نحوه شستن اسکاچ ظرفشویی برای حفظ سلامتی

شنبه 4 مرداد 1399 خانه داری
اهمیت شستن اسکاچ ظرفشویی برای حفظ سلامتی

اسکاچ محل خوبی برای جمع شدن میکروب ها و رشد باکتری ها می باشد و بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند چون  اسکاچ و اسفنج ظرفشویی مدام با آب و مواد شوینده در تماس است جزء تمیز ترین چیز های آشپز خانه محسوب می شود .تحقیقات نشان می دهد ابر، اسفنج‏ و اسکاچ ظرف شویی از آلوده ‎ترین وسایل آشپزخانه است و باکتری سالمونلا که عامل ایجاد مسمومیت‏ غذایی است، در حفره‌های ریز اسفنج ظرف شویی رشد می کند و سبب انتشار و انتقال آلودگی به ظروف و مواد غذایی می‌شود.

نحوه شست وشوی اسکاچ و اسفنج ظرفشویی

• بعد از اتمام شست و‌ شوی ظروف باید اسفنج یا  اسکاچ  ظرفشویی را با آب گرم و مایع ظرف شویی بشویید و با فشار زیاد، آب  آن خارج کنید و سپس در جایی که هوا جریان دارد، مثلا در کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود.‏

• بهترین روش آویزان کردن اسکاچ و ابر یا اسفنج ظرفشویی بعد از اتمام کار زیر نور مستقیم خورشید است .

• برای از بین بردن میکروب های احتمالی، هر چند وقت یک بار اسفنج و اسکاچ را با مواد ضدعفونی کننده مثل وایتکس استریل کنید، به این نحو که مقدار کمی ماده ضد عفونیکننده یا وایتکس را با  آب مخلوط کنید و چند ساعتی بگذارید این وسایل در آن غوطه ور باشد.

• راه دیگر این که یک کاسه را پر از آب کنید و اسفنج را داخل آن قرار دهید و به مدت دو سه دقیقه درون مایکروویو قرار دهید. مراقب باشید آب کاسه تبخیر و سبب آتش گرفتن اسفنج نشود. مطالعات حاکی است که تا 98 درصد میکروب ها به این روش از بین می رود.

روش دیگری که بسیار مفید است و به از بین رفتن میکروب ها و باکتری ها موجود در اسکاچ کمک می کند قرار دادن آن در ظرف آب جوش به مدت ده دقیقه می باشد .

همچنین می توانید اسکاج ها و ابر ظرفشویی را در محلول سرکه و آب قرار دهید و  یا درون ماشین ظرف شویی به همراه ظروف بشویید.

• در صورتی که اسفنج و اسکاچ پاره و فرسوده شده باشد، بلافاصله آن را دور بیندازید و اسفنج نو جایگزین آن کنید. بهتر است هر دو هفته یک بار اسفنج را تعویض کنید.

به این نکته هم توجه کنید که اگر اسفنج با خون و زواید گوشت و مرغ و ماهی تماس پیدا کرد با دقت بیشتری آن را بشویید‌. پیشنهاد می شود  اسفنج و اسکاچ و سیم ظرف شویی از دیگر  اسفنج هایی که سطوح آشپزخانه، سینک یا تخته مرغ و ماهی با آن تمیز می شود، تفکیک شود.

این جملات آزاردهنده را هرگز به همسرتان نگویید

چگونه ظروف و لوازم استیل منزلمان را تمیزکنیم ؟

چگونه ظروف و لوازم استیل منزلمان را تمیزکنیم ؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا