جاذبه های مذهبی شیراز

دوشنبه 16 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
جاذبه های مذهبی شیراز

نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده‌است.شیراز در چندین دوره از پادشاهی ها پایتخت بوده و از این آثار  تاریخی ارزشمندی را در خود دارد ، و همچنین یکی از محبوب ترین شهرهای ایران نیز است.

بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا  فصل بهار به ویژه ماه اردیبهشت  است  که در این فصل گردشگران زیادی از داخل  و خارج کشور برای دیدن زیبایی های طبیعی و تاریخی وارد این شهر پر جاذبه می شوند.

از مکان های پر بازدید و مذهبی شیراز که جزء جاذبه های شیراز به شمار می رود می توان به :

شاهچراغ

نام مسجد و آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا، در آن به خاک سپرده شده‌اند.

این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌های زیبایی است.درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین‌کننده

جاذبه های مذهبی شیراز

شاهچراغ

آدرس شاهچراغ شیراز

این آرامگاه در شمال خیابان احمدی در شهر شیراز قرار دارد.

مسجد وکیل

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان می‌باشد. گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

جاذبه های مذهبی شیراز

مسجد وکیل

آدرس مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل در مجاورت بازار وکیل و در خیابان طالقانی شیراز قرار دارد.

مسجد نصیرالملک

 مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است این مسجد به دلیل پنجره هایی با شیشه های رنگی و بازتاب نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز شکل می‌گیرد و زیبایی خاصی در فضای مسجد خلق می‌شود معروف است.که به مسجد صورتی نیز شناخته می شود  این مسجد یکی از زیباترین مساجد و از دیدنی‌های شیراز است.

جاذبه های مذهبی شیراز

مسجد نصیرالملک

آدرس مسجد صورتی یا مسجد نصیر الملک شیراز

شیراز، خیابان لطف‌علی خان زند، کوچه‌ نصیر الملک، کوچه‌ تریاکچی

مسجد جامع عتیق شیراز

کهن ترین مسجد شیراز می‌باشد که مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می‌شود. بنای اولیه این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمری در زمان عمرو لیث صفاری ساخته شده‌است.این مسجد که در نزدیکی حرم مطهر شاهچراغ قرار دارد یکی از مساجد قدیمی شهر شیراز می باشد که به مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز مشهور است.

این مسجد دو ایوان دارد و ساختمان آن جزء اولین ساختمان های تاریخی در شهر شیراز می باشد همچنین این مسجد دارای ۶ درب ورود و خروج  است.

جاذبه های مذهبی شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

آدرس مسجد جامع عتیق شیراز

بین الحرمین

 آستان مقدس حضرت سید علاالدین حسین

حسین بن موسی ملقب به سید علاء الدین حسین  فرزند امام هفتم  موسی کاظم  برادر علی بن موسی الرضا می‌باشد او در سال ۲۰۲ اواخر قرن دوم هجری  از مدینه راهی توس بود که در شیراز به قتل رسید.

بنای اصلی آرامگاه در زمان اتابکان در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده‌است.این آرامگاه در زمان صفویه ساخته شده که کاشی کاری، تزیینات و گنبد سازی آن بسیار زیبا و چشم نواز می باشند.

جاذبه های مذهبی شیراز

جاذبه های مذهبی شیراز

آدرس آستانه سید علائدین حسین

شیراز – بلوار حسینی

آرامگاه علی بن حمزه

این آرامگاه متعلق به شاه میر علی بن حمزه بن موسی کاظم نوه گرامی امام هفتم  می باشد که در دوره دیلمیان احداث شده و در دوره تیموریان قسمت های از بین رفته آن مرمت شده‌ اند.

جاذبه های مذهبی شیراز

آرامگاه علی بن حمزه

آدرس: جنوب دروازه قرآن، نزدیک به دروازه اصفهان، خیابان حافظ، جنب پل علی بن حمزه، آرامگاه علی بن حمزه(ع)

 

حمام نواب صفوی

حمام نواب صفوی

هتل 5 ستاره گلدن کروز ویتنام

هتل 5 ستاره گلدن کروز ویتنام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا