بارداری خارج از رحم و اهمیت تشخیص به موقع

دوشنبه 18 بهمن 1400 سلامت
خانم های باردار روزانه چند لیوان شیر بخورند؟

بارداری خارج از رحم چیست ؟

بارداری خارج از رحم نوعی بارداری نابجایی است که تخمک لقاح یافته در هرجایی به جز رحم قرار می گیرد. این در حالی است که در بارداری عادی تخمک بعد از لقاح به سمت تخمدان حرکت میکند و از لوله رحم عبور کرده و در دیواره داخلی رحم جا میگیرد!

 اگر به هر علتی مثل  تنگي لوله هاي رحم  یا  چسبندگي ناشي از عفونت يا جراحي هاي شكمي اين حركت متوقف شود، تخم لقاح يافته ممكن است در محل خارج از محل اصلی مانده و شروع به رشد می کند  .بیشتر  بارداريهاي خارج از  رحم در يكي از لوله هاي رحم اتفاق می افتد که  آنرا بارداري لوله اي نيز مي نامند.

مکان های احتمالی جایگزین شده تخمک در بارداری خارج از رحم

با احتمال بسيار كم ممكن است بارداري خارج رحمي در محلهاي ديگري نيز اتفاق بیفتد . ساير مكان هاي احتمالي جايگزيني عبارتند از : تخمدان، دهانه رحم و يا بخش هاي ديگر شكم، در موارد نادر همراه با يك بارداري رحمي يك تخم ديگر نيز در جايي خارج از رحم جايگزين مي شود؛ البته اين اتفاق در IVF كه تخمك ها بطور مصنوعي لقاح يافته و به داخل رحم تزريق مي شوند ديده مي شود.

 

بارداری خارج از رحم

آیا ممکن است در بارداری خارج از رحم تخمک را انتقال دهند ؟

اگر به هر دلیلی بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد ، هيچ راهي براي جابجايي محل تخم و انتقال و كاشتن آن در رحم وجود ندارد بنابراين تنها راه درمان خاتمه دادن به  حاملگي است.

اهمیت تشخیص به موقع بارداری خارج از رحم

اگر بارداري خارج از رحم به موقع تشخيص داده نشود و مورد درمان قرار نگيرد، با رشد سلولي و بزرگ شدن جنين احتمال پارگي لوله هاي رحمي وجود دارد. اين واقعه با درد شديد و خونريزي همراه است و يك اورژانس پزشكي محسوب مي شود. متاسفانه در چنين حالتي آسيب جدي يا از دست دادن كامل لوله رحمي اتفاق مي افتد.  در اين شرايط اگر درمان سريع مقدور نباشد خونريزي شديد داخلي حتي منجر به مرگ نيز خواهد شد.

چه عواملي بارداري خارج رحم را افزايش دهد؟

بارداري بعد از بستن لوله ها ی تخمدان

سابقه بارداري خارج رحمي

– مصرف داروی  دي اتيل استيل بسترول يا DES

آسيب ديدگي لوله ها ناشي از ابتلا  و عفونت لگن يا PID شوند.

– احتمال وقوع بارداري خارج رحمي در خانمهاي مسن تر بيشتر است.

 

بیماری گوشه

بیماری گوشه

فواید چای سفید برای لاغری وکاهش وزن

فواید چای سفید برای لاغری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا