علائم افسردگی در زنان

چهارشنبه 4 اسفند 1400 سلامت
علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

میزان ابتلای زنان به افسردگی تا دو برابر بیشتر از مردان است. سهم زنان ایرانی از این اختلال سه تا چهار برابر از حد معمول است ما در این مقاله سعی داریم علائم افسردگی در زنان را با شما به اشتراک بگذاریم .

علائم افسردگی در زنان

علایم افسردگی

■ بی‌علاقگی : از دست دادن علاقه نسبت به اموری که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید

■ کاهش انرژی : ممکن است کمبود انرژی داشته ‌باشید و مدام احساس خستگی در بدن  کنید.

■ عدم اعتماد به نفس : داشتن احساس گناه ، ناامیدی و حس ِبی ارزشی.

■ عدم تناسب جسمی :پر خوری یا  کاهش اشتها و تغییر ذائقه وافزایش یا کاهش بی‌رویه وزن.

■ اختلال در خواب : بی‌خوابی یا بدخوابی و یا تغییر درعادت‌های خواب.

■ عدم تمرکز : دشواری در تمرکز، پراکندگی و بی‌هدفی در انجام کارهای روزانه

■ تمایل به خودکشی : افکار مربوط به خودکشی و مرگ و ادامه ندادن زندگی.

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

دلایل افسردگی در زنان :

فاکتورهای مختلفی در بروز علائم افسردگی در زنان نقش دارند از جمله عوامل ژنتیکی ، هورمونی ، آسیب‌های اجتماعی و استرس .

☆ عوامل ژنتیکی :
افسردگی در کسانی که در سابقه ی خانوادگی خود ، افسردگی یکی از اعضای خانواده را گزارش می‌کنند بیشتر به چشم می‌خورد. ولی از آنجا که خیلی از زنانی که در سابقه‌ی خانوادگی خود،  افسردگی ندارد نیز گرفتار این بیماری هستند. بنابراین می‌توان گفت ژنتیک به طور مشخص نمی‌تواند پیش بینی کننده‌ی خوبی برای افسردگی

☆ عوامل هورمونی :
معمولا در ام آر آی افراد مبتلا به افسردگی ، نسبت به افراد سالم تفاوتهای مغزی دیده می‌شود، یعنی مغز آنها در قسمتهای مربوط به تنظیم خلق ، اشتها ، فکر کردن ، برنامه‌ریزی و… از خود اختلال نشان می دهد همچنین پیام رسانهای عصبی که مسئول برقراری ارتباط هستند نیز دچار مشکل هستند.در حال حاضر محققان در حال بررسی نقش هورمون های زنانه و نوسانات آن در افسردگی هستند. هورمونها قادر به تغییر ترکیب شیمیایی مغز هستند و به دلیل اهمیت نقش یک سری از دوره‌های خاص در خلق و خوی زنان ( مثل دوران بلوغ ، دوردان پیش از قاعدگی ، قبل و بعد و طول دوران بارداری و آستانه‌ی یائسگی ) هورمونها نقش زیادی در این زمینه دارند.

☆ استرس :
استرس نقس زیادی در ایجاد افسردگی زنان دارد  ، ترشح هورمون‌های استرس در زنان ، بیشتر از آقایان است و تجربیات تلخی مانند از دست دادن عزیزان ، روابط سخت و شرایط استرس زا ، مقدمه‌ی افسردگی محسوب می‌شوند ، متاسفانه برخی شرایط مانند مسئولیت‌های زندگی ، مراقبت از کودکان و سالمندان خانواده ، بد رفتاری و فقر مالی هم می‌توانند در بالا بردن احتمال ایجاد علائم افسردگی در زنان نقش داشته باشند.

☆ در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفتن :

افسردگی در دختران و پسران به یک میزان اتفاق می‌افتد اما ، هنگام ورود به بزرگسالی ، افسردگی در میان دختران شایع تر می‌گردد. علاوه بر تغییرات هورمونی و شیمیایی دوران بلوغ ، حساسیت در مقابل سختی ها و مشکلات ، تردید‌های شخصی و کاهش اعتماد به نفس در حل مشکلات و نیاز به تایید و کسب موفقیت در دختران جوان نیز از عوامل آسیب پذیری آنها نسبت به افسردگی در این سنین شناخته شده هستند. .

افسردگی در بارداری :

زنان باردار نیز همچون سایر زنان در معرض ابتلا به افسردگی هستند، به خصوص در صورتی که سابقه این بیماری را در گذشته داشته باشند.
کارشناسان معتقدند مصرف برخی داروهای افسردگی در طول بارداری می‌تواند منجر به سقط یا اختلال در رشد جنین شود. برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند جنینی که در سه ماه آخر بارداری در معرض این داروها قرار می‌گیرد، ممکن است با اختلالاتی نظیر اختلالات تنفسی ، حساسیت ، سوءتغذیه ، عصبانیت و کاهش قند خون متولد شود.

ساعت بیولوژیکی

با تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن لاغر شوید!

علت سفیدک های روی ناخن

علت سفیدک های روی ناخن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا