خواص درمانی ادویه های محبوب و پر مصرف

شنبه 22 مرداد 1401 بازار

مصرف ادویه جات از گذشته تاکنون جزء جدایی ناپذیر در طبخ انواع غذا در ملل مختلف و همچنین غذای ایرانی بوده است. در فرهنگ کشورهای مختلف و بسته به ذائقه آنها ، ادویه جات مختلف رنگ ، عطر و طعم گوناگون در تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی ادویه ها به 2 دسته تقسیم بندی می شوند. ادویه پایه و ادویه ترکیبی که خود از چند نوع ادویه پایه تشکیل شده است. در فروشگاه مواد غذایی کام کده ، ادویه ها به صورت فله تهیه ، دستچین و بسته به نوع آن سورت شده و پس از آسیاب شدن ، در بسته بندی های مختلف به صورت خرد و عمده تهیه وعرضه می شود.

همچنین ادویه ها از نظر طبع نیز به دو دسته تقسیم می شوند. ادویه با طبع گرم و طبع سرد که معمولا پیشنهاد می شود در فصل زمستان از ادویه با طبع گرم و در تابستان از ادویه های دارای طبع سرد استفاده شود.

ادویه ها علاوه بر داشتن عطر و طعم بی نظیر که همواره در تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای خواص درمانی و دارویی فراوانی نیز می باشند. در ادامه خواص برخی از پر مصرف ترین و محبوب ترین ادویه جات ارائه شده است.

دارچین

دارچین یکی علاوه بر عطر و طعم بی نطیری که به انوع غذا ، دسر و شیرینی ها می دهد ، دارای خواص و فواید فوق العاده ای برای سلامت بدن نیز می باشد. این ادویه در گذشته به دلیل داشتن ارزش غذایی فوق العاده در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه از دارچین به شکل های گوناگون از جمله دمنوش ، عرق دارچین ، ترکیب این محصول با عسل و استفاده به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها و دسر ها استفاده می شود.

در طب سنتی از دارچین به عنوان درمان و بهبود تنگی نفس ، کاهش قند خون و همچنین کنترل دیابت ، کاهش فشار خون و … توصیه شده است که امروزه با گسترش علم و مطالعات و بررسی های متعدد ، این موضوع مورد تایید قرار گرفته است.

زنجبیل

زنجبیل از جمله ادویه هایی است که از ریشه گیاهان تهیه می شود. این ادویه به عنوان یک ادویه محبوب در بسیاری از کشور ها از جمله هند و کشورهای شرقی آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل به دلیل دارا بود کورکومین معمولا به عنوان تسکین دهنده و همچنین بهبود درد و مشکلات مربوط به معده و روده عمل می کند.

مطالعات نشان داده است که این ادویه بی نطیر به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های موثر و مفید ، به عنوان ضد میکروب و ضد التهاب ، دارای اثر بخشی بسیاری می باشد. همچنین مصرف این محصول در عملکرد و بهبود برخی دیگر از مشکلات از جمله آرتروز ، اگزما ، آسم و آلرژی و … بسیار مفید است.

پول بیبر

پول بیبر نوعی فلفل قرمز است که عمدتا در سوریه و کشور ترکیه کاشت و برداشت می شود. پول بیبر که به نام فلفل حلب نیز شناخته می شود که به شکل فلفل قرمز گرانولی و یا پرک می باشد در ایران با نام فلفل یا ادویه ترکی شناخته می شود. این محصول بیشتر در تهیه کباب ها ، سوخاری ها و انواع سالا مورد استفاده قرار می گیرد. پول بیبر هماندد سایر ادویه ها خشک و پودر نیست و گاها همرا با کمی روغن زیتون نیز مخلوط شده ، تندی زیادی ندارد و برای ذائقه های مختلف دلچسب خواهد بود.

این محصول دارای مواد معدنی و مغذی فراوانی از جمله منگنز ، پتاسیم ، انواع ویتامین ها و … می باشد. همچنین از جمله خواص دارویی منحصر به فرد فلفل پول بیبر می توان به درمان و بهبود عملکرد و گرفتگی معده ، کاهش التهاب بدن ، کاهش دردهای روماتیسم ، کاهش کلسترول خون ، عملکرد و بهبود گردش خون در رگ ها و … اشاره نمود.

فلفل سیاه

فلفل سیاه میوه تیره و خشک شده گیاه فلفل بوده که بومی جنوب هند می باشد. فلفل سیاه را اگر محبوب ترین ادویه در طبخ انواع غذا در کشورهای گوناگون نتوان معرفی نمود ، قطعا یکی از محبوب ترین ها می باشد. این محصول تند دارای خواص دارویی فراوانی است که در ادامه بیان شده است.

پیپرین موجود در این محصول ، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت می نماید. همچنین داشتن برخی مواد معدنی و مغذی موجود در فلفل سیاه از جمله کورکومین ، بتا کاروتن ، سلنیوم ، ویتامین ها و … در پیشگیری از سرطان بسیار مفید هستند. همچنین فلفل سیاه ضد باکتری بوده و در کاهش وزن ، کاهش فشار خون و … بسیار موثر می باشند.

زیره سیاه

زیره سیاه یکی از گیاهان و ادویه های بومی آسیا بوده که دارای عطر و طعم فوق العاده می باشد و در اکثر غذا ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در بیشتر غذاهای هندی و آلمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل طبع گرمی که دارد ، در غذاهای دارای طبع گرم از جمله انواع پلو و …  استفاده می شود. زیره سیاه دارای ارزش غذایی بسیاری است. دارای مقادیر بسیاری از کلسیم ، روی ، منیزیم و آهن است. علاوه بر این حاوی ویتامین های مفید بسیاری نیز می باشد.

این محصول دارای مقادیر موثر از کارون است که در از بین بردن کرم های معده ای کمک بسیاری می نماید. به دلیل دارا بودن پتاسیم به کاهش انقباض رگ ها کمک کرده و فشار خون را پایین می آورد. همچنین در کاهش سطح کلسنرول مناسب بدن نیز نقش بسزایی دارد. زیره سیاه به هضم غذا ، افزایش اشتها ، کم شدن التهاب پوست و … کمک می نماید.

لازم به ذکر تمام ادویه های و مشخصا ادویه های ارائه شده در این مقاله ، در کنار تمام خواص و فواید منحصر به فرد درمانی که برای بدن دارند ، دارای مضراتی نیز می باشند. از این رو در صورت داشتن برخی از بیماری ها از جمله آلرژی ، پیشنهاد می شود قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

 

مزایای آموزش زبان انگلیسی برای رشد شخصی

بهترین نرم افزار CRM ایران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا