آموزش بافت کلاه برگ برجسته

پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 خانه داری
کلاه برگ برجسته

کلاه برگ برجسته

امروز آموزش کلاه بافتنی با برگ های برجسته سه بعدی را برای شما توضیح خواهیم داد. این کلاه بافت بسیار راحتی  و زیبایی خاصی دارد.

 

 

بافت پایه بلند برجسته از جلو (front-post double crochet stitch)

پایه بلند برجسته

بافت پایه بلند برجسته از پشت (back-post double crochet stitch)

پایه بلند برجسته از پشت

 

 

آموزش بافت کلاه برگ برجسته شیک

قبلا اندازه های حدودی کلاه برای سنین مختلف را تقدیمتون کرده بودم که می تونین در لینک زیر ببینید.برای این کلاه به اندازه دور سر منهای 2.5 سانت زنجیره بزنید.
تعداد زنجیره ها باید مضربی از 8 باشه.

 

مرحله اول بافت کلاه برگ برجسته : بافت کشباف

برای این نمونه 88 زنجیره می زنیم و روی اولین زنجیره گره نامرئی می بافیم تا حلقه شود.

 

رج اول :
3 زنجیره زده و تا پایان رج در هر زنجیره یک پایه بلند می بافیم. به سومین زنجیره ابتدای رج بست می زنیم.

 

رج 2 :
یک پایه کوتاه برجسته از پشت می بافیم. 2 زنجیره می زنیم. یک پایه بلند برجسته از رو می بافیم. یک پایه بلند برجسته از زیر می بافیم. تا پایان رج به همین شکل کشباف یک پایه برجسته از زیر و یکی از رو می بافیم. به دومین زنجیره ابتدای رج بست می زنیم. به اندازه 4 سانت کشباف می بافیم در اینجا 5 رج کشباف 4 سانت شده.

 

 

 

 

 

 

کلاه برگ برجسته

کلاه برگ برجسته

مرحله دوم بافت کلاه برگ برجسته : بافت برگها

رج 6 :
3 زنجیره و 6 پایه بلند بافته ، سپس در گره بعدی، یک پایه بلند ، یک زنجیره و یک پایه بلند می بافیم. تا پایان رج (7 پایه بلند بافته و یک پایه بلند، یک زنجیره و یک پایه بلند در گره بعدی می زنیم.) به سومین زنجیره ابتدای رج بست می زنیم.

 

 

رج 7 :
یک پایه کوتاه برجسته از پشت بافته و 2 زنجیره می زنیم. 2 پایه بلند برجسته از پشت، یک پایه بلند برجسته از جلو و 3 پایه بلند برجسته از پشت می بافیم. جایی که دوپایه و زنجیره زده بودیم: پایه اول را پایه بلند برجسته از جلو، روی زنجیره (یک پایه بلند، یک زنجیره و یک پایه بلند) و پایه بعدی را هم پایه بلند برجسته از جلو می بافیم. تا پایان رج7پایه بلند رج قبل را (3پایه بلند برجسته از پشت،1پایه بلند برجسته ازجلو،3پایه بلند برجسته از پشت) می بافیم. هرجا2پایه و زنجیره است،پایه بلند برجسته از جلو،پایه بلند،زنجیره،پایه بلند،پایه بلند برجسته از جلو می بافیم. کار به این شکل می شود.

 

 

 

رج 8 :
ابتدای هر رج به شکل زیر بافته می شود: 1پایه کوتاه برجسته از پشت و 2 زنجیره می زنیم. 2 پایه بلند برجسته از پشت، یک پایه بلند برجسته از جلو و 3 پایه بلند برجسته از پشت می بافیم. تا پایان رج برای هر برگ، 2 پایه بلند برجسته از جلو بافته و روی زنجیره را 1پایه بلند، یک زنجیره و یک پایه بلند می بافیم.2 پایه بلند برجسته از جلو می بافیم. بین برگها هم در هر رج به شکل زیر بافته می شود:
3پایه بلندبرجسته از پشت،1پایه بلندبرجسته ازجلو،3پایه بلندبرجسته از پشت

 

 

رج 9:
برای هر برگ،3 پایه بلند برجسته از جلو بافته و روی زنجیره را 1پایه بلند، یک زنجیره و یک پایه بلند می بافیم. 3 پایه بلند برجسته از جلو می بافیم.همونطور که می بینین در هر رج، با بافت پایه بلند برجسته روی پایه بلند رج قبل،یک پایه بلند برجسته به طرفین برگ اضافه میشه. وسط برگ هم 1پایه بلند، 1زنجیره و 1پایه بلند می بافیم.خب تا اینجا کلاهمون این شکلی شده

 

 

رج 10 :

 

پایه بلند برجسته برگ ها 4 تا در هر طرف میشه.

 

رج 11:
دو پایه بلند برجسته اول و آخر برگ را یکی میکنیم. به عبارتی یک دانه از طرفین برگ کم می شود. وقتی کم کردن طرفین برگ شروع شد لازم نیست وسط برگ دانه اضافه بشه بنابراین از این به بعد 1پایه و زنجیره و 1 پایه وسط را نمی بافیم.

 

برگ ها به این شکل میشن:
دو پایه بلند برجسته از جلو یکی شده ، 6 پایه بلند برجسته از جلو و دوپایه بلند برجسته از جلو یکی شده.

 

رج 12
مجددا طرفین برگ را دو پایه برجسته یکی می کنیم.بنابراین وسط برگ 4 پایه بلند برجسته از جلو خواهد بود.

 

بافت برگ در رج 13:
دو پایه بلند برجسته یکی شود. 2 پایه بلند برجسته 2 پایه بلند برجسته یکی شود.

 

رج 14
برای بافت برگ فقط دو بار (2 پایه بلند برجسته یکی می شود.)

 

رج 15

نوک برگ دو پایه بلند برجسته از جلو یکی می شود.

 

رج 16
مجددا نوک برگ را یک پایه بلند برجسته از جلو می بافیم. بافت به این شکل شده: 3 پایه بلند برجسته از پشت، یک پایه بلند برجسته از جلو

 

 

مرحله سوم بافت کلاه برگ برجسته

رج 17
پایه بلند برجسته از جلو نوک برگ را نمی بافیم. به این ترتیب بین پایه بلند برجسته از جلوها 6 پایه بلند برجسته از پشت بافته می شود. 9 رج دیگر به همین صورت بافته می شود. ارتفاع کلاه تقریبا 17 سانت شده

 

 

 

مرحله نهایی بافت کلاه برگ برجسته

رج بعد

یک پایه کوتاه برجسته از پشت و 2 زنجیره می زنیم. یک پایه بلند برجسته از پشت بافته یک پایه بعدی را نبافته و پایه بلند برجسته از جلو را می بافیم. یک پایه بلند برجسته از پشت را نبافته و 4 تای بعدی را یکی می کنیم.مجددا یک پایه را نبافته و پایه بلند برجسته از جلو را می بافیم.تا پایان رج از 6 پایه بین پایه برجسته از جلوها، دو پایه طرفین را نبافته و 4 تای وسط را یکی می کنیم.آخر رج هم 2 پایه بلند برجسته از پشت را با دومین زنجیره ابتدای رج یکی می کنیم. دانه های بالای کلاه به این شکل کم می شود یک گره نامرئی روی پایه بلند برجسته رج قبل می زنیم. یک پایه کوتاه برجسته از جلو می بافیم. دو زنجیره می زنیم. با دو پایه بلند برجسته بعدی یکی میکنیم. به دانه بین پایه بلندهای برجسته از جلو کاری نداریم.پایه بلندهای بعدی را هم دوتایکی دوتایکی می کنیم. در پایان به دوین زنجیره ابتدای رج بست می زنیم.  به این ترتیب بالای کلاه بسته می شود. نخ را می چینیملبه کلاه را پایه کوتاه معکوس میزنیم. فقط 4 دانه یکبار یکی از کشباف ها را نمی زنیم تا از شل شدن لبه کلاه جلوگیری شود. فیلم آموزش پایه کوتاه معکو بالای کلاه را پوم پوم یا منگوله بزنید.

 

۶ کلاه ساده کودکانه

نحوه بافت ۶ کلاه ساده کودکانه

روش تمیزکننده ظروف مسی در خانه

روش تمیزکننده ظروف مسی در خانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا