درمان سردی معده با گیاهان دارویی

جمعه 23 خرداد 1399 سلامت
درمان سردی معده با گیاهان دارویی

سردی معده و علت ایجاد آن چیست ؟

یشتر مشکلات مرتبط با گوارش و معده به خصوص سوءهاضمه، نفخ معده، ترش کردن، بزرگی شکم و حالت تهوع با احساس سوزش در مري و سر معده، دل درد، اسپاسم عضلات شکمي، اسهال يا گاهي اوقات يبوست، بي حالي  همه از نشانه های سردی معده است این بیماری پنهان که اکثر افراد جامعه به آن مبتلا هستند ممکن است به دلیل های مختلف مثل  خوردن سريع خوراکي ها، نوشيدن آب ،دوغ ،نوشابه های گازدار همراه با غذا، مصرف غذاهاي دير هضم، استفاده از چاشني و انواع ادويه هاي تند همراه با غذا، مصرف خوراکي هاي سرد چون يخ و بستنی ، خوردن آب یخ  به سرد شدن معده  و عدم هضم غذا به دلیل کاهش حرارت معده منجر می شود  .در طب سنتی  توصیه هایی  برای پیشگیری از این بیماری و روش های برای  درمان آن معرفی شده است.
 

برای رهایی از مشکلات گوارشی و سردی معده چه کنیم :

برای رها شدن و رفع مشکلات گوارشی با طب سنتی ابتدا لازم است طبع خود را شناسایی کنید در صورتی که طبع شما سرد و تر است یا بلغمی مزاج هستید درصورت رعایت نکردن رژیم غذایی بیشتر در معرض مشکلات گوارشی قرار دارید این مشکلات با خوردن بعضی غذا ها تشدید می شود .

تقریبا تمام لبنیات به جز پنیر کهنه، شیر محلی تازه، کره و ماست چکیده، طبع سردی دارند. بین لبنیات، پنیر تازه، خامه، دوغ، سرشیر، شیر پاستوریزه و ماست معمولی، طبع سرد و تر دارند و کشک و قره قروت طبعشان سرد و خشک است. اطلاع داشتن از این موضوع به شما کمک می کند تا در مصرف کردن آن ها با دقت بیشتری عمل کنید .

برای درمان سردی معده چه گیاهی مناسب است ؟

نکته : غلبه بلغم معمولاً به علت مصرف بیش از اندازه غذاها با طبع سرد، بروز می کند. و برای از بین بردن این سردی باید از  خوراکی های گرم و خشک مثل انواع ادویه ها و گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک استفاده کرد .

برای رهایی از دردهای گوارشی ناشی از سردی معده استفاده از گیاهان دارویی یکی از بهترین گزینه های انتخابی فرد می تواند باشد .

 نوشيدن چاي بابوبه :يکي از  بهترین راه هاي  جهت برطرف کردن سردي معده نوشیدن یک فنجان دمکرده بابونه  است، مي توان اين چاي را همراه با نبات يا ليمو ترش مصرف کرد تا علاوه بر درمان مشکل اسيدي شدن و سردي معده با عوامل عفونت زا در دستگاه گوارش هم مبارزه کند.

• آب برنج:استفاده ار آب برنج هم يکي ديگر از داروهاي کارساز براي درمان مشکل سردي و ترش کردن معده است، برای بهره بردن از خواص آن ،مقدار کمي برنج را با آب بدون نمک پخته تا قوام پيدا کند، سپس محلول را از صافي رد کنيد، اين نوشيدني را مي توانيد در طول روز به همراه مقداري عسل مصرف کنيد تا مشکل سردي معده برطرف شود.

• نعناع و چاي نعناع :استفاده از برگ هاي پرخاصیت  و شفابخش نعناع  که طبع گرم و خشکی  دارد برای سردی معده  داروی بی نظیری به حساب می آید .از ديرباز به عنوان يک داروي بي رقيب براي درمان کليه مشکلات گوارش مورد استفاده بوده . مي توان با جويدن برگ نعناع يا عرق نعناع و چاي نعناع هنگام دل درد و سردي معده التهابات را برطرف شود،

•دانه رازيانه: دانه رازیانه هم يکي از گیاهان بسيار مصرف و مفید براي سلامت معده می باشد که مي تواند مشکل سردي معده و يا هضم کند مواد غذايي در دستگاه گوارش را برطرف کند و به اين ترتيب مشکل التهاب و سردی  معده  را برطرف مي شود.

تقویت دستگاه گوارش با طب سنتی - ایسنا

برای رفع سردی معده موارد زیر را حتما امتحان کنید:

⇐ از ادویه های مناسب برای رفع سردی معده زیره، نعناع، دارچین  زنجبیل  ،میخک، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.
⇐از خوردن  غذاهای سنگین و دیرهضم مثل کله پاچه، حلیم، گوشت گاو ، تخم مرغ آب پز کامل، سیب زمینی سرخ شده، ماکارونی و فست فود ها خود داری کنید .
⇐از خوردن سالاد خیار گوجه، ترشی، دوغ و ماست اجتناب کنید.
⇐از مصرف میوه های با مزاج سرد مانند: هندوانه، کیوی،هلو، زردآلو، خیار و گوجه به ویژه بر روی غذا پرهیز نمایید.
⇐خوردن غذا را با مقدار خیلی کمی نمک آغاز کرده و با  همان مقدار نمک به پایان برید.
⇐ از خوراکی های نفاخ مثل حبوبات، کمتر استفاده نمایید.

⇐از خوردن آب به همراه غذا اجتناب کنید.
⇐ از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند آش ماست، آش دوغ، آش رشته و آش جو  درعصر یا شب پرهیز کنید.
⇐استفاده از انواع فست فود به ویژه سوسیس، کالباس و همبرگر جداً دوری کنید.
⇐از دم کرده بومادران، کلپوره و درمنه استفاده کنید.

دمنوش برای معده درد: ۱۵ بهترین دمنوش برای درمان بیماری های معده ...

⇐استفاده از سیاه دانه را با سه برابر عسل مخلوط شده هم راهکار دیگری برای رفع سردی معده است و همچنین  برای درمان بلغم مفاصل به اندازه یک قاشق چای خوری، ناشتا صبح و به همین مقدار سر شب، این مخلوط را میل کنید. در صورتی که بلغم معده را درگیر کرده، مخلوطی را که در بالا ذکر شد، بعد از هر غذا میل کنید.

 

علت سوزش و داغی کف پا و درمان خانگی آن

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا