رفلاکس نوزاد چیست؟

دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 سلامت
رفلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد زمانی است که نوزاد مایع یا غذا را بیرون می ریزد. زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده از معده نوزاد به مری برگردد. مری لوله عضلانی است که دهان را به معده متصل می کند.

رفلاکس در نوزادان سالم بارها در روز اتفاق می افتد. تا زمانی که کودک شما سالم، راضی است و به خوبی رشد می کند، رفلاکس دلیلی برای نگرانی نیست. این عارضه که گاهی رفلاکس معده به مری (GER) نامیده می شود، با بزرگتر شدن نوزاد کمتر شایع می شود. ادامه رفلاکس نوزاد پس از 18 ماهگی غیرعادی است.

در موارد نادر، رفلاکس نوزاد منجر به کاهش وزن یا رشدی می شود که از سایر کودکان هم سن و جنس عقب است. این علائم ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد. این مشکلات پزشکی ممکن است شامل آلرژی، انسداد در دستگاه گوارش یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) باشد. GERD شکل جدی تری از GER است که باعث مشکلات جدی سلامتی می شود.

رفلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد

علائم رفلاکس نوزاد

در بیشتر موارد، رفلاکس نوزاد دلیلی برای نگرانی نیست. غیرعادی است که محتویات معده اسید کافی داشته باشد تا گلو یا مری را تحریک کند و علائم ایجاد کند.

علل رفلاکس نوزاد

در نوزادان، حلقه عضلانی بین مری و معده هنوز به طور کامل رشد نکرده است. این عضله اسفنکتر تحتانی مری (LES) نامیده می شود. هنگامی که LES به طور کامل توسعه نیافته است، به محتویات معده اجازه می دهد تا به مری برگردند. با گذشت زمان، LES به طور معمول بالغ می شود. هنگامی که کودک شما قورت می دهد باز می شود و در مواقع دیگر محکم بسته می شود و محتویات معده را در جایی که به آن تعلق دارد نگه می دارد.

برخی از عواملی که در رفلاکس نوزاد نقش دارند در نوزادان رایج هستند و اغلب نمی توان از آنها اجتناب کرد. اینها شامل دراز کشیدن بیشتر اوقات و تغذیه با رژیم غذایی تقریباً کاملاً مایع است.

 

چه چیزی باعث رفلاکس نوزادان می شود؟

به گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، رفلاکس معده به مری (GER) زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده به مری برگشته و باعث سوزش سر دل می شود.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یک شکل جدی تر و طولانی تر از GER است که ممکن است مانع از تغذیه نوزاد شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد

در نوزادان، رفلاکس معده شایع است زیرا نوار عضله یا اسفنکتر که دهانه بالای معده را می فشارد، هنوز با قدرت کامل بسته نمی شود، به خصوص در نوزادان نارس. در نتیجه، نوزادان اغلب پس از شیر خوردن دچار رفلاکس می شوند و تف می کنند.

برخی از عوامل، مانند تولد نارس، دراز کشیدن بیشتر اوقات، و صرف رژیم غذایی مایع، در بیشتر موارد به رفلاکس نوزاد کمک می کند.

 

رفلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد

دیگر دلایل فلاکس نوزاد:

  1. GERD. رفلاکس اسید کافی برای تحریک و آسیب به پوشش مری دارد.
  2. تنگی پیلور. یک دریچه عضلانی به غذا اجازه می دهد تا از معده خارج شود و به عنوان بخشی از هضم وارد روده کوچک شود. در تنگی پیلور، دریچه ضخیم شده و بزرگتر از آنچه که باید می شود. سپس دریچه ضخیم شده غذا را در معده به دام می اندازد و مانع از ورود آن به روده کوچک می شود.
  3. عدم تحمل غذایی پروتئین موجود در شیر گاو رایج ترین محرک است.
  4. ازوفاژیت ائوزینوفیلیک. نوع خاصی از گلبول های سفید خون ایجاد می شود و به پوشش مری آسیب می رساند. این گلبول سفید ائوزینوفیل نامیده می شود.
  5. سندرم ساندیفر این باعث کج شدن و چرخش نامنظم سر و حرکاتی شبیه تشنج می شود. این یک عواقب نادر GERD است.

 

عوامل خطر فلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد شایع است. اما برخی چیزها احتمال رفلاکس نوزاد را بیشتر می کند. این شامل:

تولد زودرس

بیماری های ریوی، مانند فیبروز کیستیک

شرایطی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، مانند فلج مغزی

جراحی قبلی روی مری

 

عوارض فلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد معمولا خود به خود برطرف می شود. به ندرت برای نوزادان مشکل ایجاد می کند.

اگر کودک شما بیماری جدی تری مانند GERD داشته باشد، رشد کودک شما ممکن است از رشد سایر کودکان عقب بماند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادانی که مکرراً دچار تف کردن می‌شوند ممکن است در اواخر دوران کودکی به GERD مبتلا شوند.

 

رفلاکس نوزاد

رفلاکس نوزاد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

افزایش وزن نیست
به طور مداوم به شدت تف می کند و باعث می شود محتویات معده از دهان خارج شود. به این حالت استفراغ پرتابه می گویند.
مایع سبز یا زرد را تف می دهد.
خون یا محتویات معده را که شبیه تفاله قهوه است بیرون می دهد.
از غذا خوردن یا خوردن امتناع می کند.
خون در مدفوع دارد.
دچار مشکل در تنفس یا سرفه ای است که از بین نمی رود.
آب دهان از 6 ماهگی یا بیشتر شروع می شود.
بعد از خوردن غذا به طور غیرعادی تحریک پذیر است.
انرژی زیادی نداره

برخی از این علائم ممکن است نشان دهنده شرایط جدی اما قابل درمان باشد. اینها شامل GERD یا انسداد در دستگاه گوارش است.
درخواست قرار ملاقات بدهید

 

منبع:mayoclinic.org

درمان رفلاکس در نوزادان

5 درمان خانگی برای درمان رفلاکس در نوزادان

پرکاری تیروئید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا