شپش سر/یک درمان سریع و قطعی شپش موی سر

پنج‌شنبه 26 آبان 1401 سلامت
درمان شپش سر

شپش سر چیست و چطور درمان می‌شود؟

 

شپش سر:پس از ۷ روز شپش ها از تخم در می آیند و طی مراحلی به شپش بالغ تبدیل می شوند و مجددا شروع به تخم ریزی می کند. .ممکن است رشک سر با شوره سر اشتباه گرفته شود.

تخم شپش رشک (Pediculus) نامیده می شود. بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو می چسبد.

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود حتی اگر موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشده است.

 

انتقال شپش سر از طریق تماس مستقیم با موهای افراد مبتلا صورت می‌گیرد.ویاطریق تماس با وسایل شخصی مانند شانه، برس و کلاه یا سایر پوشش های سر افراد مبتلا به شپش صورت می گیرد.

شپش سر نشانه ای از عدم رعایت بهداشت نیست و طول مو یا دفعات شامپو زدن روی موها تأثیری ندارد. از بین بردن شپش یک فرآیند سریع نیست.

زمان بروز شپش روی موی سر شانه و شامپو زدن ضروری است. با این حال، داروهای یک شبه وجود دارد که می تواند به سرعت بخشیدن به روند درمان کمک کند. مطمئن شوید که هر درمانی را که استفاده می کنید در یک هفته تکرار کنید.

بدانید که چگونه محصولات طبیعی مختلف با شپش مبارزه می کنند. روغن های گیاهی وجود دارند که می توانند شپش و تخم آن را از بین ببرند. از ترکیب روغن های گیاهی با موادی مثل سس مایونز، روغن زیتون یا وازلین می توان در درمان هایی مثل کلاه دوش شبانه استفاده کرد. . درمان‌های جایگزین، بر خلاف داروهای بدون نسخه، به دلیل هزینه‌های کمتر و غیرسمی بودن، مطلوب تر هستند.

شپش ها حشرات بسیار ریزی هستند که از بدن انسان تغذیه می کنند. این حشرات لابه لای موی سر پنهان شده و از فردی به فرد دیگر منتقل می گردد. معمول ترین  علامت وجود شپش سر خارش است.
که همه افراد به دنبال بهترین و سریع ترین راه برای از بین بردن حشره هستند روش های درمانی زیادی برای از بین بردن شپش سر وجود دارد که یکی از بهترین روش ها درمان شپش سر با اسپند است در ادامه با ما برای آشنایی با این روش همراه باشید.
شپش سر

شپش سر

 

اصلی ترین راه ابتلا به شپش موی سر چیست؟

 

تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا اصلی ترین  راه ابتلا است.

استفاده از کلاه و روسری فرد مبتلا

 

 علائم شپش ، چطور متوجه شپش در موی سر بشویم؟

 

خارش شدید و آزاردهنده سر

برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها

ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر  برروی پایه ی موها که بسختی کنده می شوند

 

 

اسپند،درمان شپش با اسپند

اسپند در طب سنتی

از گیاهان نام آشنای ایرانی ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در آسیا نیز از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش و کشنده آمیب استفاده می کنند. اسپند در برخی کشورهای دیگر نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده آور، کرم کش، مسکن و خواب آور استفاده می کنند.

 

در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می تواند مسموم کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری های ادراری ـ تناسلی استفاده می کنند.

اسپندبرای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند،

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌هابرای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود

موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشدهاست. اگر همه روش‌ها را برای درمان شپش موی سر امتحان کرده‌اید ولی نتیجه‌ نگرفته اید، جای نگرانی نیست. اگر فرزندتان نیز با

مشکل شپش سر دست و پنجه نرم می‌کند، حتما روش زیر را بر روی موهایش امتحان کنید.

موارد مورد نیاز

 

  • شانه مخصوص شپش سر
  • سرکه سفید
  • دهان شویه (از هر برندی)
  • حوله
  • کلاه مخصوص رنگ گذاشتن مو یا کیسه
    پلاستیکی ساده

 

نحوه استفاده از اسپند برای از بین بردن شپش سر:

 

برای استفاده از این روش درمان یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند است مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. برای اثربخشی بهتر می‌توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید.

برای اینکه اثربخشی این روش بهتر باشد و شپش مو به طور کامل از بین رود بهتر است به مدت یک هفته این روش را تکرار نمایید.

البته اگر شپش سر لابلای موها تخم گذاشته باشد، اسپند نمی‌تواند تخم‌ها را از بین ببرد و صرفا حشره شپش از بین می‌رود. برای از بین بردن تخم‌ها باید موها را خیس کرده و با شانه دندانه ریز شانه کنید تا تخم شپش از مو جدا شود.

دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش

 

خواص درمانی اسپند

 

از زمانهای دور مردم به اثر ضد عفونی کنندگی اسپند پی برده بودند و در اطراف بستر بیمار و محیطهای شلوغ آن را دود می‌کردند و بدین طریق محیط را ضد عفونی می‌کردند.

در هر روز صبح ناشتا نوشیدن جوشانده ریشه اسپند برای درمان اگزما مفید می‌باشد.

افرادی که به علت ضعف مثانه یا سستی کمر دچار شب ادراری هستند؛ شب‌ها مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند بخورند و صبح‌ها یک یا دو عدد تخم مرغ و کمی عسل میل کنند تا شب ادراری آن‌ها درمان خواهد شد.

 

درمان فوری شپش در یک شب

تعدادی از داروهای درمان شپش:

کرم پرمترین 1% (بدون نسخه)

لوسیون مالاتیون 0.5% (فقط با نسخه)

شامپو پیرترین 0.33% (بدون نسخه)

لوسیون بنزیل الکل 5% (فقط با نسخه)

اسپینوساد 0.9% (فقط با نسخه)

لوسیون موضعی ایورمکتین 0.5% (فقط با نسخه)

بعد از درمان، خانه و وسایل خود را تمیز کنید. شپش اگر از سر انسان بیفتد نمی تواند برای مدت طولانی زنده بماند زیرا نمی تواند تغذیه کند. در واقع اگر به خون انسان دسترسی نداشته باشد در عرض یک تا دو روز می میرد. با این وجود، تمیز کردن خانه و وسایل برای جلوگیری از آلودگی مجدد خوب است. مراحل زیر را کامل کنید.

نکات زیر را رعایت کنید

تمام ملحفه ها و لباس های فرد مبتلا که در حال حاضر یا دو روز قبل از درمان پوشیده شده است را با ماشین شستشو دهید. دستگاه خود را روی آب گرم حداقل 50درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

تمام اقلام شسته شده را بعد از خشک شدن ترجیحا اتو کنید.

برس ها و شانه ها را در آب جوش به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.

تمام قسمت ها و قطعات مبلمان را جاروبرقی بکشید. به ویژه روی مناطقی که فرد آسیب دیده در آن زمان سپری کرده است تمرکز کنید.

درمان فوری شپش در یک شب

از استفاده از اسپری های قارچ کش خودداری کنید. اینها می توانند برای انسان خطرناک باشند.

 

شیر مادر

آیا شیر مادر کودک را باهوش می کند؟

فواید سلامتی ترک مصرف گوشت

9 فواید ترک گوشت برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا