سفر به شهر شگفت انگیز استانبول ترکیه

دوشنبه 15 فروردین 1401 بازار
سفر به شهر استانبول ترکیه

سفر به شهر استانبول ترکیه

شهر زیبا و شگفت انگیز استانبول در میان ده شهر دیدنی دنیا قرار گرفته که با وجود امتیازات فراوان سالانه میزبان میلیون ها مسافر از سراسر جهان است . استانبول همانند یک موزه و یا گالری هنری سراسر جاذبه است و حتی قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر جذاب و سرگرم کننده خواهد بود . استانبول شهر کاخ ها و مساجد باشکوه است که برخی بقدری زیبا هستند که در فهرست سازمان یونسکو ثبت شده اند .

سفر به شهر استانبول ترکیه

سفر به شهر استانبول ترکیه

برای بازدید از همه گوشه و کنار شهر استانبول در آفر تور استانبول به هفته ها زمان نیاز خواهید داشت و هر آنچه را از سفری رویایی و بیادماندی انتظار دارید ، بر آورده می شود . این شهر تاریخی چند هزاران ساله دارد و برای قرن ها تحت سیطره یونانیان ، رومیان و عثمانیان قرار داشت . و هر کدام از این امپراتوری ها بناهای باشکوهی از خود به یادگار گذاشته اند بر اساس مطلب سایت سفر باتو ، از این ها که بگذریم ، استانبول یک شهر مدرن است و توانسته با حفظ تاریخ و سنت خود چهره ای پیشرفته و امروزی به خود بگیرد . خرید از مراکز خرید مدرن و متنوع این شهر بخش جذاب سفر شما خواهد بود همچنین تفریح و خوشگذارنی در مجموعه های تفریحی زمان خالی برایتان باقی نمی گذارد .در ادامه این مطلب برخی از جاذبه های شهر استانبول را به شما معرفی خواهیم نمود . پس با ما همراه باشید :

مسجد ایاصوفیه

اغلب گردشگران بازدید از شهر استانبول را با تماشای مسجد و موزه‌ ایاصوفیه آغاز می کنند . این بنای باشکوه یکی از جاذبه های دیدنی و پر طرفدار در شهر استانبول است که با وجود بیش از هزار سال قدمت ، همچنان نماد این شهر بوده و از کیلومترها دورتر خود نمائی میکند . ایاصوفیا برای قرن ها بزرگترین کلیسا در امپراتوری رم بود و شاهکار دوران بیزانس قلمداد می گردد اما پس از ورود اسلام به این سرزمین به مسجد تبدیل گردید و تغییراتی در ساختار آن داده شد  .مسجد و موزه ایاصوفیه در قسمت اروپایی شهر و در محله معروف سلطان احمد واقع شده است و بسیاری از بناهای تاریخی شهر در همین منطقه قرار دارند  . از این رو میتوانید به گونه ای برنامه ریزی کنید تا همه آن ها را در یک روز ببینید .

کاخ توپکاپی

پیشنهاد می کنیم بازدید از این بنای باشکوه و زیبا را در الویت قرار داده و حداقل سه الی چهار ساعت را به تماشای آن اختصاص دهید . کاخ باشکوه توپکاپی همانند یک  شهر کوچک است و حین بازدید از آن با گوشه از تاریخ و تمدن امپراتوری عثمانی آشنا خواهید شد .کاخ توپکایی برای قرن ها محل زندگی و فرمانروایی بزرگترین و قدرتمندترین سلاطین سلسله عثمانی بوده و بقدری باشکوه و زیباست که آن را هم مرتبه و هم ردیف کاخ ورسای می دانند .توپکاپی در سال 1478 میلادی و به دستور سلطان محمد دوم بنا شد و مابین قرون پانزدهم  تا نوزدهم  میلادی ، امپراتوری عثمانی از آن به عنوان مرکز سیاسی خود استفاده می¬‌ کردند . اما با به استقلال رسیدن کشور ترکیه و برچیده شدن عثمانیان این بنا در سال 1924 میلادی و به دستور آتاتورک به موزه تبدیل گردید .کاخ توپکاپی در سفر به استانبول بقدری بزرگ است که برای بازدید از همه گوشه و کنار آن به هفته ها زمان نیاز خواهید داشت ، اما تورهای گردشگری اغلب شما را به تماشای بخش های اصلی و جذاب آن نظیر اتاق سلاطین ، حرمسرا و خرانه داری و … دعوت می کنند .

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی  (Blue Mosque)

این مسجد باشکوه و زیبا از دیگر شاهکارهای عثمانیان است که برای تقابل با شکوه ایاصوفیا ساخته شده است تا بتواند شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی را به رخ بکشد . این بنا به دستور سلطان احمد یکم در قرن هفدهم میلادی بنا گردید و بواسطه به کار رفتن هزاران قطعه کاشی آبی رنگ در ساخت آن ، مسجد آبی نام گرفت .وی می خواست بنایی بسازد که بتواند با ایاصوفیا رقابت کرده و معرف قدرت امپراتوری عثمانی باشد ، که در این امر نیز موفق بود . از این رو تمامی مارحل ساخت را زیر نظر داشت اما در مدت زمان کوتاهی از اتمام ساخت آن و در حالیکه کمتر از سی سال سن داشت ، از دنیا رفت و پیکرش در داخل این بنا به خاک سپرده شد .معمار این بنا محمد صدفکار نام داشت و وی توانست شاهکاری هم پایه ایاصوفیا با شش مناره خلق کند . اما این شش مناره خود داستانی جالب دارد .  زیرا ساخت آن تنها یک اشتباه کوچک اما تاثیر گذار بود . داستان از این قرار است که سلطان احمد از معمار خود درخواست ساخت مسجدی با مناره¬‌های طلایی داشت که در زبان ترکی آلتین تلفظ می¬شود یعنی مناره طلائی رنگ بسازید . اما معمار این عبارت را آلتی به معنی عدد شش می¬ شنود و مسجدی با شش مناره می سازد . اما از آن جائیکه تا آن زمان تنها مسجد الحرام دارای شش مناره بود و مابقی مساجد دنیا دارای یک یا دو و حداکثر چهار مناره بودند منتقدین ایراداتی ساخت مسجد آبی با شش مناره داشتند . و می گفتند این مسجد در مقابل مسجد الحرام قد علم کرده است . اما سلطان احمد با زیرکی این مشکل را حل نمود و دستور داد تا مناره هفتمی برای مسجد الحرام در مکه ساخته شود .

سفر به شهر استانبول ترکیه

سفر به شهر استانبول ترکیه

خلیج گواتر در چابهار

پیکاپ پاسپورت

پیکاپ پاسپورت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا