زندگینامه گالیلئو گالیله

پنج‌شنبه 3 شهریور 1401 بیوگرافی
زندگینامه گالیلئو گالیله

چکیده ای از زندگینامه گالیلئو گالیله

زندگینامه گالیلئو گالیله

نام در زمان تولد :گالیلئو دی وینچنزیو پدرت بنایتی دو گالیله

متولد: 15 فوریه 1564 در پیزا، دوک‌نشین فلورانس، کشور ایتالیا

درگذشت ۸ ژانویهٔ ۱۶۴۲ (۷۷ سال)آرکتری، دوک‌نشین بزرگ توسکانی

تحصیلات دانشگاه پیزا

شغل: دانشمند، ریاضیدان و ستاره شناس

بهترین شناخته شده برای: بهبود تلسکوپ مورد استفاده برای مطالعه سیارات و ستارگان

 

زندگینامه گالیلئو گالیله

زندگینامه گالیلئو گالیله

گالیلئو گالیله کیست؟

گالیلئو دی وینچنزیو بنایتی دو گالیله یک اخترشناس، فیزیک‌دان و مهندس ایتالیایی اهل پیزا بود، که گاهی اوقات یک همه‌چیزدان توصیف می‌شود.گالیلئو به «پدر اخترشناسی رصدی»،«پدر روش علمی» و «پدر علم مدرن» ملقب شده‌است.

 

گالیلئو گالیله در چه روزی به دنیا آمد

گالیله15 فوریهٔ ۱۵۶۴ – ۸ ژانویهٔ ۱۶۴۲ در پیزا، ایتالیا به دنیا آمد

 

خانواده گالیلئو گالیله

پدر گالیله، وینچنزو از موسیقیدانان به نام ایتالیا بود. گالیله دارای پنج خواهر و برادر دیگر بود

گالیله با برادران و خواهرانش در دوران رنسانس ایتالیا بزرگ شد. پدرش معلم موسیقی و موسیقیدان معروفی بود. در ده سالگی خانواده اش به شهر فلورانس نقل مکان کردند. در فلورانس بود که گالیله تحصیلات خود را در صومعه Camaldolese آغاز کرد.

 

تحصیلات گالیله

در سن هفده سالگی، گالیله جوان شروع به تحصیل در رشته پزشکی کرد، که بلافاصله آن را رها کرد: اوستیلو ریچی، معلم طراحی او، توانست او را مجذوب ریاضیات کند، اصطلاحی که ما سپس چندین رشته از رشته های فعلی خود را تحت آن گروه بندی کردیم.

گالیله در دانشگاه به فیزیک و ریاضیات علاقه مند شد. یکی از اولین مشاهدات علمی او با چراغی بود که از سقف کلیسای جامع آویزان بود. او متوجه شد که علیرغم اینکه لامپ تا چه اندازه می چرخد، چرخش به عقب و جلو به همان اندازه طول می کشد. این مشاهدات با اصول علمی رایج آن روز همخوانی نداشت.

در سال 1585، گالیله دانشگاه را ترک کرد و به عنوان معلم مشغول به کار شد. او شروع به آزمایش با آونگ، اهرم، توپ و اشیاء دیگر کرد. او سعی کرد نحوه حرکت آنها را با استفاده از معادلات ریاضی توصیف کند. او حتی یک دستگاه اندازه گیری پیشرفته به نام تعادل هیدرواستاتیک اختراع کرد.

بیشتر بدانید:زندگی نامه ارسطو/حقایق جالب در مورد ارسطو

زندگینامه گالیلئو گالیله

زندگینامه گالیلئو گالیله

روش علمی  گالیله

در زمان گالیله، واقعاً «دانشمندان» آنطور که ما امروز آنها را می شناسیم وجود نداشتند. مردم آثار فیلسوفان و متفکران کلاسیک مانند ارسطو را مطالعه کردند. آنها آزمایشی انجام ندادند یا ایده ها را آزمایش نکردند. آنها فقط به حقیقت آنها اعتقاد داشتند.

گالیله اما عقاید متفاوتی داشت. او می خواست مدیران را آزمایش کند و ببیند آیا می تواند آنها را در دنیای واقعی مشاهده کند یا خیر. این یک مفهوم جدید برای مردم زمان خود بود و شالوده روش علمی را پی ریزی کرد.

آزمایش برج پیزا

یکی از باورهای سنتی این بود که اگر دو آیتم با وزن های مختلف، اما اندازه و شکل یکسان را به زمین بیندازید، کالای سنگین تر ابتدا فرود می آید. گالیله این ایده را با رفتن به بالای برج پیزا آزمایش کرد. او دو توپ با اندازه یکسان، اما وزن های متفاوت به زمین انداخت. همزمان فرود آمدند!

با این حال، آزمایش‌های گالیله برخی از مردم را عصبانی کرد. آنها نمی خواستند دیدگاه های سنتی زیر سوال برود. در سال 1592، گالیله از پیزا به دانشگاه پادوآ نقل مکان کرد و در آنجا به او اجازه داده شد تا ایده‌های جدید را آزمایش و بحث کند.

کوپرنیک

کوپرنیک اخترشناسی بود که در اوایل دهه 1500 زندگی می کرد. او این ایده را مطرح کرد که خورشید مرکز جهان است. این با باور فعلی که زمین مرکز است بسیار متفاوت بود. گالیله شروع به مطالعه آثار کوپرنیک کرد و احساس کرد که مشاهدات او از سیارات این دیدگاه را تأیید می کند که خورشید مرکز است. این دیدگاه بسیار بحث برانگیز بود.

تلسکوپ

در سال 1609، گالیله از اختراعی از هلند به نام تلسکوپ شنید که می تواند موارد دور را بسیار نزدیکتر نشان دهد. او تصمیم گرفت تلسکوپ خود را بسازد. او پیشرفت های زیادی در تلسکوپ ایجاد کرد و شروع به استفاده از آن برای مشاهده سیارات کرد. به زودی نسخه گالیله از تلسکوپ در سراسر اروپا مورد استفاده قرار گرفت.

ستاره شناس

گالیله با استفاده از تلسکوپ خود اکتشافات زیادی از جمله چهار قمر بزرگ در اطراف مشتری و مراحل سیاره زهره انجام داد. او همچنین لکه های خورشیدی را کشف کرد و فهمید که ماه صاف نیست، بلکه پوشیده از دهانه است.

 

زندگینامه گالیلئو گالیله

زندگینامه گالیلئو گالیله

زندان رفتن گالیله

هنگامی که گالیله سیارات و خورشید را مطالعه می کرد، متقاعد شد که زمین و سایر سیارات به دور خورشید می چرخند. او در سال 1632 کتابی به نام گفتگو در مورد دو سیستم اصلی جهان نوشت. او در این کتاب توضیح داد که چرا فکر می کرد زمین به دور خورشید می چرخد. با این حال، کلیسای قدرتمند کاتولیک عقاید گالیله را بدعت می دانست. ابتدا او را به حبس ابد محکوم کردند، اما بعداً به او اجازه دادند در خانه اش در توسکانی در حبس خانگی زندگی کند.

 

مرگ گالیله

گالیله در حبس خانگی به نوشتن ادامه داد. در سالهای آخر عمر او نابینا شد. او در 8 ژانویه 1642 در سن 77 درگذشت.

 

زندگینامه گالیلئو گالیله

زندگینامه گالیلئو گالیله

حقایق جالب درباره گالیله

  • گالیله اولین مقاله علمی را بر اساس مشاهدات انجام شده از طریق تلسکوپ در سال 1610 منتشر کرد. این پیام رسان ستاره ای نام داشت.
  • در سال‌های بعد، کلیسای کاتولیک دیدگاه خود را در مورد گالیله تغییر داد و اظهار داشت که از نحوه رفتار با او پشیمان هستند.
  • گالیله متوجه شد که سیاره زحل گرد نیست. بعداً مشخص شد که زحل حلقه هایی دارد.
  • یک سال قبل از مرگش، او طرح آونگی را ابداع کرد که برای نگهداری زمان استفاده می‌شد.
  • او یک بار گفت که “خورشید، با تمام آن سیاره‌هایی که به دور آن می‌چرخند… هنوز هم می‌تواند یک خوشه انگور را بسازد، انگار که هیچ چیز دیگری در جهان برای انجام دادن ندارد.”
  • در ژانویه سال 1610، گالیلئو گالیله چهار ستاره جدید را کشف کرد که به دور مشتری می چرخند.
  • گالیله تلسکوپ را اختراع نکرد، اما وی اولین کسی بود که از این ابزار برای مطالعه منظم آسمان ها استفاده کرد.
  • دو دختر او، ویرجینیا و لیویا در صومعه ای در نزدیکی فلورانس راهبه بودند.
  • گالیله توسط دادگاه تفتیش عقاید رومی به حبس ابد محکوم شد.
  • این دانشمند، 9 سال آخر زندگی خود را در حصر خانگی گذراند و خلاصه ای از آزمایش های اولیه خود را نوشت که آخرین کار بزرگ علمی وی بود.
  • انگشت وسط گالیله در موزه های ایتالیا به نمایش گذاشته می شود.
  • در سال 1989 ناسا و تیمی از آلمان سفینه ای با نام گالیله را از محفظه بار شاتل فضایی آتلانتیس پرتاب کردند.
  • گالیلئو گالیله را پدر علم مدرن و پدر فیزیک مدرن می شناسند.
  • گالیله مدتها قبل از انیشتین درباره نسبیت نوشت.
  • او هرگز ازدواج نکرد اما از مارینا گامبا سه فرزند داشت.
لوئی پاستور

زندگینامه لوئی پاستور /حقایق جالب درباره لویی پاستور

زندگی نامه ارسطو

زندگی نامه ارسطو/حقایق جالب در مورد ارسطو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا