زندگینامه سقراطِ حکیم فیلسوف بزرگ یونان

شنبه 19 شهریور 1401 بیوگرافی
زندگینامه سقراطِ حکیم

چکیده ای از زندگینامه سقراطِ حکیم

بر خلاف برخی دیگر از فیلسوفان مشهور یونانی، سقراطِ حکیم افکار و عقاید خود را یادداشت نکرد. او ترجیح داد فقط با پیروانش صحبت کند. خوشبختانه دو تن از شاگردان سقراط، افلاطون و گزنفون، در آثار خود درباره سقراط نوشتند.

ما در مورد فلسفه های سقراط در بسیاری از گفتگوهای افلاطون می آموزیم که در آن سقراط شخصیت اصلی شرکت کننده در بحث های فلسفی است. گزنفون مورخی بود که درباره وقایع زندگی سقراط نوشت. از نمایشنامه های نمایشنامه نویس یونانی آریستوفان نیز درباره سقراط یاد می کنیم.

نام در زمان تولد سقراط

پیشه: فیلسوف

تولد: 469 قبل از میلاد در آتن، یونان

درگذشت: 399 قبل از میلاد در آتن، یونان

معروف ترین برای: فیلسوف یونانی که به شکل گیری پایه فلسفه غرب کمک کرد.

حیطه فلسفه غرب

شاگردان افلاطون، گزنفون،آنتیستنس، آریستیپوس،آلکیبیادس

 

زندگینامه سقراطِ حکیم

زندگینامه سقراطِ حکیم

سُقراط کیست

سُقراط فیلسوف یونان کلاسیک اهل آتن و یکی از بنیان‌گذاران فلسفهٔ غرب بود. سقراط را نخستین فیلسوف اخلاق در غرب می‌دانند.وی یکی از سه فیلسوف بزرگ یونان (سقراط، افلاطون و ارسطو) می باشد

سُقراط در چه سالی متولد شد

در سال ۴۷۰ پیش از میلاد متولد شد

 

خانواده سُقراط

درباره زندگی اولیه سقراط اطلاعات زیادی در دست نیست. پدرش سنگ‌تراش به نام سوفرونیسکوس و مادرش ماما بود. خانواده او ثروتمند نبودند، بنابراین او احتمالاً تحصیلات رسمی زیادی نداشت. سقراط در اوایل زندگی حرفه ای خود، حرفه پدرش را آغاز کرد و به عنوان سنگ تراشی مشغول به کار شد.

 

سقراط یک سرباز دلاور

سقراط در جوانی به عنوان هوپلیت (سرباز پیاده‌نظام ارتش) خدمت کرد

سقراط در زمان جنگ پلوپونز بین دولت شهرهای آتن و اسپارت زندگی می کرد. سقراط به عنوان یک شهروند مذکر آتن، ملزم به مبارزه بود. او به عنوان یک سرباز پیاده به نام “هوپلیت” خدمت می کرد. او با استفاده از یک سپر و نیزه بزرگ می جنگید. سقراط در چندین نبرد جنگید و به خاطر شجاعت و دلاوری اش مورد توجه قرار گرفت.

آلکیبیادس دربارهٔ این دوره از زندگی سقراط می‌گوید: «تاب و توانش بسیار بود. گاهی آذوقه نمی‌رسید و ما بی غذا می‌ماندیم. در چنین مواقعی، که به هنگام جنگ غالباً پیش می‌آید، سقراط نه تنها از من بلکه از همه برتر بود. هیچ‌کس با وی قابل قیاس نبود… قدرتش در تحمل سرما نیز شگفت‌انگیز بود

. یخبندان سختی بود زیرا که زمستان در آن ناحیه به راستی سرد است، و همه یا در خانه می‌ماندند یا اگر بیرون می‌رفتند، پوشاک فراوان به تن می‌کردند و پاهای خود را در پشم یا نمد می‌پیچیدند. در چنین هنگامی، سقراط با پاهای برهنه و پوشاک عادی خود بهتر از سربازان دیگر روی یخ قدم برمی‌داشت و سربازان از روی خشم و کینه به او می‌نگریستند؛ زیرا چنان می‌نمود که سقراط آنان را تحقیر می‌کند.»

 

زندگینامه سقراطِ حکیم

زندگینامه سقراطِ حکیم

سقراط فیلسوف و معلم

با بزرگتر شدن سقراط، شروع به کاوش در فلسفه کرد. بر خلاف بسیاری از فیلسوفان زمان خود، سقراط بر اخلاق و نحوه رفتار مردم به جای دنیای فیزیکی تمرکز داشت. او گفت که خوشبختی از داشتن یک زندگی اخلاقی ناشی می شود تا دارایی های مادی. او مردم را تشویق می کرد که به جای ثروت و قدرت به دنبال عدالت و نیکی باشند. ایده های او برای آن زمان کاملا رادیکال بود.

مردان جوان و دانشمندان در آتن شروع به جمع شدن در اطراف سقراط کردند تا به بحث های فلسفی بپردازند. آنها در مورد اخلاق و مسائل سیاسی جاری در آتن بحث می کردند. سقراط ترجیح داد به سؤالات پاسخ ندهد، بلکه در عوض سؤالاتی را مطرح کرد و در مورد پاسخ های احتمالی بحث کرد. سقراط به جای این که ادعا کند همه پاسخ ها را دارد، می گفت: «می دانم که هیچ چیز نمی دانم».

روش سقراطی

سقراط روش منحصر به فردی برای آموزش و کشف موضوعات داشت. او سؤالاتی می پرسید و سپس در مورد پاسخ های احتمالی بحث می کرد. پاسخ ها منجر به سوالات بیشتر و در نهایت به درک بیشتر یک موضوع می شود. این فرآیند منطقی استفاده از پرسش و پاسخ برای کشف یک موضوع، امروزه به عنوان روش سقراطی شناخته می شود.

 

محاکمه و مرگ سقراط

پس از شکست آتن به اسپارت در جنگ پلوپونز، گروهی از مردان به نام سی ظالم به قدرت رسیدند. یکی از اعضای برجسته سی ظالم یکی از شاگردان سقراط به نام کریتیاس بود. مردان آتن به زودی قیام کردند و دموکراسی را جایگزین سی ظالم کردند.

از آنجایی که سقراط علیه دموکراسی سخن گفته بود و یکی از شاگردانش یکی از رهبران سی ظالم بود، او را خائن نامیدند. او به اتهام «فساد جوانان» و «عدم اعتراف به خدایان شهر» محاکمه شد. او توسط هیئت منصفه مجرم شناخته شد و با نوشیدن سم به اعدام محکوم شد.

 

میراث سقراط

سقراط را یکی از پایه گذاران فلسفه مدرن غرب می دانند. آموزه های او بر فیلسوفان یونانی آینده مانند افلاطون و ارسطو تأثیر گذاشت. فلسفه های او هنوز هم امروزه مورد مطالعه قرار می گیرد و روش سقراطی در دانشگاه ها و دانشکده های حقوق امروزی استفاده می شود.

 

زندگینامه سقراطِ حکیم

زندگینامه سقراطِ حکیم

حقایق جالب درباره سقراط

  • بر خلاف بسیاری از معلمان دیگر زمان خود، سقراط از دانش آموزان خود شهریه دریافت نمی کرد.
  • سقراط با زانتیپ ازدواج کرد و صاحب سه پسر شد.
  • او احتمالاً می توانست از آتن فرار کند و از حکم اعدام اجتناب کند، اما در عوض ترجیح داد بماند و با متهمان خود روبرو شود.
  • او یک بار گفت که “زندگی بررسی نشده ارزش زیستن ندارد.”
  • در محاکمه، سقراط پیشنهاد کرد که به جای صدور حکم اعدام، شهر باید به او دستمزد بدهد و به خاطر کمک هایش از او تقدیر کند.
  • سقراط، فیلسوف یونان باستان که به‌عنوان پدر فلسفه‌ی غرب شناخته می‌شود
  • افلاطون حدوداً ۳۶ کتاب نوشت که همه‌یشان از دیالوگ‌هایی تشکیل شده‌اند که شخصیت اصلی بیشترشان سقراط است.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون فیلسوف بزرگ یونان

بیوگرافی شقایق دلشاد

بیوگرافی شقایق دلشاد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا