با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

سه‌شنبه 12 بهمن 1400 سلامت
با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

آجیل باعث میشود خطر مبتلا شدن به انواع بیماری ها مثله دیابت و قلبی و حتی سرطان کاهش پیداکند! شواهد نشان داده است مصرف یک مشت آجیل خطر ابتلا به دیابت را تا 40 درصد کاهش میدهد مغزهای خوراکی، چه بادام، گردو یا پسته از فواید سلامت بسیاری برخوردار هستند.

 

آجیل از آن دسته مواد غذایی است که نام آن تداعی کننده ایام خاصی از سال مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری و عید نوروز می‌باشد. آجیل به دسته‌ای از مواد غذایی گفته می‌شود که بنا بر سلایق و اقلیم های مختلف می‌تواند از اجزای مختلفی تشکیل شود. این میان وعده سالم و مقوی، بسیار پرخاصیت است و حذف آن از رژیم غذایی ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با خواص آجیل برای قسمت های مختلف بدن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آجیل به میوه های دانه‌ای شکلی گفته می‌شود که بر روی درخت ها، شکوفه ها یا بوته ها رشد می‌کنند و موارد بسیاری را شامل می‌شوند؛ از جمله: پسته، انواع بادام، گردو، فندق، کشمش، سویا و غیره که بسیار مقوی و سرشار از خاصیت هستند. آجیل ها گونه های مختلفی دارند که بسته به زمان و تقسیم‌بندی های مختلف به نام های متفاوتی شناخته می‌شوند. به طور کلی آجیل را می‌توان بر حسب خام بودن یا بوداده بودن و بر حسب ترکیب آن دسته‌بندی کرد.

با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

آجیل خام در مقایسه با آجیل بوداده از خواص بیشتری برخوردار است زیرا مواد معدنی، چربی، ویتامین و دیگر مواد مفید در آجیل خام حفظ می‌شود؛ علاوه بر این نمک یا شکر اضافه شده در حین پخت خواص آجیل را از بین می‌برد و آجیل بوداده بسته به میزان بو دادگی، برخی خاصیت های خود را از دست می‌دهد.این خوراکی خوشمزه در طول زمان در مناسبت های مختلفی مصرف شده و کاربردهای مختلفی دارد که می‌توانیم به آجیل یلدا، آجیل عید نوروز و آجیل مشکل‌گشا برای مراسم های مذهبی اشاره کنیم.

انواع آجیل سرشار از مواد معدنی از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم و همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B ، C، D و A است. این میان وعده عالی سرشار از فیبر است و مواد آنتی اکسیدانی به وفور در آن یافت می‌شود؛ علاوه بر آن چربی غیراشباع موجود در آجیل آن را منحصر به فرد کرده است.

از جمله خواص آجیل برای بدن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به دستگاه گوارش انسان کمک شایان توجهی می‌کند.
  • باعث جلوگیری از دیابت نوع ۲ می‌شود.
  • برای مبارزه با بیماری های قلبی-عروقی و تقویت قلب بسیار مفید است.
    فشار خون را به خوبی تنظیم می‌کند.
  • آنتی اکسیدان موجود در آن باعث جلوگیری از سرطان های مختلف از جمله سرطان دستگاه گوارش و سرطان پروستات می‌شود.

مطالعات اخیر بر روی افراد دیابتی نشان می‌دهد که مصرف به اندازه و مداوم آجیل برای بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند از ابتلای آن ها به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند.این خوراکی پرخاصیت حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر، ویتامین E، پتاسیم و کلسیم است. مطالعات جدید نشان می‌دهند که آجیل می‌تواند خطر بروز بیماری های مزمن را به طرز چشمگیری کاهش دهد؛ همچنین مصرف منظم آجیل بر سلامت متابولیسم بدن تاثیر دارد و می‌تواند منجر به کاهش وزن افراد شود.از آنجا که دیابت، نوعی بیماری مربوط به سوخت و ساز بدن است داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل مواد آجیلی می‌تواند خطر بروز بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

با آجیل به جنگ بیماری‌ها بروید

البته مصرف این خوراکی نباید سرخود انجام شود و باید حتما با نظر و مشورت پزشک صورت گیرد؛ چرا که این کار منجر به افزایش گلوکز خون می‌شود و مشکلاتی را به بار می‌آورد. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.دیابت نوعی بیماری است که به علت ناتوانی بدن در تولید و مصرف انسولین به وجود می‌آید. نقش انسولین استفاده از قند به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی بدن است. طی این بیماری، عملکرد انسولین مختل می‌شود، قند خون بالا به مرور زمان بر تمامی ارگان های بدن اثر می‌گذارد و فرد به بیماری های قلبی، نارسایی کلیه و عفونت های معده مبتلا شده و در بعضی موارد ناچار به نقص عضو می‌گردد.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، توصیه ما این است که از خوردن آجیل غافل نشوید؛ زیرا با داشتن یک رژیم غذایی درست و گنجاندن انواع آجیل در آن می‌توانید به جنگ دیابت بروید و سلامتی خود را دوباره به دست آورید.

خواص آجیل برای معده

متخصصان طب سنتی بر این باورند که برای درمان رفلاکس معده و تسکین آن می‌توان از خواص آجیل استفاده کرد. به این منظور کافیست که افراد مبتلا به رفلاکس معده روزانه ۲ عدد گردو مصرف کنند. مصرف گردو در حد تعادل سبب درمان سنگ کلیه و درمان بیماری های ریوی و تنفسی می‌شود. البته مصرف بیش از اندازه آن عوارض جانبی زیادی مانند زخم شدن دهان، ترک لب و.. را به همراه دارد؛ به همین دلیل متخصصین علم تغذیه مصرف متعادل آن در طول روز را توصیه می‌کنند تا بیشتر از خواص آن بهره‌مند شوید‌.

یکی دیگر از مغزهایی که در طب سنتی برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود بادام است. بادام در دو نوع تلخ و شیرین موجود بوده و به گفته بسیاری از متخصصین طب سنتی نوع شیرین آن برای درمان زخم معده مفید است. خوب است بدانید که مصرف این نوع ماده غذایی در طول روز برای کسانی که از درد معده رنج می‌برند یا دچار زخم معده شده‌اند بسیار سودمند است؛ بنابراین بهتر است اینگونه افراد حتما بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهند.‌

ماسک ضد چروک ژاپنی

See the source image

خواص آجیل برای رفع اسهال

مقدار پتاسیم موجود در پسته که از اجزای مهم و ثابت آجیل به شمار می‌رود با پرتقال برابری می‌کند و به علت داشتن مواد مغذی فراوان بسیار مورد توجه است.پسته خون‌ساز است، مغز را تقویت می‌کند و برای آرامش قلب و اعصاب نیز مفید است؛ همچنین برای تقویت معده و تسکین سرفه بسیار سودمند است. علاوه بر تمامی موارد گفته شده پسته اسهال معمولی و خونی را نیز درمان می‌کند.مغز پسته به علت داشتن آهن، خون‌ساز است و آن دسته افراد که به کم‌خونی دچار هستند باید حتماً در طول روز مقداری پسته بخورند. مصرف این خوراکی مقوی به دلیل دارا بودن ویتامین و کالری بالا برای ورزشکاران، دانش آموزان و همچنین زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

 

فواید آجیل برای بهبود کبد چرب

چرب شدن کبد از بیماری های رایج در سال های اخیر است که بسیاری از مردم جهان به آن مبتلا شده‌اند و از نتایج مستقیم نداشتن تغذیه سالم، چاقی و دیابت است.آمارهای اخیر نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد بزرگسالان به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. این اختلال، بسیار پیش‌رونده و دائمی است و لازم است پیشگیری، کنترل و درمان آن از سنین کودکی آغاز شود.رژیم غذایی مناسب، سبک زندگی سالم و داشتن تحرک در درمان کبد چرب بسیار موثر است. داشتن یک کبد سالم باعث می‌شود انرژی بیشتر و حال بهتری داشته باشیم.بادام زمینی یکی دیگر از اجزای پرطرفدار آجیل به شمار می‌رود که سرشار از چربی های مفید و غیراشباع است و مصرف آن برای پیشگیری و درمان کبد چرب بسیار سودمند است.

See the source image

جالب است بدانید در هر ۳۰ گرم بادام زمینی حدود ۱۴ گرم چربی وجود دارد که بیش از ۱۱ گرم آن چربی غیراشباع است؛ این نوع چربی از مفیدترین چربی های خوراکی است و تقریباً در بسیاری از دانه های گیاهی از جمله بادام زمینی یافت می‌شود.مصرف بادام زمینی باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود و همچنین به حفظ و نگهداری کلسترول خوب کمک می‌کند؛ از این رو مصرف منظم و مستمر آن برای افراد مبتلا به کبد چرب و اضافه وزن مفید است.

بادام زمینی علاوه بر اینکه حاوی مقادیر بالای چربی های غیراشباع و مفید برای سلامتی بدن است، مهارکننده اشتهای کاذب نیز هست؛ به این ترتیب که با مصرف چند عدد بادام زمینی در طول روز و در فواصل معین، احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود و میل به خوردن تنقلات ناسالم و پرخوری (که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است) به شدت کاهش می‌یابد. مصرف بادام زمینی موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز در بدن می‌شود؛ در نتیجه بدن انرژی بیشتری مصرف کرده و برای تامین انرژی مازاد از چربی های ذخیره شده در دیگر اندام های بدن استفاده می‌کند‌.

خواص آجیل برای یبوست

همه افراد حداقل یک بار در زندگی خود ابتلا به یبوست را تجربه کرده‌اند. این اختلال که گاه با درد شدید و خونریزی همراه است می‌تواند نشان دهنده مشکلی جدی‌تر در دستگاه گوارش شما باشد؛ اما در بسیاری از افراد نیز حاکی از آن است که بدن این افراد به فیبر بیشتری نیاز دارد.بر اساس تحقیقات انجام شده بزرگسالان به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر را در طول روز و از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنند. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر نفخ و دل‌پیچه ناشی از مصرف فیبر می‌توانید آن را به صورت کم‌کم و پیوسته به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ در ضمن فراموش نکنید که نوشیدن آب زیاد برای کمک به جذب فیبر از طریق دستگاه گوارش ضروری است.

از این رو آجیل ها منبعی غنی از فیبر محسوب می‌شوند و در این میان بادام زمینی و گردو بهترین منابع آن هستند. هر اونس بادام زمینی ۳.۳۲ گرم و هر اونس گردو ۲.۷ گرم فیبر به بدن می‌رساند. اگرچه مصرف آجیل ها می‌تواند نیاز انسان به فیبر را برطرف کند ولی باید در مصرف آجیل احتیاط کنید و تا جایی که ممکن است نوع کم کالری و کم نمک آن را انتخاب کنید؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات دیگری بروز می‌یابند.

See the source image

خواص آجیل برای سلامت پوست

پوست انسان از دیرباز از بخش های مهم بدن انسان بوده که نیازمند توجهی ویژه است. مراقبت از پوست باعث شادابی و جوان ماندن صورت می‌شود و داشتن پوستی سالم و جذاب باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و داشتن احساسی بهتر در زندگی روزمره خواهد شد. تغذیه مناسب تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست انسان دارد. آجیل ها بهترین مکمل های غذایی برای داشتن پوستی سالم و شفاف هستند. مصرف هر یک از انواع آجیل به طور منظم پوست را مرطوب کرده و با دارا بودن املاح معدنی فراوان به زیبایی آن کمک می‌کنند.مغز گردو دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای ماهی باشد. با مصرف روزانه گردو از پوست خود در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنید.

مغز فندق نیز یکی دیگر از ترکیبات آجیل است که اثر بسیار خوبی بر پوست می‌گذارد. این مغز مقوی که سرشار از ویتامین های E، C و A می‌باشد در جوان‌سازی پوست بسیار موثر است، علائم پیری پوست را از بین می‌برد و باعث کاهش چین و چروک در صورت می‌شود؛ همچنین همانند یک آب‌رسان طبیعی عمل می‌کند و مصرف منظم آن باعث مرطوب شدن پوست می‌شود. مغز پسته که سرشار از ویتامین E می‌باشد برای سلامت پوست بسیار مفید است. این مغز سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و باعث کاهش آکنه های صورت می‌شود. اگر پیوسته در معرض نور خورشید قرار دارید مصرف پسته را اکیداً به شما توصیه می‌کنیم.

بادام هندی نیز برای کاهش التهابات پوستی و مبارزه با جوش ها و آکنه ها بسیار موثر عمل می‌کند

 

ام اس

راز طول عمر و چاق نشدن زنان ژاپنی

راز طول عمر و چاق نشدن زنان ژاپنی چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا