خواص آب هویج برای کبد

پنج‌شنبه 30 دی 1400 سلامت
خواص فوق العاده آب هویج برای کبد

خواص آب هویج برای کبد

خواص آب هویج برای کبد شامل پاکسازی مواد زاید و سموم از کبد، خروج صفرای مضر از بدن و جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از مصرف مواد الکلی است.

خواص آب هویج برای کبد

یکی از بیماریهای که امروزه گریبان بسیاری از افراد جامعه از پیر و جوان را گرفته است بیماری کبد چرب است. این بیماری علامت خاصی ندارد، لیکن در طولانی مدت رسوب چربی در کبد می تواند سبب ضعف، بی اشتهایی، حالت تهوع، احساس ناخوشی در شکم و بزرگی کبد شود. علائمی چون زرد شدن رنگ پوست، ناخنها و چشمها نیز می تواند نشانه یک مشکل کبدی باشد. به طور کلی چنانچه میزان زیادی چربی و مواد سمی در کبد تجمع یابد، عملکرد کبد دچار مشکل می‌شود و در شدیدترین حالت فرد دچار نارسایی کبدی می‌شود. یکی از موثرترین راههای پیشگیری و درمان این بیماری رعایت اصول صحیح تغذیه و مصرف میوه و سبزی به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه است. از میان سبزیجات یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان نارساییهای کبدی، مصرف روزانه آب هویج است.

یکی از روش های مفید برای سلامتی کبد، مصرف ۲ تا ۳ لیوان آب هویج در روزناشتا خوب است. این مقدار باعث می شود تا سمهای وارد شده به کبد را پاک سازی کند. به طورکلی مصرف هویج به طور مستقیم بر روی سلامت کبد موثر است و مکانیسم اثر و

خواص آب هویج برای کبد به شرح زیر میباشد:

  • آب هویج سرشار از فیبر گیاهی است.تحقیقات علمی در زمینه درمان کبد چرب نشان داده است، مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا به سلامت کبد و عملکرد بهتر آن در دفع سموم و مواد زاید بدن کمک شایانی میکند و باعث کاهش تجمع چربی در سلولهای کبدی میشود.

  • آب هویج سرشار از کاروتنوئیدها است.
    یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی که به سلامت کبد کمک شایانی میکند، کارتنوئیدها هستند، این ماده پیش ساز ویتامین آ در بدن است و با تبدیل به ویتامین آ باعث بهبود عملکرد کبد و درمان نارسائیهای کبدی میشود. جالب است بدانید، کبد برایحذف ضایعات، تولید صفرا می کند. صفرا تا زمانی که چربی وارد روده کوچک شود، در کبد و کیسه صفرا باقی می ماند. کاروتنوئیدها محلول در چربی هستند. بنابراین زمانی که آب هویج میخورید، این ماده در هویج موجب تحریک آزاد شدن صفرا به جریان خون و حذف ساده تر و بهتر مواد زائد می شود. پژوهشها در رابطه با خواص آب هویج برای کبد نشان داده است، مصرف این ماده میتواند از آسیب کبدی ناشی از مصرف مواد الکلی نیز جلوگیری کند.
  • آب هویج سرشار مواد آنتی اکسیدان است.
    همانطور که میدانید وظیفه کبد، تجزیه مواد سمی حاوی رادیکالهای آزاد است که باعث آسیب به سلولهای بدن میشوند. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدانها به دلیل خاصیت خنثی کنندگیرادیکال‌های آزاد، به محافظت از کبد کمک میکند. آب هویج نیز حاوی میزان بالایی از انواع ویتامینها به ویژه ویتامین ث و ویتامین ای که دو آنتی اکسیدان مهم هستند، میباشد و از این رو مصرف آن برای سلامت کبد بسیار مفید است.
  • حجم زیادی از هویج را آب تشکیل می‌دهد.
    حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از حجم خون بدن در کبد ذخیره میشود تا در زمان لزوم فیلتر شده و به جریان بیافتد.مایعات در خون از طریق فضاهایخالی در کبد که در آن غدد لنفاوی تشکیل شده است، در جریان هستند. برای حفظ حجم مناسب و تراکم این مایعات، بایستی افراد روزانه به مقدار کافی آب مصرف کنند. کمبود آب بر روی کبد فشار وارد می کند. با توجه به اینکه در ترکیب هویج ۸۷% آب وجود دارد، مصرف آن به تامین آب مورد نیاز بدن و آبرسانی به کبد کمک قابل توجهی میکند.

هویج بهتر است یا آب هویج ؟

از آنجا که فیبر غیرقابل هضم در آبمیوهها گرفته می شود، این مواد مغذی به میزان بسیار بیشتری در قالب آبمیوه برای بدن فراهم می شود تا در قالب میوههای طبیعی. برای مثال، به این خاطر که بسیاری از مواد مغذی حاوی فیبر هستند، وقتی شما یک هویج خام می خورید فقط می توانید 1% از بتا کاروتن موجود در آن را دریافت کنید. اما وقتی هویج را به صورت آب هویج مصرف می کنید، یعنی فیبر آن گرفته میشود، تقریباً %100 از بتا کاروتن موجود در آن جذب بدن می شود.

زیادهروی در مصرف آب هویج

زیاد مصرف کردن آب هویج باعث تغییر رنگ پوست میگردد و رنگ پوست زرد مایل به نارنجی می شود. البته جای نگرانی نیست، چرا که اگر چند روز هویج مصرف نکنید، دوباره پوستتان به همان رنگ قبلی برمیگردد.

خواص آب هویج برای کبد

درمان برونشیت

خطرات خوردن قرص بدون آب

خطرات خوردن قرص بدون آب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا