سفید کردن دندان در خانه

سه‌شنبه 28 دی 1400 سلامت
سفید کردن دندان
سفید بودن دندان در چهره شما اهمیت بسیار زیادی دارد برای سفید کردن دندان در خانه راهکارهایی وجود دارد از جمله ترکیبات جوش شیرین و خمیر لیمو، روغن نارگیل و …

سفید کردن دندان در خانه

دندان سفید‌تر مانند مو‌های ضخیم و درخشان یکی از مواردی است که امروزه در جهانی که زیبایی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، به آن توجه زیادی می‌شود. گفته می‌شود که مردم ۱.۴ میلیارد دلار را سالیانه خرج می‌کنند تا بتوانند موادی را خریداری کنند که به کمک آن‌ها دندان‌هایشان سفیدتر شود. با این حال بسیاری از این مواد تنها هزینه‌بر هستند و نتیجه دلخواه را در پی نخواهند داشت. با کمی صبوری شما می‌توانید سفیدی دندانتان را به کمک راه‌حل‌های طبیعی بازگردانی کنید.

چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟

برای این که بتوانیم دندانمان را سفیدتر کنیم باید بدانیم چرا دندان‌هایمان زرد می‌شود. فاکتور‌های مختلفی در این موضوع دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ژنتیک، نوع غذا و یا نوشیدنی مصرفی و نحوه رعایت بهداشت دهان اشاره کرد. یک دندان شامل ۴ لایه است:

۱- مینای دندان که یک پوشش سفید رنگ قدرتمند است که از دندان محافظت می‌کند.
۲- عاج دندان که از مینای دندان محافظت می‌کند و بسیار سخت بوده ودارای مواد زرد رنگ است.
۳- مغز دندان که مرکز دندان است و شامل خون و رگ‌های لنفاوی است.
۴- سمنتوم که وظیفه آن پوشش دادن ریشه دندان است.

مینا و عاج دندان نقش اساسی را در رنگ دندان ایفا می‌کنند. غذاها و نوشیدنی‌های خاص می‌تواند باعث لکه دار شدن مینای دندان شود. در واقع دو عامل اصلی یعنی غذا و نوشیدنی در کنار بالا رفتن سن دو عامل اصلی ضعیف شدن مینای دندان هستند. مینای دندان که دچار آسیب شود رنگ زرد عاج دندان در قسمت زیرین نمایان می‌شود. درمان‌هایی که در این مقاله به آن اشاره شده مبتنی بر بازگرداندن سفیدی‌های از دست رفته دندان است. باید به خاطر داشته باشید این روش‌ها می‌تواند در عین حال مینای دندان را تقویت و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.

سفید کردن دندان در خانه

سفید کردن دندان در خانه

چگونه دندانمان را سفیدتر کنیم؟

1. جوش شیرین و خمیر لیمو

شاید به نظر استفاده از جوش شیرین عجیب باشد اما اینگونه نیست و کاربرد جوش شیرین در سلامت دندان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سدیم بیکربنات خاصیت سایندگی دارد و لکه‌های موجود در سطح دندان را تمیز می‌کند که نتیجه آن سفیدتر شدن دندان است. همچنین این ماده به شدت قلیایی است و به همین دلیل اگر دهانتان به شدت اسیدی باشد و یا غذاهای اسیدی زیادی مصرف کنید می‌توانید از آن برای تنظیم Ph بدن استفاده کنید که نتیجه آن کاهش میزان اسید در دهان است. همچنین این ماده باعث می‌شود میزان اسیدی بودن آب لیمو استفاده شده در این روش کاهش یابد. این راه حل یکی از راه‌حل های مناسب برای سفید کردن دندان‌ها است. پیشنهاد می‌شود یک روز ترکیبی از جوش شیرین و آب و در یک روز دیگر از ترکیب جوش شیرین و آب لیمو استفاده کنید.

موارد مورد نیاز

  • چندین قاشق چایی خوری جوش شیرین
  • مقدار کافی آب لیمو و یا آب برای ترکیب کردن با جوش شیرین و تولید یک خمیر
  • یک مسواک

روش

  • چند قاشق چایی خوری جوش شیرین را با آب لیموی تازه و یا آب ترکیب کنید تا خمیر درست شود. دندانتان را به کمک یک دستمال توالت از هرگونه بزاق اضافی تمیز کنید. مقدار کافی از این خمیر را روی مسواکتان قرار دهید و با آن مسواک بزنید.
  • خمیر را برای ۱ دقیقه روی دندانتان نگه دارید و سپس دندانتان را بشویید تا از اثرگذاری اسید روی دندانتان جلوگیری شود. اگر شما جوش شیرین را فقط با آب ترکیب کرده اید می‌توانید آن را برای ۳ دقیقه نیز استفاده کنید.
سفید کردن دندان در خانه

سفید کردن دندان در خانه

2. توت فرنگی، نمک و جوش شیرین

توت فرنگی مملو از ویتامین C است که می‌تواند پلاک‌هایی که باعث ایجاد زردی دندان می‌شود را از بین ببرد. این میوه همچنین دارای آنزیمی است که به آن اسید مالیک می‌گویند که می‌تواند لکه‌های سطحی را نیز از بین ببرد. نمک می‌تواند به عنوان یک عامل ساینده در خمیر کمک کننده باشد که نقش آن از بین بردن کثیفی‌هایی است که موجب ایجاد لکه روی دندان می‌شود. جوش شیرین یک عنصر انتخابی است که شما می‌توانید آن را اضافه کرده یا نکنید.

مواد مورد نیاز

  • ۱ تا ۳ توت فرنگی بزرگ
  • مقداری نمک دریایی
  • ۱.۲ قاشق چایی خوری جوش شیرین

روش

  • توت‌ها را به صورت پالپ‌های کوچک درآورید و مقداری از نمک دریایی و نصف قاشق چایی خوری جوش شیرین اضافه کنید. بزاق اضافی موجود روی دندانتان را به کمک یک دستمال توالت پاک کنید و مقدار کافی از ترکیب تهیه شده را روی مسواکتان قرار داده و استفاده کنید. صبر کنید تا این ترکیب برای ۵ دقیقه روی دندانتان بماند و سپس دهانتان را بشویید. پیشنهاد می‌شود که از این ترکیب هر شب استفاده شود.
سفید کردن دندان در خانه

سفید کردن دندان در خانه

3. استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان

شاید به نظرتان عجیب باشد اما شستن دهانتان به کمک روغن نارگیل یک راه خاص و قدیمی است که افرادی که از آن استفاده کرده اند می‌توانند درباره اهمیت آن حتی قسم بخورند! شاید طعم این روغن به مذاق بسیاری خوش نیاید اما بهتر است به طعم آن توجهی نکنید و به این فکر کنید که چقدر می‌تواند در سفید کردن دندانتان به شما کمک کند. اسید لائوریک در روغن نارگیل می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از باکتری‌های موجود در پلاک دندانتان که باعث زردی آنها می‌شود جلوگیری کنید و آنها را از بین ببرید. همچنین این ماده می‌تواند سلامت لثه‌های شما را بهبود بخشد و تنفس شما را تنظیم کند.

مواد مورد نیاز

  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

روش

  • صبح‌ها قبل ازآن که دهانتان را بشویید یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را بردارید. شما هم می‌توانید آن را نرم کنید و هم می‌توانید مستقیما آن را مصرف نمایید. این روغن را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دندان‌هایتان حرکت دهید و سپس آن را خارج نمایید و دندانتان را با آب بشویید و سپس مسواک بزنید.


خمیر‌های یاد شده را می‌توانید شب‌ها پس از مسواک زدن استعمال کنید.

سفید کردن دندان در خانه

سفید کردن دندان در خانه

آیا این راهکار‌ها می‌تواند تضمین کند که تا یک هفته دندانمان سفید شود؟ خیر! شما ممکن است تغییر را احساس کنید، اما بازگشت سفیدی به طور کامل نمی‌تواند آنچنان سریع و فوری باشد. آخر آیا دندان شما آنچنان سفید خواهد شد که توجه همگان را جلب نماید؟ بازهم خیر! این راهکار‌ها را برای شما توضیح دادم، چون احساس کردم پس از استفاده از آن‌ها دندانم سفیدتر شده است و سلامت دهان و دندانم بیشتر گشته است. با استفاده از چنین راه‌هایی، شما می‌توانید در مصرف پول صرفه‌جویی کنید، احساس بهتری داشته باشید و دهانتان سالم‌تر باشد.
نمک

مراقب میزان مصرف نمک خود باشید

خون مردگی زیر پوستی

خون مردگی زیر پوستی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا