دانستنی های جالب در مورد قیمت زعفران

دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 گوناگون
دانستنی های جالب در مورد قیمت زعفران
باید بدانید زعفران به جز ایران در مراکش، اسپانیا، ایتالیا، هلند، افغانستان، هند و حتی در آمریکا رشد می کند اما آیا تابحال به دلیل گران بودن این طلای سرخ فکر کرده اید؟با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریابید.
زعفران ایرانی با لقب طلای سرخ، قیمت صادراتی بالایی دارد. ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا می باشد. سابقهٔ کشت زعفران در ایران به بیش از 3000 سال قبل بازمی گردد.
زعفران
برداشت زعفران به مقدار زیادی نیروی کار فیزیکی نیاز دارد تا گل ها را از زمین برداشت و به بسته بندی نهایی ببرید. فرآیند برداشت به علاوه مزه متمایز ، بو و رنگ آن را به گران ترین چاشنی در دنیا تبدیل می کند. زعفران در آشپزخانه در سراسر دنیا به عنوان رنگ ، ادویه مورد استفاده قرار می گیرد . ممکن است به زودی برای اهداف دارویی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

دانستنی های جالب درباره قیمت زعفران

همه چیز درباره زعفران

فقط 453.56 گرم زعفران می تواند 5000 دلار هزینه داشته باشد . این گیاه به راحتی می تواند یک ادویه گران قیمت باشد. ادویه گران قیمت بعدی کدام است ؟ وانیل حدود 600 دلار قیمت دارد. بنابراین چه چیزی زعفران را گران قیمت کرده است ؟
زعفران ادویه ای است که برداشت آن بسیار سخت است .زعفران از گل زعفران بدست می آید. و هر گلی سه کلاله قرمز دارد که زعفران است.محصول زعفران واقعا پایین است. برای برداشت 1814.24 گرم زعفران در هر جریب باید تعداد زیادی کارگر استخدام کنید.
در نهایت برای بدست آوردن 453.56 گرم زعفران باید 170،000 گل را دست چین کنید . گل های بنفش تنها در طول یک دوره 6 هفته ای از اواخر مهر تا اوایل آذر شکوفه می دهند. همچنین یک زمان خاص برای برداشت زعفران است.
وقتی رطوبت نسبی بالاتری در هوا داریم می تواند بر کیفیت زعفران تاثیر بگذارد. هم چنین نور خورشید می تواند ساختار شیمیایی زعفران را بشکند. بنابراین ترجیح می دهیم هر روز زعفران را برداشت کنیم
90 ٪ زعفران جهان در زمین های بایر در ایران کشت می شود. کشتی که برداشت آن همه زعفران با زحمت ، هزینه صورت می گیرد.

چرا ایران تولیدکننده اصلی زعفران است ؟

پاسخ واضح است ، دلیل خاک و شرایط مناسب و البته نیروی کار ماهر برای برداشت چنین محصول با ارزشی است ، البته زعفران تنها در ایران کشت نمی شود بلکه در مراکش، اسپانیا، ایتالیا، هلند، افغانستان، هند و حتی در آمریکا رشد می کند .
دانستنی های جالب درباره قیمت زعفران

علت گران بودن زعفران چیست؟

بیشترین زحمت برای زعفران در ایران کشیده می شود چرا که برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک باید کشاورزان ساعت های طولانی 170 هزار دانه گل را از کلاله جدا کنند و با دقت بالایی خشک کنند، علی رقم این زحمات بسیار کشور اسپانیا بعد از خرید زعفران ایرانی آن را بسته بندی کرده و با قمیت چند برابر به کشورهای دیگر صادر می کند برای همین می گویند ایران بزرگترین تولید کننده و اسپانیا بزرگترین صادر کننده طلای سرخ است.

می دانید آمریکا یکی از کشورهایی است با بیشترین واردات زعفران؟

اگرچه بسیاری از آمریکایی ها هرگز زعفران نخورده اند اما ایالات متحده 25 تن از این مواد را در سال 2013 و 46 تن در سال 2016 وارد کرده است.باید بدانید زعفران در برابر هوای سرد مقاومت خوبی دارد پس با این تفاسیر اگر ایالت ورمونت را با لایه ای از پلاستیک بپوشانید، همان وضعیتی را خواهید داشت که در ایران داریم.

زعفران چه قدر اهمیت دارد ؟

در طول قرن ها ثابت شده است در بسیاری از موقعیت ها مفید است. زعفران اغلب در پخت وپز به کار می رود.به عنوان ایرانی هر روز از زعفران در غذاهای خود استفاده می کنیم و با زعفران زیاد غذا درست می کنیم تا آنجا که نمی توانیم جایگزینی برای طعم زعفران پیدا کنیم.
دانستنی های جالب درباره قیمت زعفران

زعفران جز ایران در کجا رشد میکند؟

زعفران روی برنج ، برخی نان ها و برای طعم دار کردن غذا ها استفاده می شود .زعفران دارای برخی ترکیبات شیمیایی مانند پیروکروسین ، کروسین و بسیار گران قیمت هستند.
 آن ها دارای سه جز اصلی یا ترکیباتی هستند که طعم ، رنگ زعفران ، بوی زعفران را باعث می شود. هنگامی که در مورد کیفیت زعفران صحبت می کنیم، از لحاظ فنی درباره این سه جز شیمیایی صحبت می کنیم، زعفران ذاتا چیزی ارزشمند است.
دانستنی های جالب درباره قیمت زعفران

اهمیت زعفران در کشورهای مختلف

از لحاظ تاریخی مردم سعی کرده اند از زرد چوبه، گلبرگ های گل سرخ و گل سوسن به عنوان زعفران استفاده کنند اما طعم و رنگ کاملا متفاوت دارد .زعفران در مقادیر زیاد نیز می تواند یک ماده  شادی برانگیز قوی باشد . تحقیقات نشان می دهند مصرف طلای سرخ می تواند به کاهش علائم بیماری آلزایمر ، افسردگی و پی ام اس کمک کند.

دانستنی های جالب درباره قیمت زعفران

منبع:نمناک

روستای ویلاند در انگلستان

روستای ویلاند در انگلستان

کشف مورچه ی انتحاری در جنوب شرقی آسیا

کشف مورچه ی انتحاری در جنوب شرقی آسیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا