بیوگرافی دیگو مارادونا بااستعدادترین بازیکنان فوتبال جهان

سه‌شنبه 29 آذر 1401 ورزشی
بیوگرافی دیگو مارادونا

چکیده ای بیوگرافی دیگو مارادونا

نام کامل دیگو آرماندو مارادونا(دیگو مارادونا)

زادروز ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰

زادگاه لانوس، بوئنوس آیرس، آرژانتین

محل مرگ: دیکه لوجان، آرژانتین

علت مرگ: ایست قلبی

تاریخ مرگ ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ (۶۰ سال)

پست: هافبک تهاجمی-مهاجم دوم

همسر/سابق: کلودیا ویلافانه (م. 1984–2003)

فرزندان: دالما مارادونا، دیگو فرناندو مارادونا اوجدا، دیگو سیناگرا، جیانینا مارادونا، یانا مارادونا

شریک: ورونیکا اوجدا

 

بیوگرافی دیگو مارادونا

بیوگرافی دیگو مارادونا

دیگو مارادونا کیست؟

دیگو آرماندو مارادونا سرمربی و بازیکن فوتبال بازنشستهٔ آرژانتینی بود. مارادونا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رفت.او یکی از بااستعدادترین بازیکنان فوتبال جهان است

 

دیگو مارادونا متولد چه سالی است

دیه‌گو آرماندو مارادونا در۳۰ اکتبر سال ۱۹۶۰ در بوینس‌آیرس آرژانتین به دنیا آمد.

 

خانواده دیگو مارادونا

دیگو مارادونا از “چیتورو” دیگو مارادونا و “دوآ توتا” دالما سالوادورا فرانکو متولد شد. او سه خواهر بزرگتر و دو برادر کوچکتر دارد. خانواده او خانواده ای صمیمی بودند اما از وضعیت مالی بدی رنج می بردند.

 

بیوگرافی دیگو مارادونا

بیوگرافی دیگو مارادونا

عملکرد چشمگیر دیگو مارادونا

عملکرد عالی دریبلینگ، پاس‌های قدرتمند، پاس‌های دقیق و عملکرد چشمگیر باعث شد تا دیگو مارادونا در مدت کوتاهی به رده‌های بالاتر صعود کند تا به بهترین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شود. قهرمان و غرور ملی آرژانتین، این جوان با استعداد استثنایی برای انجام این ورزش متولد شد.

به این ترتیب، علیرغم اینکه از یک پیشینه متواضع و فاقد ثبات مالی بود، در ده سالگی به زمین فوتبال راه یافت و در ۱۶ سالگی اولین بازی حرفه ای خود را انجام داد. و به او کمک کرد تا به اوج موفقیت دست یابد

. در دوران حرفه ای بیش از 21 سال، او از یک بازیکن باشگاهی بی تجربه به محبوب ترین بازیکن فوتبال تبدیل شد. او در 91 بازی ملی 34 گل به ثمر رساند. از طریق نمایش محض درخشش او در زمین بود که جایزه بهترین بازیکن قرن بیستم فیفا را دریافت کرد. او تنها بازیکنی است که شانزده بار به عنوان کاپیتان یک تیم جام جهانی ظاهر شد که این خود یک رکورد جام جهانی است.

 

بیوگرافی دیگو مارادونا

بیوگرافی دیگو مارادونا

شروع حرفه دیگو مارادونا

-در سال 1976، کمی قبل از تولد شانزده سالگی، دیگو مارادونا اولین بازی حرفه ای خود را با آرژانتینوس جونیورز انجام داد. او در پنج سال همکاری خود با این تیم باشگاهی، 167 بازی انجام داد و 115 گل به ثمر رساند.

-اولین بازی ملی او در 27 فوریه 1977 مقابل مجارستان انجام شد.

-اولین گل بزرگسالان او در بازی مقابل اسکاتلند در همپدن پارک در 2 ژوئن 1979 به ثمر رسید. آرژانتین این بازی را با نتیجه 3-1 برد.

-در سال 1979، او برای آرژانتین در جام جهانی فوتبال زیر 20 سال بازی کرد و به این تیم کمک کرد تا در این مسابقات قهرمان شود. او ستاره مسابقات بود و جایزه توپ طلا را به عنوان بهترین بازیکن مسابقات برنده شد.

-در سال 1981 با یک متر به بوکا جونیورز منتقل شد. در حالی که برای تیم باشگاهی بازی می کرد اولین مدال قهرمانی لیگ خود را به دست آورد.

-در سال 1982 اولین تورنمنت خود در جام جهانی را انجام داد. با وجود اینکه آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی بود، مطابق انتظارات عمل نکرد و در دور دوم با شکست مقابل برزیل و برنده نهایی، ایتالیا، از مسابقات حذف شد.

-پس از باخت در جام جهانی، او با مبلغ 5 میلیون رکورد جهانی به باشگاه بارسلونا اسپانیا منتقل شد. اگرچه او برای این باشگاه قهرمان کوپا دل ری و سوپرکاپ اسپانیا شد، اما در طول دوران تصدی خود، از بیماری و مصدومیت رنج می برد.

-او در دو فصل حضورش در بارسلونا، در 58 بازی 38 گل به ثمر رساند. با این حال، اختلاف با رئیس باشگاه و مدیر تیم منجر به انتقال او به ناپولی در سری آ ایتالیا با یک رکورد جهانی دیگر، 6.9 میلیون شد.

-همکاری او با ناپولی پربارتر از همه بود و نتایج موفقی هم برای خودش و هم برای باشگاه به ارمغان آورد. او نه تنها به اوج دوران حرفه ای خود رسید، بلکه به باشگاه کمک کرد تا از موفقیت و پیروزی عظیمی برخوردار شود.

-او دو بار در سال های 1986-87 و 1989-90 قهرمان سری آ ایتالیا شد. علاوه بر این، ناپولی به طور موثری در سال 1987 به کوپا ایتالیا، جام یوفا در سال 1989 و سوپرکاپ ایتالیا در سال 1990 دست یافت. گلزن فصل 88-1987

-در همین حال، در جام جهانی فوتبال 1986، آرژانتین را به پیروزی رساند. در طول مسابقات، او تیمش را از جلو هدایت کرد و در هر بازی برتری خود را ثابت کرد. او 5 گل زد و 5 پاس گل داد و در یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال به ترتیب مقابل انگلیس، بلژیک و آلمان غربی نقش مهمی ایفا کرد.

-او در جام جهانی فوتبال 1990 نقش خود را به عنوان کاپیتان تیم آرژانتین ادامه داد، با تنها تفاوتی که او کمتر تسلط داشت. او تیمش را به فینال جام جهانی مقابل آلمان غربی رساند، اما برخلاف سال 1986، نتوانست این موفقیت را تکرار کند زیرا تیمش با نتیجه 1-0 شکست خورد. این نشان دهنده افول شدید حرفه ای است که زمانی شکوفا شده بود.

-در سال 1991، پس از مثبت شدن تست مصرف کوکائین، او 15 ماه محروم شد.

-او در سال 1992 ناپولی را ترک کرد و به سویا اسپانیا پیوست و یک سال در آنجا بازی کرد. سال بعد او برای نیوولز اولد بویز بازی کرد.

در جام جهانی فوتبال 1994، او فقط دو بازی انجام داد و یک گل به ثمر رساند، قبل از اینکه به دلیل رد شدن در تست داروی افدرین اخراج شود. این همچنین پایانی برای حرفه بین المللی او بود که به مدت 17 سال طول کشید. در 91 بازی که انجام داد، 34 گل به ثمر رساند.

-در سال 1995، او به بوکا جونیورز بازگشت و به مدت دو سال با این باشگاه بازی کرد، قبل از اینکه در سال 1997 در آستانه تولدش اعلام بازنشستگی کرد.

-در سال 2008 به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین منصوب شد و تا جام جهانی 2010 به مدت هجده ماه در این سمت بود.

-او در سال 2013 به عنوان “مربی معنوی” به باشگاه دپورتیوو ریسترا آرژانتین پیوست.

 

بیوگرافی دیگو مارادونا

بیوگرافی دیگو مارادونا

باشگاه ها  دیگو مارادونا

آرژانتینوس جونیورز (1976-1981)
بوکا جونیورز (1976-1981)
آرژانتینوس جونیورز (1981-1982)
بارسلونا (1982-1984)
ناپولی (1984-1991)
سویا (1992-1993)
نیوولز اولد بویز (1993-1994)
بوکا جونیورز (1995-1997)

 

جوایز و دستاوردها دیگو مارادونا

او در جام جهانی فوتبال 1986 برنده جایزه توپ طلا شد.

در سال 1999، جایزه Diamond Konex را که یکی از معتبرترین جوایز فرهنگی در آرژانتین از طرف بنیاد Konex، آرژانتین بود، به دلیل اینکه بهترین ستاره ورزشی دهه بود به او اعطا شد.

او در سال 2000 به همراه پله جایزه بهترین بازیکن قرن فیفا را دریافت کرد. او اکثریت آرا را با 53.6 درصد در مقابل 18.53 درصد پله به دست آورد. با این حال، دومی توسط کمیته “خانواده فوتبال” رای داده شد.

دومین گل او مقابل انگلیس در بازی یک چهارم نهایی در جام جهانی 1986 در نظرسنجی فیفا در سال 2002 به عنوان “بهترین گلی که در جام جهانی به ثمر رسیده” انتخاب شد. سال بعد، آرژانتینوس جونیورز ورزشگاه خود را به نام او نامگذاری کرد.

در سال 2010، تایمز او را به عنوان 10 بازیکن برتر جام جهانی در تمام دوران انتخاب کرد.

 

همسر دیگو مارادونا

همسر دیگو مارادونا

زندگی شخصی دیگو مارادونا

دیگو مارادونا در 7 نوامبر 1984 با معشوق دیرینه خود کلودیا ویلافان راهرو را طی کرد. این زوج صاحب دو دختر به نام های دالما نریا و جیانینا دینورا شدند. این زوج در سال 2004 طلاق گرفتند. در طی مراحل دادرسی، او تایید کرد که یک پسر نامشروع به نام دیگو سیناگرا دارد که در حال حاضر یک فوتبالیست در ایتالیا است.

او در سال 2013 از شریک سابقش ورونیکا اوجدا صاحب پسر دیگری به نام دیگو فرناندو شد.

 

 

مرگ دیگو مارادونا

از دهه 1980 تا 2004، او معتاد به مواد مخدر باقی ماند که بر سلامت و عملکرد او تأثیر منفی گذاشت. اگرچه او به کوبا نقل مکان کرد و سعی کرد برنامه بازپروری مواد مخدر را دنبال کند، اما به نظر نمی رسید اوضاع بهتر شود زیرا در سال 2004 به دنبال مصرف بیش از حد کوکائین دچار سکته قلبی شد.

دیگو مارادونا در 25 نوامبر 2020 در خانه خود در بوئنوس آیرس بر اثر حمله قلبی درگذشت. دو هفته قبل از مرگش، او تحت عمل جراحی لخته خون در مغزش قرار گرفت.

جام جهانی2022

جوایز جام جهانی2022/ تیم ها چقدر درآمد دارند؟

جام جهانی

جام جهانی/فهرست قهرمانی فینال‌های جام جهانی فوتبال

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا