دستورپخت حلیم خوشمزه برای ماه رمضان

پنج‌شنبه 3 خرداد 1397 آشپزی
دستورپخت حلیم خوشمزه برای ماه رمضان

حلیم یک غذای خوشمزه ایرانی و پرطرفدار و البته چاق کننده و دیرهضم است که معمولا در وعده غذایی صبحانه سرو می شود ولی در ماه رمضان به عنوان وعده افطاری نیز مصرف می شود. با آموزش تهیه حلیم خانگی با ما همراه باشید .

معمولا در ماه رمضان ، بازار پختن حلیم بسیار داغ می شود ، ولی عاشقان خوردن غذاهای خانگی
هنوز هم زیادند که حلیم های آماده بیرون، حتی معروف ترین شان را قبول ندارند و خودشان
ترجیح می دهند حلیم خانگی درست کنند.
ما در اینجا آموزش و طرز تهیه حلیم خوشمزه خانگی را به شما آموزش می دهیم .
حلیم یک غذای خوشمزه ایرانی و پرطرفدار و البته چاق کننده و دیرهضم است که
معمولا در وعده غذایی صبحانه سرو می شود ولی در ماه رمضان به عنوان وعده افطاری نیز مصرف می شود.
با اینکه پختن حلیم کار ساده ای است ، اما باید بدانید که مثل همه غذاهای سنتی بسیار
زمان بر بوده و صبر و حوصله بالایی را طلب می کند .
 

مواد لازم جهت تهیه حلیم خانگی :

۴۰۰ گرم گندم خورد شده یا گندم معمولی

۴۰۰ گرم گوشت سردست (بعضی بوقلمون هم استفاده می‌کنند)

۱ عدد پیاز

نیم قاشق چای خوری زردچوبه

۱ قاشق چای خوری نمک

روغن یا کره به مقدار نیاز

۱٫۵ لیتر آب سرد تقریبا

شکر، دارچین و روغن به اندازه دلخواه

 

حلیم خانگی

طرز تهیه حلیم خانگی:

برای تهیه حلیم اول قبل از شروع گندم را پنج شش ساعت درآب خیس کنید.بگذارید تا خوب آب جذب کند به این صورت مدت طبخ را هم کاهش می‌دهید.

گوشت را همراه با ۲ لیوان آب داخل قابلمه کوچکتر قرار دهید، پیاز را پوست بکنید و به چهارقسمت تقسیم کنید و داخل گوشت بریزید، زردچوبه را هم بیفزاید و شعله اجاق را روی درجه متوسط قرار بدهیدبگذارید گوشت خوب بپزد.

گندم را با یک لیتر آب در قابلمه دوم بریزید روی اجاق بگذارید و با شعله ملایم بپزید تانرم شود و دانه آن له شود.دقت کنید ته قابلمه نگیرد هر از چند دقیقه‌ای آنرا هم بزنید تا ته قابلمه نسوزد، اگر قبل از نرمشدن گندم، آب آن رو به اتمام گذاشت کمی آب گرم به آن بیفزاید.

مرحله خورد کردن گوشت

وقتی گوشت پخت آنرا از مایع خارج کنید و با ماشین آشپزخانه خورد کنید.دقت کنید گندم باید خوب نرم شده باشد و دانه آن رفته باشد (یعنی دانه‌ها نباید کامل باشد، بصورت خمیردر آمده باشد).البته می توان گوشت را با دست به صورت ریز ، ریز خورد کرد که در حلیم بیشتر به چشم بیاید .

اگر گندم با پوست مصرف کرده‌اید حالا باید پوست آنرا با کمک یک آبکش جدا کنید.حالا گندم نرم شده را که تقریبا به صورت مایع سفت در آمده را با گوشت کوبیده مخلوط کنید وروی حرارت ملایم بگذارید و با حرارت بسیار ملایم بگذارید غلیظ شود (قوام بیاید).

دقت کنید در این مرحله حتما باید حلیم را زیر نظر داشته باشید تا ته قابلمه نگیرد حلیمنباید مثل گوشت کوبیده زیاد سفت و یا مثل آب گوشت زیاد شل و روان باشد.

هنگام مصرف حلیم، می‌توانیم روی آن را دارچین پاشیده و با روغن حیوانی یا کره داغ و شکر نوشجان کنید.حلیم را می‌توانید با انواع نان‌ ها مخصوصا نان سنگک هم سرو کنید.

نکته مهم جهت تهیه حلیم خانگی :

گندم را معمولا باید گندم پوست کنده استفاده کنید .می‌توانید گندم پوست دار استفاده کنید.اگر گندم پوست کنده نبود باید بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از یک توری فلزی یک چیزیمثل آبکش رد کنید تا پوست‌های آن را بگیرید، مثل این وسیله تصویر کنار.اگر گندم پوست دار استفاده می‌کنید کمی بیشتر گندم مصرف کنید چون پوست آن دور ریز می‌شود (تقریبا ۳۵۰ گرم)اگر گندم خورد شده گیر نیاوردید می‌توانید گندم درسته بخرید و آنرا قبل از مصرف در ماشین آشپزخانه خورد کنید،باز هم به طریق بالا باید پوست آنرا جدا کنید.

منبع:نیک صالحی

طرز تهیه دسر دارچین و گلابی

طرز تهیه دسر دارچین و گلابی

دستور پخت ماهی با سبزیجات در فر

دستور پخت ماهی با سبزیجات در فر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا