ارگ راین کرمان

پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان

بیشتر ما کرمان را با ارگ بم می شناسیم که بزرگترین سازه خشتی جهان می باشد و در چند سال اخیر با زلزله قسمت های زیاد آن از بین رفته است البته  به غیر از ارگ بم یک ارگ بسیار مهم و با ارزش و البته تاریخی دیگری هم  وجود دارد که در بعضی از منبع ها آمده است که این ارگ، دومین بنای بزرگ خشتی دنیا بعد از ارگ بم است .

ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان

ارگ راین نام ارگی تاریخی می باشد که در صد کیلومتری شهر کرمان در ایران قرار دارد . این  دژ در حدود بیست و دو هزار متر مربع وسعت دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان بر می گردد، جالب است بدانید که حتی تا همین ۱۵۰ سال قبل هم در آن سکوت می شده است.

قدمت ارگ راین  به دوران ساسانیان ربط داده شده است و بعضی از منابعی که امروزه موجود است می گویند که این ارگ در دوران پادشاهی یزدگرم سوم وجود داشته است، دوره ای که با حمله ی اعراب با کرمان همراه شد اما آن ها نتوانستند وارد ارگ شوند.

بعضی از افراد ارگ راین را به نام ارگ میرزا حسین خان می شناسند چون در زمان نادرشاه افشار، یکی از دژهای فرمانروایی او بوده است.در مورد معماری ارگ راین باید گفت که بنایی خشتی و بزرگی است که در بالای دیوارهای آن، کنگره های منظمی دیده می شود.

جالب است بدانید که در داخل این ارگ همه چیز وجود دارد، از خانه های اعیانی گرفته تا محله های عوام نشین، مکتب خانه، آتشکده، بازار و انبار و… این ارگ تا حالا بارها مرمت و بازسازی شده است.

 

ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان

در مورد ارگ راین بیشتر بدانیم

ارگ راین تقریبا به شکل یک مربع  است و چند برج بلند آن را احاطه کرده است . حصاری که در اطراف این بنا  کشیده شده است بیش از 10 متر ارتفاع دارد و تنها ورودی ارگ راین از قسمت شرقی آن است که با سردری بزرگ به محوطه داخلی راه دارد.

این ارگ با این دید طراحی شده است که ورود به داخل ارگ را برای دشمنان تقریبا غیر ممکن کند. این بنا از قسمت‌های مختلفی همچون بارانداز، سرباز خانه، ساختمان قرنطینه، مکتب‌خانه، مسجد و انبار ساخته شده و چندین برج دیده‌بانی بر اطرافو اکناف این قلعه تسلط داشته‌اند، به گونه‌ای که از این قلعه به ارگی تسخیر ناپذیر یاد می‌کنند.

ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان

قسمت‌های مختلف ارگ راین با پله‌هایی جالب و بعضا مدور از هم جدا می‌شود. بخش‌هایی از این قلعه قدیمی در اثر گذشت زمان فرو ریخته است. کوچه‌های تو در تو و بازار ارگ از دیگر قسمت‌های دیدنی ارگ راین هستند و به اتاق‌ها و حجره‌هایی ختم می‌شوند که گذشت زمان بر آنها تاثیرات نسبتا محسوسی گذاشته است.

کمرنگ شدن نقوش برخی از دیواره‌ها از جمله این تاثیرات، بر اثر گذشت زمان است. با این حال، شکوه و جلال ارگ راین آنرا به یکی از دیدنی‌های استان کرمان تبدیل کرده است. از سال 1374 مرمت آن آغاز شده و قسمت های بازار، حاکم نشین، چهارانبار، آتشکده زورخانه و خانه اعیانی مباشر بازسازی شده‌اند.

ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان

کاربرد ارگ راین در گذشته

ارگ راین در  گذشته به دلیل قرار داشتن در مسیر کرمان به بندرعباس، موقعیت بسیار مهمی داشته  و به همین دلیل به مرور به یکی از مرکزهای داد و ستد تبدیل شد و همین موضوع باعث رونق ارگ در آن دوران شد. در قسمت ورودی ارگ می توان به طور مشخص، جایگاه آهنگران و افرادی که در دوران گذشته به ابزار سازی و ساخت وسایل فلزی مشغول بوده اند را دید.

 

اقامتگاه های زیرآبی در باغ وحش بلژیک

اقامتگاه های زیرآبی در باغ وحش بلژیک

برنامه جین گلکتیک برای گردشگری فضایی

برنامه جین گلکتیک برای گردشگری فضایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا