۶ ضرر استفاده از لنز چشم برای مدت زمان طولانی

چهارشنبه 19 تیر 1398 سلامت
این بخش‌های بدن را با دست کثیف لمس نکنید

از عوارض استفاده از لنز چشم در مدت زمان طولانی می‌توان به خشکی چشم، کمبود اکسیژن، افتادگی پلک، زخم قرنیه و کاهش رفلکس قرنیه اشاره کرد. با رعایت نکاتی می‌توان از این عوارض پیشگیری کرد
از عوارض استفاده از لنز چشم برای مدت زمان طولانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. چشم ممکن است به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند

اکسیژن برای سلامت چشم بسیار مهم است. از آنجایی که لنز‌های چشمی کاملا بر روی چشم قرار گرفته و کل قرنیه را می‌پوشانند، بنابراین مانع از رسیدن اکسیژن به چشم خواهند شد و این برای مدت زمان طولانی خطرناک خواهد بود. این موضوع  می‌تواند باعث بروز درد چشم شود. همچنین در نتیجه کاهش اکسیژن باعث آسیب چشم و تاری دید خواهد شد. گاهی اوقات افراد حتی بینایی خود را از دست می‌دهند!

۲. چشم ممکن است خشک شود

سندرم خشکی چشم عارضه‌ای است که در صورت بروز آن چشم‌ها قرمز و خارش آور می‌شوند. در نتیجه، قرنیه در این شرایط آسیب می‌بیند. از عوارض استفاده از لنز چشم می‌تواند خشکی چشم باشد. لنز‌های چشمی برای آنکه نرمی و انعطاف خود را حفظ کنند، میزان زیادی از اشک چشم را جذب می‌کنند و بنابراین ممکن است چشم خشک شود. برای اجتناب از این شرایط، از لنز‌های خود به مدت زمان طولانی استفاده نکرده و از قطره‌های چشم برای نرم کردن قرنیه استفاده کنید.
عوارض استفاده از لنز چشم

۳. بروز آلرژی و عفونت‌های چشمی

از دیگر عوارض استفاده از لنز چشم برای مدت طولانی بروز آلرژی یا عفونت‌های چشمی است. علت این عفونت‌ها خراشیدگی قرنیه است. اگر شما دچار خشکی چشم باشید یا اگر لنز‌ها درست روی سطح چشم قرار نگیرند، این موارد می‌توانند باعث خراشیدگی قرنیه شوند.

۴. زخم قرنیه

زمانی که باکتری، قارچ و ویروس وارد قرنیه شده و درمان نشود، این امر می‌تواند منجر به بروز زخم قرنیه شود. در موارد حاد، این وضعیت حتی ممکن است منجر به نابینایی دائمی شود!

۵. پتوز یا افتادگی پلک

اگر پلک‌های خود را به سختی می‌توانید باز کنید، ممکن است دچار افتادگی پلک شده باشید. گاهی اوقات در زمان درآوردن لنز، ممکن است اشک چشم، وارد بافت‌ها شده و پلک چشم را جمع کند.
عوارض استفاده از لنز چشم

۶. کاهش رفلکس قرنیه

زمانی که چشم در معرض خطر قرار می‌گیرد، مثلا وارد شدن گرد و خاک یا یک جسم خارجی به داخل چشم، رفلکس قرنیه به مغز پیام می‌دهد که چشم را ببندد. یکی از عوارض استفاده از لنز چشم، کاهش این رفلکس و به موقع بسته نشدن پلک‌ها در چنین شرایطی است.

 

توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم در زمان استفاده از لنز

برای محافظت از چشم‌های خود در زمان استفاده از لنز به نکات زیر توجه کنید:
  • هرگز ۲۴ ساعته از لنز‌های چشمی استفاده نکنید و آن‌ها را قبل از خواب درآورید.
  • مطمئن شوید لنز‌ها به درستی در چشم‌های شما قرار گیرند. آن‌ها را روی نوک انگشتان خود قرار داده و دقت کنید که شبیه به شکل «U» باشند.
  • قبل از استفاده از لنز، دست‌های خود را کاملا بشویید. قبل از گذاشتن لنز، از لوسیون‌های حاوی لانولین و مواد مرطوب کننده استفاده نکنید. همینطور از صابون‌های روغنی و معطر نیز استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ناخن‌های شما کوتاه باشند. این امر مانع از خراشیدگی یا آسیب به لنز می‌شود.
  • هر از گاهی چشم‌های خود را معاینه کنید. بررسی کنید که آیا لنز‌ها نیاز به تعویض دارند یا خیر.
  • بهتر است از لنز‌های هیدروژل سیلیکونی استفاده کنید. این لنز‌ها اکسیژن را به طور کامل قطع نمی‌کنند.
  • اگر به صورت روزانه از لنز استفاده می‌کنید، هر زمان که آن‌ها را درآوردید، از قطره‌های چشمی برای نرم کردن قرنیه استفاده کنید. این کار مانع از خشکی چشم خواهد شد.
  • زمانی که لنز را گذاشتید، چشم‌های خود را به صورت دایره وار بچرخانید و بعد آن‌ها را باز و بسته کنید. این کار می‌تواند به قرار گیری لنز بر روی قرنیه کمک کند.
  • ابتدا لنز را گذاشته و سپس از مواد آرایشی استفاده کنید. همچنین ابتدا لنز را از چشم خارج کرده، سپس مواد آرایشی را پاک کنید.
  • در حالی که لنز بر روی چشم‌هایتان قرار دارد، از اسپری‌های معطر کننده، قطره یا پماد چشمی استفاده نکنید.
  • بعد از گذاشتن لنز به آینه نگاه کنید و حتما آن‌ها را بررسی کنید. اگر درست بر روی چشم قرار نگرفته اند، آن‌ها را درآورده و دوباره بگذارید.
آویشن کوهی چیست

۱۰ خواص درمانی آویشن کوهی

۶ فایده آب آشامیدنی برای کاهش وزن ولاغری

شش دلیل برای اینکه آب آشامیدنی می تواند به کاهش وزن کمک کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا