آیا شیر مادر کودک را باهوش می کند؟

شنبه 28 آبان 1401 سلامت
شیر مادر

آیا شیر مادر کودک را باهوش می کند؟

شیر مادر فواید زیادی دارد، از جمله کاهش خطر عفونت گوش، ذات الریه و اسهال. اما هنوز یک مزیت وجود دارد که بیشتر والدین از آن اطلاعی ندارند: شیردهی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان را در دوران کودکی کاهش دهد.

غذیه با شیر مادر جلوی بروز عده بسیار زیادی از اختلالات را می‌گیرد، از جمله اینکه تغذیه با شیر مادر احتمال بروز علائم کمبود ویتامین A در کودک را کاهش می‌دهد. این ویتامین نه تنها در رشد و تکامل بینایی دخالت دارد بلکه در جلوگیری از عفونتهای تنفسی نیز نقش با اهمیتی بازی می‌کند

 

شیر مادر حاوی چه چیزی است؟

ترکیب شیر مادر کاملاً برای حمایت از رشد مغز کودک طراحی شده است. شیر مادر حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای ساخت بافت مغز ضروری است. علاوه بر این، شیر مادر سرشار از مواد مغذی دیگری مانند آهن و روی است که برای رشد شناختی مهم هستند.

نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نسبت به کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند، دارای امتیاز هوشی بالاتری هستند. در حالی که دقیقاً مشخص نیست که شیر مادر چقدر بر ضریب هوشی تأثیر دارد، بدون شک نقشی در حمایت از رشد سالم مغز دارد.

شیر مادر علاوه بر تامین مواد مغذی مهم، آنتی‌بادی‌های تقویت‌کننده ایمنی را نیز فراهم می‌کند که می‌تواند به محافظت از نوزادان در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند در رشد مغز اختلال ایجاد کنند، کمک کند.

 

فواید شیردهی برای مادر:

– نزدیکی با کودک و لمس او در هنگام شیر دادن، باعث می شود رحم مادر بعد از زایمان به اندازه طبیعی خود برگردد.

– بررسی ها نشان داده‌اند خطر سرطان سینه در مادرانی که شیردهی داشته‌اند، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

– شیردهی برای ۱۲ تا ۲۴ ماه متوالی می‌تواند خطر سرطان رحم را تا حدود یک سوم کاهش دهد.

– چربی اضافی را که در طی بارداری در بدن مادر ذخیره شده، از بین می برد.

– ابتلاء به سرطان سینه و تخمدان را در مادر کاهش می دهد.

– باعث تقویت استخوان های مادر می شود.

– خونریزی بعد از زایمان را کاهش می دهد.

حقایق در مورد شیردهی و هوش چیست؟

کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، حتی پس از 14 سال، نمرات IQ بالاتری نسبت به سایرین داشتند. این مطالعه شامل بیش از 8000 کودک در بریتانیا بود و محققان عواملی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تحصیلات والدین را کنترل کردند.

مطالعات دیگر نتایج مشابهی یافتند. به عنوان مثال، یک متاآنالیز بزرگ از بیش از 50 مطالعه نشان داد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای امتیاز هوشی کمی بالاتر از نوزادانی هستند که با شیر خشک تغذیه می‌شوند.

پس توضیح چه می تواند باشد؟ یکی از احتمالات این است که شیردهی مواد مغذی ضروری را برای رشد مغز فراهم می کند. احتمال دیگر این است که عمل شیردهی به خودی خود بر رشد مغز تأثیر می گذارد، شاید از طریق ترویج پیوند و دلبستگی بین مادر و کودک.

توجه به این نکته مهم است که IQ تنها معیار سنجش هوش نیست و بسیاری از عوامل مهم دیگر در موفقیت کودک در زندگی نقش دارند. با این حال، اگر به دنبال یک دلیل بیشتر برای شیر دادن به کودک خود هستید، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به او کمک کند تا به بزرگسالان باهوش تری تبدیل شود.

مطالعه‌ای که شامل بیش از 17000 کودک بود، بزرگترین کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده تا سال 2008، نشان داد که کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند با 7.5 امتیاز برای هوش کلامی، 2.9 امتیاز برای ضریب هوشی عملکرد و 5.9+ برای ضریب هوشی در مقیاس کامل جلوتر بودند.

یک مطالعه جدید به طور جامع نشان داده است که تغذیه با شیر مادر ممکن است تأثیر مثبتی بر ضریب هوشی کودکان داشته باشد. این مطالعه که در مجله Pediatrics منتشر شد، بیش از 1300 کودک را از بدو تولد تا 6 سالگی مورد بررسی قرار داد.

نویسنده اصلی این مطالعه، دکتر مندی بلفورت، گفت که یافته‌ها نشان می‌دهد که «تغذیه با شیر مادر ممکن است یکی از بسیاری از عواملی باشد که به رشد شناختی کمک می‌کند.» وی افزود که تحقیقات بیشتری برای تایید یافته ها و تعیین اینکه آیا اثرات شیردهی تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه دارد یا خیر، مورد نیاز است.

علیرغم یافته‌های امیدوارکننده، مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند بر ضریب هوشی تأثیر بگذارند، از جمله ژن‌ها، سبک فرزندپروری و وضعیت اجتماعی-اقتصادی. بنابراین در حالی که شیردهی ممکن است تأثیر مثبتی بر ضریب هوشی داشته باشد، این تنها یک تکه از پازل است.

مطالعات دیگر اثرات حتی بزرگتری را نشان داده اند. یک متاآنالیز 17 مطالعه نشان داد که نمرات IQ کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به طور متوسط ​​3.4 امتیاز بیشتر از کودکانی است که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند.

مکانیسمی که از طریق آن تغذیه با شیر مادر ممکن است این فواید را به همراه داشته باشد به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که به دلیل اثرات مفید شیر مادر بر رشد مغز باشد. شیر مادر حاوی بسیاری از مواد مغذی است که برای رشد مغز ضروری هستند، از جمله اسیدهای چرب امگا 3، آهن و کولین.

نوشیدن آب مس

آیا نوشیدن آب مس برای شما مفید است؟

درمان شپش سر

شپش سر/یک درمان سریع و قطعی شپش موی سر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا