برای سلامت قلب و مراقبت از قلب و کارکرد آن، یکی از مهم‌ترین مسائل در حفظ سلامت کلی بدن است.

۱-برای سلامت قلب روی مرکز بدنتان تمرکز کنید

سعی کنید تناسب اندام خود را حفظ کنید.

انباشته شدن چربی سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. و همانطور که می‌دانید یکی از عوامل تهدیدکننده‌ی سلامت قلب فشار خون بالاست.

اگر در ناحیه‌ی شکم و وسط بدنتان چربی انباشته شده دارید، بهتر است هرچه زودتر اقدام به لاغر کردن و حذف این چربی‌های اضافه کنید.

برای رسیدن به این هدف، بهترین کار محاسبه‌ی کالری دریافتی روزانه و کمتر کردن کالری دریافتی، و در عین حال ورزش کردن است.

با حذف چربی‌های اضافه تغییر بزرگی در روند حفظ سلامت قلب انجام می‌دهید.

۲-برای سلامت قلب به صورت مرتب ماهی مصرف کنید

مصرف مرتب  وبه اندازه‌ی امگا۳ شما را از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی دور نگه می‌دارد.

بسیاری از انواع ماهی‌‍ها مثل سلمون، ماهی تن، ساردین و شاه‌ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشند.

توصیه ما به شما این است که حداقل هفته‌ای دومرتبه ماهی مصرف کنید.

در صورتیکه نسبت به وجود جیوه و یا سایر آلودگی‌ها در بدن ماهی‌ها نگران هستید، سعی کنید از مکان‌های مطمئن مواد غذاییتان را تهیه کنید.

در نهایت تحت هیچ شرایطی مصرف ماهی را قطع نکنید

۳-برای سلامت قلب سیگار را ترک کنید

قدم‌های اساسی و بسیاری برای حفظ و بهبود سلامت قلب وجود دارد. به جرات مهم‌ترین آن‌ها عدم مصرف دخانیات و سیگار است.

با ترک سیگار به طور موثری از بافت‌های قلبی محافظت خواهید کرد.

در حقیقت، مصرف سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده‌ی سلامت قلب و همچنین عامل بیماری‌های قلبی است.

اگر سیگار و یا هر نوع ماده‌ی مخدر دیگری استفاده می‌کنید، توصیه ما به شما این است که به سرعت و هرچه زودتر تصمیم بگیرید و سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار نه تنها بر سلامت قلب نقش عمده‌ای خواهد داشت، بلکه بر روی تمامی ارگان‌ها و اندام‌های بدن تاثیر بسیازر زیادی خواهد گذاشت.

۴- برای سلامت قلب بلند بخندید

خنده‌هایتان را فقط به استیکرهای دنیای مجازی محدود نکنید. در زندگی روزمره‌تان هم سعی کنید بخندید.

می‌توانید فیلم‌های کمدی تماشا کنید یا با دوستانتان بگویید و بخندید. خندیدن برای سلامت قلب بسیار مفید است.

بر اساس تحقیقات، ثابت شده است که خندیدن میزان هورمون‌های استرس و التهاب عروق را کاهش می‌دهد.

و همچنین میزان لیپوپروتئین متراکم یا HDL یا همان کلسترول خوب را زیاد می‌کند.

Image result for سلامت قلب

۵-مصرف نمکتان را متعادل کنید

مصرف بیش از اندازه‌ی نمک می‌تواند برای سلامت کلی بدن و از جمله قلب مضر باشد.

مصرف بیش از حد نمک فشار خون را بالا خواهد برد، و همانطور که گفته شد فشار خون بالا یکی از دشمنان حفظ سلامت قلب است.

فشار خون بالا عامل اصلی خطر سکته، نارسایی کلیه و حمله قلبی است.

۶-برای سلامت قلب خرناس کشیدن را نادیده نگیرید:

در برخی موارد, خرناس می تواند بیش از یک مشکل کوچک باشد.در واقع خرناس می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد

یک اختلال که با تنفس منقطع در طول خواب مشخص می شود که می تواند باعث افزایش شدید فشار خون شود

و افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند, ریسک بالاتری در خواب دارند

پس اگر خرناس می کشید و اغلب احساس خستگی می کنید, با پزشک خود صحبت کنید.

۷-برای سلامت قلب به بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید:

مطالعات نشان داده اند ارتباط قوی بین بیماری لثه ای و بیماری قلبی وجود دارد.

ضروری است که در جلوگیری از بیماری لثه, پلاک که در طول زمان بر روی لثه ایجاد می شود, جلوگیری شود.

در نتیجه, باکتری ها می توانند باعث التهاب در بدن شوند.

حفظ سلامت قلب با تغذیه سالم

۸- برای سلامت قلب  میوه و سبزی بخورید :

رژیم غذایی سالم یک رژیم غذایی گیاهی است.شامل میوه ها و سبزیجات، آجیل، غلات سبوس دار و پروتیین میباشد.

مطالعات نشان می دهند افرادی که بیش از ۵ وعده میوه و سبزیجات را در روز می خورند، در حدود ۲۰ درصد از خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته

را نسبت به افرادی که کم تر از سه وعده در روز می خورند، کاهش می دهند.

۹-رقصیدن ورزشی خوب برای حفظ سلامت قلب است

نمی‌توان به هیچ وجه منکر این مسئله شد که رقصیدن به حفض شادابی و سلامت قلب و در نتیجه دوری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

مانند همه‌ی ورزش‌های هوازی، رقصیدن کمیزان تپش قلب شا را بالاتر می‌برد.

علاوه بر این به لاغر شدن هم کمک می‌کند/ف چرا که در هر یک ساعت در حدود ۲۰۰ کالری می‌سوزانید.

۱۰-ورزش‌های کششی را فراموش نکنید

ورزش یوگا کمک بسیاری به بالانس، انعطاف بدنی و نرم شدن بدن می‌کند.  همچنین به حفظ آرامش و رهای از استرس کمک خواهد کرد.

اگر این‌ها برای متقاعد کردن شما نسبت به فواید یوگا کافی نیست، باید بگویم که یوگا در بهبود سلامت قلب نقش مهمی خواهد داشت.

طبق تحقیقات انجام‌شده، انجام دادن ورزش یوگا در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نقش زیادی دارد.