سردردهای سرویکوژنیک

یکشنبه 5 دی 1400 سلامت
علت درد پشت سر و راه‌های درمان

سردردهای سرویکوژنیک

دردهای با منشأ گردنی می توانند سبب سردرد شوند. در این حالت درد گردن به سوی پیشانی حرکت می کند،‌ جایی که حدوداً 10برابر یا بیشتر تقویت و سبب سردرد می شوند. این نوع درد با قرار داشتن در یک وضعیت ثابت برای ساعت های طولانی افزایش پیدا می کند.

70درصد از افرادی که سردردهای متناوب دارند، از علائم گردنی به همراه سردرد خود شاکی هستند،‌ گفت: در درمان آن ها باید بر روی ناحیه گردن تمرکز نمود. به سردردهایی که از اختلالات عضلانی- اسکلتی ستون فقرات گردنی نشات می گیرد، سردردهای سرویکوژنیک می گویند. وی دلیل بروز این نوع سردرد‌ها را ناشی از وضعیت نامناسب قرارگرفتن گردن می داند و می گوید: دلایل مختلفی مانند کار طولانی با کامپیوتر و مطالعه با وضعیت نامناسب سبب بروز این دردها است.

سردردهای سرویکوژنیک

سردردهای سرویکوژنیک

 

برای درمان این دردها فیزیوتراپی شامل تکنیکهای دستی بر روی مهره های گردنی، تزریق، دارودرمانی و جراحی است. به گفته بهرامیان، سردردهای سرویکوژنیک به بیشتر داروهایی که به طور شایع برای انواع دیگر سردرد به کاربرده می شود جواب نمی دهد. در سال های اخیر به درمان های با دست به عنوان یک راه درمان مؤثر در این نوع سردرد اشاره شده است.

این فیزیوتراپیست با تاکید بر اینکه‌ با اصلاح وضعیت قرار گرفتن گردن این نوع سردرد ها بهبود می یابد،‌افزود: ‌هنگامی که ساختارهای مختلف موجود در ناحیه گردن مثل استخوان ها، مفاصل، عضلات، اعصاب و عروق دچار آسیب یا اختلال شود، منجر به سر درد می شوند.

وقتی سر و گردن به مدت طولانی در یک وضعیت نامناسب قرار گیرد، نیروها و فشارهای بیش از حد و نابجا به ساختارهای گردن وارد می شود. بهرامیان درباره نمونه ای از وضعیت های نامناسب سر و گردن گفت: در برخی از افراد پشت میزنشین و برخی از کاربران رایانه سر نسبت به گردن و شانه به سمت جلو متمایل می شود. این وضعیت جلو رفتن سر می تواند مهره های بالایی گردن را فشرده و اعصاب این ناحیه را تحریک کند و سبب ایجاد سردرد شود. وضعیت های نامناسب در طولانی مدت موجب سفتی و کوتاهی عضلات پشت سر و پشت گردن می شود و معمولاً نقاطی به صورت گره یا باندهای سفت در داخل این عضلات به وجود می آیند که دردناک و حساس به لمس هستند.

 

سردردهای سرویکوژنیک

سردردهای سرویکوژنیک

وی با بیان اینکه این نقاط می تواند سبب انتشار درد به نواحی سر و دست ها شوند،‌گفت: چنین سردردهایی از پس سر و گردن شروع شده و تا جلوی سر پیش می رود. در معاینه افراد مبتلا به سردردهای با منشأ گردنی مشاهده می شود که دامنه حرکتی گردن محدودتر از حد طبیعی است و این بیماران در گردن خود احساس سفتی دارند. قدرت و تحمل بعضی از عضلات گردن و کتف کاهش و برخی از عضلات دچار گرفتگی و اسپاسم می شود.

به گفته بهرامیان، برخی عوامل و شرایط، مانند سرمای محیط و فشارها و ناراحتی های روحی- روانی در افزایش شدت علائم بیماری مؤثر هستند. بنابراین یکی از روش های پیشگیری از بروز این اختلال، اجتناب از قرارگیری در معرض این عوامل است.

 

نشانه‌های پنهانه مشکل در کلیه

عفونت کلیه

باورهای غیر علمی

باورهای غیر علمی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا