۲۰ دسر هندوانه‌ای

چهارشنبه 20 بهمن 1400 آشپزی

۲۰ دسر هندوانه‌ای

شب یلدا، ‌شب دور هم جمع شدن خانواده و فال حافظ گرفتن و خوراکی و شب چله خوردن است. یکی از خوراکی‌های پرطرفدار و درعین‌حال بی‌ربط به این شب خاص وخوردنی‌هایش، هندوانه است که در کنار انار دانه قرمز چشمک‌زن خودنمایی می‌کند. اگر شما هم از طرفداران این میوه خوش‌رنگ آبدار تابستانی بر سرسفره‌ یلدایی‌تان هستید، بیایید و امسال دسرهای هندوانه ای را با هندوانه برای مهمانان عزیزتان رونمایی کنید. بیست خوراک ، نوشیدنی و دسر مختلف هندوانه‌ای تقدیم به یلدای پرمهرتان.

1. لقمه‌ هندوانه ، پنیر و ژامبون: 

هندوانه را برش بزنید. با قالب دایره ای به قطر 3 سانتی متری هندوانه را قالب بزنید. روی سطح صافی بگذارید و با چاقوی تیز آنها را با فاصله‌های یک سانتی ببرید. دقت کنید هندوانه‌های قالب خورده بدون هسته باشند. آنها را اول روی یک دستمال آشپزخانه بگذارید تا آب​شان گرفته شود، سپس در ظرفی بزرگ و مسطح مثل یک سینی بچینید. حالا پنیر فتا یا صبحانه را هم به همین صورت یک سانتی ببرید و دایره‌ای قالب بزنید.

ژامبون را هم باهمان قالب‌های دایره‌ای قالب بزنید. برش‌های پنیر و ژامبون را روی هندوانه‌های داخل ظرف بگذارید. حالا روی هرکدام یک برگ ریحان یا نعنا قرار دهید، یک قطره سرکه بالزامیک روی برگ بچکانید و یک خلال‌دندان در هر لقمه فرو کنید. این لقمه‌ها را حداکثر تا یک ساعت سرو کنید. چون نمک پنیر باعث آب انداختن هندوانه می‌شود.


2. بستنی هندوانه با طعم لیمو :

به ازای هر نفر یک پیمانه هندوانه بدون هسته و نصف موز را یکی دو ساعت در فریزر بگذارید تا نیمه یخ زده شوند. آنها را به همراه 1 قاشق عسل یا میپل سیروپ، 1 قاشق آب، آب یکی دو عدد لیموترش و نوک قاشق رنده پوست لیمو در مخلوط‌کن بریزید تا مخلوطی یکدست حاصل شود. حالا بستنی هندوانه آماده ریختن در ظرف و سرو کردن است.


3. هندوانه ‌مثلثی با سس اسفناج:

برگ‌های اسفناج را بخارپز و ساطوری کنید. آنها را در کاسه‌ا‌ی ریخته و با ماست چکیده، یک حبه کوچک سیر رنده شده و دو عدد پیازچه خرد شده خوب مخلوط‌کنید. مواد را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. هندوانه را ورقه‌ای با ارتفاع یکسانتی‌متر ببرید و بعد آنها را به شکل برش‌های مثلثی جدا کنید.

پوست هندوانه را جدا نکنید. برش‌های هندوانه را روی دستمال آشپزخانه گذاشته و پس از خشک شدن، در یک دیس بچینید. با یک قاشق کوچک از مخلوط اسفناج بردارید و مقداری روی هر برش هندوانه بگذارید. برای تزئین از گردوی خرد شده استفاده کنید.


4.  بستنی قیفی، با مزه و شکل هندوانه:

2 پیمانه هندوانه را مکعبی برش بزنید و هسته هایشان را بیرون بیاورید. هندوانه ها را روی سینی چیده و به مدت نیم ساعت در فریزر بگذارید. بعد هندوانه های نیمه یخ‌زده را با یکی دو قاشق پودر شکر و نوک قاشق چای‌خوری نمک در مخلوط‌کن بریزید و به شکل پوره درآورید. حالا 1 قاشق سوپ‌خوری شکلات چیپسی ریز به مخلوط افزوده و آنها را در قالب بستنی یخی یا لیوان‌های کاغذی یک‌بارمصرف بریزید؛ طوری که دو سه سانت تا لبه ظرف خالی بماند.

چوب بستنی را در قالب فرو کنید. قالب را در فریزر بگذارید تا بستنی یخی سفت شود. در این فاصله یک‌چهارم پیمانه بستنی وانیلی را از فریزر بیرون بگذارید. بستنی وانیلی که آب شد، قالب‌ها را از فریزر بیرون بیاورید. بستنی وانیلی آب شده را روی بستنی هندوانه‌ای یخ‌زده بریزید طوری که یک سانت روی آن را بپوشاند. دوباره قالب را مدتی در فریزر بگذارید. لایه سفیدرنگ که یخ زد، نوبت لایه سبزرنگ است. یکی دو عدد کیوی سفت و سبز را پوست‌کنده و قسمت های سبز آن را در غذا ساز بریزید و پوره کنید. این پوره را روی لایه سفیدرنگ بستنی بریزید و قالب را به فریزر برگردانید. بعد از یخ زدن لایه سوم، بستنی هندوانه‌ای شکل آماده سرو است.


5. نوشیدنی هندوانه و زنجبیل :

برای درست کردن این نوشیدنی به ازا ی هر نفر یک و نیم پیمانه هندوانه، سه‌چهارم پیمانه آب، 2 قاشق سوپ‌خوری آب‌لیموی تازه و یک بند انگشت زنجبیل تازه را به همراه چند قالب یخ در مخلوط‌کن بریزید و خوب باهم مخلوط‌کنید. بلافاصله در لیوان موردنظر ریخته و با برش لیمو تزئین کنید.


6. لیموناد هندوانه با عطر نعنا:

برای 2 نفر 3 پیمانه هندوانه بدون هسته را با دو سانتی متر خیار و یک‌چهارم پیمانه نعنای تازه به همراه چند تکه یخ در مخلوط‌کن بریزید و به‌صورت پوره درآورید. نصف پیمانه آب‌لیموی تازه و دو پیمانه آب را به همراه یک‌چهارم پیمانه شربت ساده یا میپل سیروپ یا عسل را هم به مواد افزوده و مخلوط‌کنید.

شربت آماده را در لیوان بریزید و با برگ نعنا و برشی لیمو تزئین و بلافاصله سرو کنید.


7. سالاد بلغور با هندوانه و ترب:

1 پیمانه بلغور گندم را در ظرفی بریزید. مقداری آب جوش هم بریزید تا روی بلغورها را بپوشاند. در ظرف را بگذارید و ده دقیقه صبر کنید تا آب به خورد بلغورها برود و نرم شوند. بعد آنها را در آبکش بریزید تا آب اضافی بیرون بریزد. 8-7 عدد تربچه، 1 ساقه کرفس و 3 ساقه پیازچه را نازک ورقه کنید و در کاسه‌ مناسب بریزید. 1 پیمانه هندوانه خرد شده بی هسته را به همراه بلغور به مواد داخل کاسه بیفزایید.

یک لیمو را آب‌گرفته و به همراه مقداری از پوست رنده شده‌اش به مواد اضافه کنید. با ریختن یک‌چهارم پیمانه روغن‌زیتون بکر بودار، 1 قاشق سرکه سیب و کمی نمک و فلفل به کاسه و مخلوط کردن همه مواد با یکدیگر سالاد آماده سرو است. سالاد را با یک‌چهارم پیمانه تخمه‌کدو تزئین کنید.


8. سالاد سیخی هندوانه و پنیر معطر:

منبلک

برای آماده‌سازی 16 سیخ از این سالاد، 16 مکعب 2 سانتی متری هندوانه برش بزنید، هسته‌شان را حتی‌الامکان جدا کنید و کناری بگذارید. در یک کاسه کوچک 2 قاشق سوپ‌خوری سبزیجات له شده (مخلوط گشنیز، کرفس، ریحان، یا نعنا) و 4 قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون را باهم مخلوط‌کنید. کمی نمک و فلفل سیاه هم به آنها افزوده و کناری قرار دهید.

پنیر فتا (صبحانه) را هم به مکعب‌هایی 1 یا 2 سانتی متری ببرید. یک سیخ چوبی را در یک دست بگیرید و هندوانه مکعبی شکل را در آن فرو کنید. حالا نوبت یک عدد برگ ریحان یا نعنا است که روی هندوانه وارد سیخ کنید. سپس قطعه پنیر مکعبی و درنهایت یک عدد زیتون بدون هسته در سر سیخ قرار دهید. همه سیخ‌ها را به همین ترتیب پر کنید. سیخ‌ها را در ظرف دلخواه چیده و روی آنها را با نمک، فلفل و سبزیجات مخلوط شده با روغن بپوشانید. سالاد سیخی آماده است.


9. گازپاچوی هندوانه:

برای دو نفر 2 پیمانه هندوانه هسته گرفته شده، 1 پیمانه گوجه‌فرنگی خرد شده، نصف پیمانه خیار ریز شده، نصف پیمانه فلفل دلمه‌ای، 1 حبه سیر، 3 قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون را به همراه یک‌چهارم پیمانه ریحان در مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روشن کنید.

مواد پوره شده را با یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب، نمک، فلفل سیاه و قرمز مژه‌دار کنید. بهتر است این سوپ را تند و سرد سرو کنید.


10. سالسای هندوانه:

برای 4 نفر 2 پیمانه هندوانه بی هسته،‌ نصف پیمانه خیار ریز شده، یک‌چهارم پیمانه پیاز قرمز ریز خرد شده را در کاسه‌ مناسب بریزید. به آنها نصف پیمانه فلفل‌دلمه‌ای قرمز و یک‌چهارم پیمانه فلفل تند هالوپینو و یک‌چهارم پیمانه گشنیز خرد شده بیفزایید.

بعد از اضافه کردن یک قاشق ریحان خرد شده و 2 قاشق عسل به همراه 2 قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه مواد را به‌خوبی باهم مخلوط‌کنید. سالسای آماده را نیم ساعت در یخچال بگذارید و بعد در کنار چیپس یا ترتیلا سرو کنید.

 

 

11. ژله هندوانه :

2 پیمانه آب را با نصف پیمانه شکر روی حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. ظرف را از روی حرارت بردارید و تاداغ است دو بسته ژله هندوانه یا آلوئه‌ورا به آن افزوده و خوب هم بزنید تاژلاتین در گرمای آب حل شود. حالا 3 پیمانه آب هندوانه به مواد بیفزایید وخوب هم بزنید. مایه ژله را در قالب دلخواه بریزید و داخل در فریزر قرار
دهید. بعد از دو سه ساعت دسر را در ظرف دلخواه برگردانید، تزئین و سروکنید.


12. پودینگ هندوانه :

برای این دسر نیم لیتر (معادل 2 پیمانه و 5قاشق سوپ‌خوری) پوره میوه هندوانه (بدون هسته) و 40 گرم نشاسته (معادل یک‌چهارم پیمانه) لازم دارید. نشاسته را در مقدار کمی پوره هندوانه بریزید وخوب و ملایم هم بزنید تا نشاسته‌ها حل شوند و گلوله نمانند. حالا این مخلوط را با بقیه پوره، سه‌چهارم پیمانه شکر و کمی وانیل و یک تکه چوب دارچین در شیرجوشی بریزید و روی حرارت تند قرار دهید. وقتی‌که مخلوط جوش آمد،‌ حرارت را کم کنید.

آن‌قدر مواد را روی حرارت هم بزنید تا کم‌کم غلیظ شود. حدود ده تا پانزده دقیقه طول می‌کشد. دسر را از روی حرارت بردارید.چوب دارچین را از داخل آن بیرون بیاورید و دسر را در قالب دلخواه بریزید.وقتی حرارتش را از دست داد، ‌قالب را یک شب تا صبح در فریزر بگذارید. بعداز برگرداندن در ظرف موردنظر می‌توانید روی آن را با پودر پسته و شکلات چیپسی تزئین کنید.


13. شیرینی برشی هندوانه:

350 گرم بیسکویت ویفر وانیلی را در ظرفی خرد کنید. 6 قاشق کره آب شده و 2 قاشق آب به آنها اضافه کنید و خوب مخلوط‌کنید. در یک سینی فر 13 در 9 سانتی که لبه‌ای حداقل 2
سانتی متری دارد، فویل آلومینیوم پهن کنید. روی آن را کمی چرب کنید و مخلوط کره و ویفر را در کف سینی پهن کرده، با پشت قاشق فشرده کنید. سینی را درفر از پیش گرم شده با حرارت 175 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه حرارت دهید. بعدازاین مدت سینی را بیرون بیاورید تا خنک شود.

30 گرم پودر ژلاتین را روی 2 پیمانه آب هندوانه بریزد و دو دقیقه صبر کنید. بعد آن راچنددقیقه‌ای در مایکروفر با حداکثر دما حرارت دهید تا پودر ژلاتین حل شود. 3پیمانه آب هندوانه را با نصف پیمانه شکر، نصف پیمانه آب‌لیموی تازه، نصف قاشق پوست لیموی رنده شده و نصف پیمانه شیر به این مخلوط اضافه کنید. مواد را روی بیسکویت خنک شده در سینی فر بریزید و سینی را سه چهار ساعتی در فریزر قرار دهید. برای سرو، شیرینی را مربعی برش بزنید با خامه فرم گرفته شیرین تزئین و در ظرف بچینید.


14. کرم هندوانه :

4 قاشق پودر ژلاتین را با نصف لیوان آب سرد مخلوط‌کنید و بعد از چند دقیقه که پودر خیس خورد،آن را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا گرما باعث حل شدن ژلاتین در آب شود.
مخلوط را هم بزنید تا یکدست شود. 3 پیمانه پوره هندوانه را به همراه 1پیمانه خامه صبحانه به 1 پیمانه بستنی وانیلی و 1 پیمانه شکر اضافه و همه مواد را در مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کنید تا مواد یکدست شوند.ژلاتین حل شده را به این مواد افزوده، هم بزنید و بعد مواد را در قالب دلخواه بریزید. قالب را به مدت چند ساعت در فریزر بگذارید تا سفت شود، سپس در ظرف دلخواه برگردانده با خامه تزئین و سرو کنید.


15. اسموتی خامه‌ای هندوانه :

1پیمانه پوره هندوانه بدون هسته، 1 پیمانه توت‌فرنگی بدون ‌دم،‌ 1 پیمانه خامه و 1 قاشق سوپ‌خوری پودر نارگیل را به همراه 1 تا یک و نیم پیمانه عرق بهارنارنج در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا صاف و یکدست شود. برای مدت یک ساعت این مخلوط را در فریزر قرار دهید و طی این مدت آن را چند بار هم بزنید.لیوان‌های نوشیدنی را مدت کمی در فریزر بگذارید تا خنک شود. بعدازاین مدت نوشیدنی را در لیوان‌های بلند بریزید. آنها را با برش‌های هندوانه تزئین و به‌سرعت سرو کنید.


16. موس هندوانه :

2 قاشق پودر ژلاتین را بایک‌چهارم پیمانه آب سرد روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا‌ ژلاتین در آب حل شود. یک بسته خامه صبحانه را با 60 گرم پودر قند مخلوط‌کنید و داخل فریزر
قرار دهید. بعد از مدتی که مواد نیمه یخ زده شدند،‌ ظرف را از فریزر بیرون بیاورید و با همزن برقی با دور تند بزنید تا خامه فرم بگیرد. در یک ظرف جدا، 2 عدد سفیده تخم‌مرغ را با همزن برقی آن‌قدر بزنید تا کف کند (حتما تیغه همزن را بشویید و خوب خشک کنید).

ژلاتین حل شده و خنک شده را به سفیده پف کرده اضافه کنید، سپس 1 قاشق چای‌خوری آب لیمو را به همراه دو و نیم پیمانه پوره هندوانه به مواد بیفزایید و خوب مخلوط‌کنید. مواد آماده را در قالب بریزید و چند ساعتی در یخچال بگذارید تا سرد و سفت شود. بعد از برگرداندن در ظرف موردنظر قابل سرو کردن است.


17. چیز کیک هندوانه :

1پیمانه پودر شکر را با 2 پیمانه پنیر خامه‌ای با همزن برقی به مدت 3 دقیقه مخلوط‌کنید. 2 قاشق سوپ‌خوری پودر ژلاتین را با سه قاشق آب روی حرارت غیرمستقیم حل کنید و به مواد بیفزایید، سپس 1 پیمانه پوره هندوانه را به همراه 1 پیمانه خامه فرم گرفته به پنیر خامه‌ای شیرین شده بیفزایید و هم بزنید. اگر می‌خواهید رنگ این لایه قرمزتر شود یک قطره رنگ خوراکی قرمز هم به مواد بیفزایید و خوب هم بزنید تا رنگ قرمز به‌صورت یکدست پخش شود.

اینمواد را کناری بگذارید. یک و نیم پیمانه بیسکویت سبوس‌دار خرد شده را بانصف پیمانه کره آب شده و یک‌چهارم پیمانه شکر قهوه‌ای مخلوط‌کنید. قالب کمربندی را آماده کنید. مخلوط بیسکویتی را در کف قالب بریزید و با پشت قاشق محکم فشار دهید. روی این مواد مایه پنیری را بریزید و ظرف را به مدت 2ساعت در فریزر قرار دهید. بعدازاین مدت قالب را به یخچال منتقل کنید تا چند ساعتی هم آنجا بماند و آماده شود.


18. گرانیتای هندوانه:

2 پیمانه هندوانه خرد شده بی هسته، 6 قاشق سوپ‌خوری عسل، 1 قاشق سوپ‌خوری آب‌لیموی تازه و 2 قاشق سوپ‌خوری زنجبیل تازه‌ رنده شده را در مخلوط‌کن بریزید.دستگاه را روشن کنید و چنددقیقه‌ای صبر کنید. پوره را در ظرفی پلاستیکی و بزرگ بریزید.

در ظرف را ببندید و در فریزر بگذارید تا از شب تا صبح بماند.ظرف را بیرون آورده و مواد را با یک چنگال آن‌قدر هم بزنید تا یخ‌ها شکسته ومواد برفکی شکل شوند. دوباره ظرف را 20 دقیقه در فریزر قرار دهید.بعدازاین مدت می‌توانید آن را در ظرف دلخواه ریخته و با برش لیمو تزئین کنید. این دسر باید با قاشق سرو شود.


19. سالاد هندوانه و گوجه و سبزیجات :

دوعدد خیار را پوست گرفته و حلقه‌حلقه ببرید. 1 عدد پیاز قرمز کوچک را هم خلال کنید. هندوانه را با قاشق اسکوپ کوچک به شکل توپک درآورید. یک و نیم پیمانه هندوانه توپکی و 2 پیمانه گوجه گیلاسی را با مواد بالا در ظرفی بریزید. نصف پیمانه ریحان خرد شده‌ درشت، نصف پیمانه جعفری خرد شده،1 قاشق سرخالی پودر نعنا خشک را با نصف پیمانه زیتون بی هسته حلقه شده به مواد سالاد بیفزایید.

حالا یک‌چهارم پیمانه روغن‌زیتون بودار را با نصف پیمانه سرکه سیب و 3 قاشق عسل مخلوط و با کمی نمک و فلفل به مواد داخل کاسه اضافه کنید. سالاد را می‌توانید بلافاصله سرو کنید.


20. ساندویچ هندوانه و آووکادو:

برای درست کردن دو عدد ساندویچ با نان پیتا نصف یک آووکادو را ورقه نازک ببرید وبه‌اندازه 1 پیمانه هندوانه را یک سانتی متری خرد کنید. سه چهار عدد فیله مرغ را که از قبل با نمک و فلفل و روغن‌زیتون مژه‌دار کرده‌اید را گریل  کنید.

همه این مواد را در دو نان پیتا تقسیم کنید. ساندویچ‌تان را با افزودن کمی جعفری خرد شده و برگ کلم نازک خلال شده و چند قطره آب‌لیموی
تازه کامل و نوش جان کنید.

ناگت مرغ خانگی خوشمزه

ناگت مرغ خانگی خوشمزه

میگو-سوخاری

میگوسوخاری یک غذای خوشمزه و پرطرفدار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا