید ریشه‌یابی شود.

  • 1. اولین و اصلی‌ترین علت بروز بو و مزه بد دهان بیماری های دهان و دندان است که غالباً از عفونت های دهان و لثه نشأت می‌گیرد.
  • 2. عفونت های سینوس صورت یا سینوزیت از دیگر علل ایجاد مزه بد در دهان است. برگشت ترشحات سینوس ها به حفره دهان و بینی هنگام خواب دلیل دیگری برای بروز این عارضه محسوب می‌شود.
  • 3. رفلاکس یا برگشت اسید معده باعث ایجاد بو و مزه بد دهان در هنگام صبح می‌شود که کمتر مورد توجه است.افراد باید بوی بد دهان در هنگام صبح را جدی بگیرند و به دنبال علل آن باشند. درمان نشدن رفلاکس معده در دراز مدت موجب ایجاد زخم های مری و تغییر در ساختار بافت سلول های آن می شود که این مسئله در طولانی‌مدت ممکن است به سرطان مری منجر شود.
علل مزه بد و بوی بد دهان

علل مزه بد و بوی بد دهان

درمان مزه بد و بوی بد دهان

نحوه درمان عارضه مزه بد دهان با علت‌یابی دقیق مشخص می شود.عفونت دندان و دهان با مراجعه به دندانپزشک و درمان های آنتی بیوتیکی معمولا برطرف می شود و در صورت رفلاکس و برگشت اسید معده، استفاده از داروهای ضد اسید هنگام شب قبل از خواب و انجام تست های تکمیلی مربوط به معده تحت نظر پزشک موثر خواهد بود.

اصلاح روش تغذیه ای افراد تا حدود زیادی می تواند در درمان این عارضه مفید باشد.افراد بهتر است وعده های غذایی خود را به طور منظم مصرف کنند و به جای وعده های غذایی سنگین از میان وعده های متعدد استفاده کنند. همچنین تا 20 الی 30 دقیقه پس از صرف غذا باید از دراز کشیدن خودداری شود.

 

سیستم ایمنی قوی‌

شربت سینه خانگی با پیاز و عسل

نرم کننده باعث ریزش مو میشود

چگونه با نازک شدن موها مقابله کنید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا