خواص شیر الاغ

چهارشنبه 4 اسفند 1400 سلامت
خواص شیر الاغ

خواص شیر الاغ

شیر الاغ شیری است که توسط خر اهلی (Equus asinus) داده می شود. از زمان های قدیم برای اهداف آرایشی و همچنین از شیرخواران استفاده شده است.افرادی که به خوردن شیر گاو یا گوسفند حساسیت دارند از شیر خر برای آنها انتخاب مناسبی می تواند باشد و از خواص درمانی خواص شیر الاغ حیرت زده شوند.

شیر الاغ بسیار برای بدن مفید است و خاصیت ضد باکتری ان 200 برابر بیشتر از شیر گاو می باشد. گفتنی استشیر الاغ گرانقیمت ترین نوع شیر در اروپا به خصوص در کشورهای ایتالیا و فرانسه است.شیر الاغ مدتهاست که به عنوان یک ماده غذایی مفید و پرخاصیت در جوامع مختلف مصرف داشته و یکی از گرانترین انواع شیر در برخی از کشورهای اروپایی محسوب میشود. در طب سنتی عقیده بر آن است کهشیر الاغ، چنانچه از الاغی که کره اش ماده است، تهیه شده باشد خواص درمانی زیادیدارد.این شیر از نظر ترکیبات موجود در آن بسیار شبیه به شیر انسان است و از فواید آن می‌توان به درمان استفراغ خونی، دفع سموم از بدن، رفع مشکلات خواب، درمان سرفه‌های ناشی از گرمی زیاد، کمک به کاهش وزن و سلامت قلب اشاره کرد. همچنین محققان به تازگی دریافتهاند که استفاده ازشیر الاغ برای زیبایی وجوانی پوست خاصیت فوق العاده ای دارد و به همین دلیل استفاده از آن را برای پاکسازی پوست و جوانی پوست توصیه میکنند.

 (طبیعت و خواص درمانی) شیر الاغ

شیر الاغ یکی از سردمزاج ترین شیرها در طبیعت است. برخی از مهمترین خواص شیر الاغ برای درمان بیماری ها به طور خلاصه عبارتند از:

۱-مصرف شیر الاغ به رفع مشکلات خواب کمک میکند. به این منظور، یک تا دو قطره از شیر الاغ راپیش از خواب در بینی بچکانید، موجب خوابی آرام و راحت میشود.

۲-چکاندنچند قطره شیر الاغ در افرادی که مبتلا به خون دماغ هستند باعث بند آمدن خونریزیمیشود.

۳-برای بدن کمک به سلامتی قلب است. شیر الاغ دارای مقدارفراوانی امگا 3 و کلسیم است ومیتواند برای بیماران قلبی بسیار مفید باشد و در طول روز از نظر تامین انرژی بهفرد کمک فراوانی کند.همچنین چربی شیر الاغ نسبت به سایر شیرها پایین تر بوده و از این رو مصرف آن برایبیمارن قلبی و دارای چربی خون بالا مفید است.

۴-از دیگر فواید شیر الاغ در طب سنتی استفاده از آن برای مداوای برخی از انواع اسهال خونی است.

۵-استفاده از شیر الاغ برای رفع مسمومیت بسیار مفید بوده، افرادی که دچار انواع مسمومیت بهویژه مسمویت دارویی شده اند توصیه میشود از شیر تازه و استرلیزه الاغ به جای سایر انواع
شیر استفاده کنند.

۶-شیر الاغ، یکی از داروهای خوب آیورودیک برای نوزدانی است که از آسم ، گلو درد و سل رنج می برند.

۷-اطبا سنتی به افرادی که خون استفراغ می کرده اند مقداری شیر تازه دوشیده الاغ را با مخلوطیاز پودر کهربا و پودر کتیرای گون میخورانیده اند که سبب قطع خون می شده است.

۸-استفادهاز شیر الاغ برای افرادی که دچار سوزش چشم در اثر برق زدگی شده اند مفید است. بهاین منظور چند قطره شیر الاغ را در چشم بچکانید که باعث رفع سوزش چشم میشود.

۹-از دیگرفواید شیر الاغ استفاده از آن برای زیبایی و شفافیت پوست است.

۱۰-استفادهاز شیر الاغ به کاهش وزن کمک میکند.

۱۱-مصرف شیرالاغ برای درمان برخی از انواع تنگی نفس مفید است.

۱۲-به طورکلی تحقیقات جدید محققان نشان داده، وجود باکتري هاي پروبیوتیک مفید در این شیرنشان می دهد که شیر این حیوان و فراوردههای جانبی تهیه شده از آن نظیر بستی و پنیر الاغ، میتوانـد

۱۳-جایگزین مناسبی براي تغذیه کودکان حساس به پروتئین هاي شیر گاو باشد .همچنین مصرف روزانه شیر الاغ به دلیل داشتن مواد وویتامینهای مورد نیاز باعث افزایش انرژی و نشاط مصرف کننده میشود.

خواص شیر الاغ

خواص شیر الاغ

ارزش غذایی شیر الاغ

شیر الاغ از نظر مواد و ارزش غذایی نسب به سایر انواع شیر شباهت زیادی به شیر انسان داشته، ازنظر پروتئین و چربی ضعیف است ولی غنی از مواد معدنی و ویتامین است. جالب استبدانید در مقایسه با شیر انسان مقدار ویتامین سی شیر الاغ 60 برابر بیشتر است ومیتوان از آن برای تغذیه کودکانی که مادرشان را از دست داده اند استفاده نمود، چون میزان کالری آن با شیر مادر یکی است .

موارد منع شیر الاغ

 

● شیر خر یکی از سردمزاج ترین شیرها در طبیعت بوده لذا افراد سرد مزاج نباید زیاد از این شیر مصرف کنند

● افراد بعد از مصرف شیر بلافاصله نخوابند

● توصیه می شود زنان باردار از این شیر استفاده نکنند

 

صدا

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید!

عوارض رانیتیدین

عوارض رانیتیدین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا