راهکارهایی برای تقویت استخوان بدن کودکان

پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 سلامت
تقویت استخوان کودکان

والدین حساسیت خاصی بر رشد کودکان نشان می دهند که بسیار درست است برای داشتن یک فرد سالم و تندرست می بایست یک رژیم مناسب برای رشد و تقویت از کودکی برنامه ریزی شود از آن‌جایی که استخوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اعضای بدن هر انسانی به ویژه کودکان می‌باشد و تقویت آن در دوران کودکی باعث سلامتی و تندرستی و حتی تناسب اندام در بزرگسالی می‌شود، بنابراین والدین باید با رژیم غذایی و راه‌های مختلف دیگر به تقویت بافت استخوانی کودک خود کمک کنند.

راهکارهایی برای تقویت استخوان بدن کودکان

چرا باید به تقویت استخوان کودک خود توجه کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت دلیل تقویت استخوان کودک این است که در بزرگسالی استخوان هایی محکم داشته باشد و پوکی استخوان نگیرد . همان‌گونه که در اطرافیان خود مشاهده می‌کنیم اکثر افراد بعد از سن چهل سالگی از درد استخوان و پوکی استخوان خود شکایت دارند و این امر ریشه در تغذیه‌ی نامناسب و نداشتن برنامه‌ی ورزشی در دوران کودکی حکایت دارد.پس بهتر است از همین امروز رژیم غذایی کودک خود را اصلاح کنیم تا کودکان‌مان در بزرگسالی استخوان‌هایی سالم داشته باشند.

 

راههای برای تقویت استخوان‌ کودکان با تغذیه

چون کودکان در سنین رشد هستند و تقویت استخوان در این سن بسیار مهم می‌‌باشد، بنابراین والدین باید به وعده‌های غذایی آن‌ها بیشتر توجه کرده و به تامین کلسیم و ویتامین D کودکان اهمیت بیشتری دهند.

مصرف منظم لبنیات و همچنین قرار گرفتن در معرض نورآفتاب به مدت ده دقیقه در طول روز تاثیر فراوانی به بهبود روند رشد کودکان و تقویت استخوان‌بندی آن‌ها دارد.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و دویدن نیز می‌تواند به محکم شدن استخوان کودک شما کمک کند و همچنین ورزش‌های دسته جمعی باعث می‌شود کودک علاوه بر بدن سالم، روحیه‌ای شاد و ذهنی خلاق داشته باشد.

میزان مورد نیاز کلسیم و ویتامین D

از جمله مواد مغذی که چارچوب اصلی استخوان‌های سالم را فراهم می‌آورند می‌توان به کلسیم، ویتامین D، منیزیم و ویتامین K اشاره کرد. برای تقویت استخوان کودک، کلسیم و ویتامین D در درجه‌ی نخست قرار دارند، بنابراین برای والدین مهم می‌باشد که بدانند کودک‌شان بر حسب سن به چه مقدار کلسیم و ویتامین D نیاز دارد.

از جمله مواد مغذی که چارچوب اصلی استخوان‌های سالم را فراهم می‌آورند می‌توان به کلسیم، ویتامین D، منیزیم و ویتامین K اشاره کرد.

مقدار کلسیم مورد نیاز کودکان بستگی به سن آن‌ها دارد و بین سنین ۹ تا ۱۸سالگی کودکان به بیشترین مقدار کلسیم نیازمند می‌باشند.

  • نوزادان شش ماهه و کوچکتر: ۲۰۰ میلی گرم کلسیم و ۴۰۰ واحد ویتامین D
  • نوزادان۶ تا ۱۲ ماهه: ۲۶۰ میلی گرم کلسیم و۴۰۰ واحد ویتامین D
  • کودکان ۱ تا ۲ ساله: ۴۰۰ میلی گرم کلسیم و۴۰۰ واحد ویتامین D
  • کودکان ۴ تا ۸ ساله: ۸۰۰ میلی گرم کلسیم و۶۰۰ واحد ویتامین D
  • نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله: ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم  و۸۰۰ واحد ویتامین D

۴۰ درصد توده‌ی استخوانی کودکان در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی شکل می‌گیرد وهمچنین ۹۰ درصد حداکثر توده‌ی استخوانی دختران در ۱۸ سالگی و ۹۰ درصد حداکثر توده‌ی استخوانی پسران در ۲۰ سالگی تشکیل می‌شود. پس توجه به میزان توصیه شده در این سنین بسیار حائز اهمیت است.

مواد غذایی برای تقویت استخوان

چنانچه در مطالب بالا نیز ذکر کردیم برای تقویت استخوان کودکان کلسیم، ویتامین D، منیزیم و ویتامین K باید در رژیم غذایی کودک وجود داشته باشد، حال شما را با مواد غذایی حاوی این عنصرها آشنا می‌کنیم.

کلسیم

لبنیاتی مانند شیر، پنیر و ماست جزو بهترین منابع طبیعی کلسیم هستند که حتماً باید در وعده‌های غذایی یا در میان وعده‌ها گنجانده شوند. می‌توانیم از شیرهای طعم ‌دار مانند شیر موز نیز برای کودکانی که از خوردن شیر خودداری می‌کنند استفاده کنیم.

علاوه بر این بعضی منابع دیگری وجود دارند که حاوی کلسیم می‌باشند مانند بادام، کلم بروکلی، شلغم، انجیر، عدس سبز و ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین. آب میوه‌های حاوی کلسیم نیز می‌توانند برای کودک مفید باشند.

ویتامین D

بهترین منبع ویتامین D نور خورشید می‌باشد که قرار گرفتن روزانه حداقل ده دقیقه زیر نور آفتاب، نیاز کودکمان را برطرف می‌کند ولی همیشه نمی‌توان از این منبع عالی استفاده کرد.

عواملی مانند منطقه‌ی جغرافیایی، رنگ پوست و استفاده از ضدآفتاب باعث می‌شود ویتامین D مورد نیاز را دریافت نکنیم.

بعضی منابع طبیعی مانندماهی سالمون، زرده‌ی تخم مرغ، کنسرو ماهی و روغن کبد ماهی حاوی ویتامین D هستند و همچنین منابعی مانند شیر و آب پرتقال که با ویتامین D غنی شده‌اند برای نیاز روزانه‌ی کودکمان مناسب هستند.

خوردن غذاهای حاوی ویتامین D نه تنها به محکم شدن استخوان کودک کمک می‌کند، بلکه از قرار گرفتن کودک در برابر نور خورشید و آسیب دیدن پوست وی و آفتاب سوختگی نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه از شر کمبود ویتامین دی خلاص شویم؟

منیزیم یکی از راههای تقویت استخوان‌ کودکان

منیزیم در بادام، اسفناج، لوبیا سبز، کره‌ی بادام زمینی، آووکادو، نان گندم و لوبیا قرمز یافت می‌شود. بهتر است از این ماده‌های مقوی در وعده‌های غذایی کودکان عزیزمان استفاده کنیم تا باعث تقویت استخوان آن‌ها شویم.

با ۱۰ ماده‌ی غذایی که سرشار از منیزیم هستند، آشنا شوید

ویتامین K

سبزیجات برگدار بهترین منبع ویتامین K هستند. سبزیجاتی مانند کلم کالی، شلغم، کلم، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی جزو سبزیجات حاوی این ویتامین می‌باشند.ای ویتامین یکی از راههای تقویت استخوان‌ کودکان است در مواد غذایی ذکر شده موجود است.

چند توصیه به مادران برای تقویت استخوان کودکان‌شان

  • از دادن نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های گازدار به کودکان خود جداً بپرهیزید، زیرا که این نوشابه‌ها حاوی فسفر زیاد هستند و فسفر زیاد باعث از بین رفتن کلسیم در بدن می‌شود و منجر به ضعیف شدن بافت‌های استخوانی کودکان می‌شود.
  • سیر و پیاز منبع غنی از عنصر سولفور هستند که مصرف آن‌ها باعث استحکام استخوان‌های کودک می‌شود.
  • هرگز به کودکان خود چای یا قهوه ندهید و آن‌ها را عادت دهید به جای آن یک لیوان شیر بخورند که به علت داشتن کلسیم، ویتامین D و پتاسیم به استحکام استخوان کودکان کمک می‌کند.
  • کودکان خود را با ورزش آشنا کنید، زیرا ورزش باعث تقویت استخوان‌ها و محکم شدن بافت استخوانی کودکان می‌شود. بنابراین به هر طریقی که می‌توانید به کودکانتان یاد دهید همیشه ورزش کنند و سعی کنید بازی‌های ورزشی با آن‌ها انجام دهید.
  • صبح‌ها کودکان خود را به مدت ده دقیقه جلوی نور آفتاب قرار دهید. برای این کار می‌توانید با کودک خود زیر نور آفتاب بنشینید و نقاشی کنید تا ویتامین D مورد نیازش را جذب کند.
  • برای استفاده از مکمل‌های کلسیم حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

هرچند کودکان می‌توانند ویتامین دی مورد نیاز خود را از خورشید بگیرند، اما بهتر است از سایر روش‌ها نیز برای تامین ویتامین D مورد نیاز در جذب کلسیم بپردازید. خوردن غذاهای حاوی ویتامین D نه تنها به محکم شدن استخوان کودک شما کمک می‌کند، بلکه از قرار گرفتن کودک در برابر نور خورشید و آسیب دیدن پوست وی ‌و آفتاب سوختگی نیز جلوگیری می‌کند.

در ادامه تعدادی از غذاهای حاوی مقادیر زیاد ویتامین D را می‌خوانید:

  • ماهی سالمون پخته شده، که هر 122 گرم آن حاوی 200 واحد ویتامین D است.
  • شیر کم چرب یا بدون چرب که هر 620 گرم آن حاوی 100 واحد ویتامین D است.
  • غلات غنی شده با ویتامین D، تخم مرغ نیز حاوی مقادیری ویتامین D هستند.

    مواد خوراکی برای تقویت استخوان

    – تامین یک منبع خوبی از کلسیم در هر وعده غذایی، مانند شیر، پنیر، ماست، بادام، انجیر، کلم بروکلی، سویا، شلغم با کلسیم اضافه شده.

    – استفاده از تابش نور خورشید طبیعی برای جذب ویتامین D بیشتر. همچنین تخم مرغ، ماهی چرب و غذاهای غنی شده نظیر شیر و آب پرتقال مصرف شود.

    – به فرزند خود لوبیا سیاه و سفید، اسفناج، کره بادام زمینی، بادام، لوبیا، آووکادو و نان گندم کامل، که منابع خوبی از منیزیم هستند، بدهید.

    – لوبیا سبز، نخود فرنگی یا سبزیجات برگدار سبز (مانند کلم، کلم بروکلی و اسفناج) را به خاطر داشتن ویتامین K به فرزندتان بدهید.

علائم کمبود مس در بدن +خوردنی های حاوی مس

کمبود مس /چه مواد غذایی حاوی مس است ؟

بهترین ویتامین ها برای زنان

بهترین مولتی ویتامین خانوم ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا