معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا

یکشنبه 14 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات کلی گیاهان هوازی

مقدار نیاز به نور خورشید: متوسط به بالا

آبیاری:‌ متوسط

دمای مورد نیاز: بین ۱۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد

سمی بودن:‌ غیرسمی

معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاه آپارتمانی تیلاندسیا دارای اندازه های متفاوت 3 تا 5 سانتی متری است. تیلاندسیا به خاطر عدم نیاز به خاک، جزء گیاهان هوازی محسوب می شود. گیاهان هوازی اپی فیت هستند. اپی فیت به این معنیست که در طبیعت روی گیاهان دیگر و معمولاً روی شاخه های درختان رشد می کنند. همچنین گیاهانی که شاخ و برگ های نقره ای دارند، در برابر خشکی از تحمل بالایی برخوردار هستند.

معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا

معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا

مشخصات گیاه هوازی تیلاندسیا

  • این گیاه مقاوم یکی از گسترده ترین گونه ها در میان تمامی گیاهان است زیرا 450 نوع متفاوت از تیلاندسیا وجود دارد که می توانید آنها را در فضای مخصوص خود پرورش دهید.
  • در اصل آنها به نسل بروملیادها تعلق دارند و در نهایت کلیت خانواده‌ی تیلاندسیا به خانواده‌ی آنانانس‌ها مرتبط هستند.
  • ریشه این گیاه خیلی مشخص نیست بنابراین می توانید آن را در هر مکانی مثل گلدان یا داخل فضا های شیشه ای نگهدارید تا کمی شبیه به تراریوم‌ها به نظر برسد و جلوه ی خاص تری پیدا کند.
  • حتی می توانید آنها را درون صدف یا ظروفی غیر از گلدان پرورش دهید این موضوع بستگی به نظر و سلیقه شما دارد. می توانید با استفاده از خلاقیتتان زینتی خاص را در منزل خود داشته باشید.
  • این گیاه می تواند از 5 سانتی متر تا 2 متر رشد و نمو داشته باشد و همچنین آنها دررنگ ها و ابعاد مختلف موجود هستند. البته اکثرا در گل فرشی ها میانگین اندازه آنها 5 تا 12 سانتی متر است.
  • تیلاندسیا معمولا بین چند روز تا چند ماه زنده است و برخی از گونه های آن در پایان زندگی خود شکوفا میشوند. خبر خوشحال کننده است که گیاهان هوازی معمولا قبل از مردن گیاهچه یا همان جوانه هایی تولید میکنند که می تواند به جای گیاه اولیه مجدد رشد کند و این چرخه ادامه دار است.
مشخصات گیاه هوازی تیلاندسیا

مشخصات گیاه هوازی تیلاندسیا

آبیاری صحیح گیاه هوازی تیلاندسیا

هر یکی دو هفته در میان، تیلاندسیا را در یک ظرف پر از آب غوطه ور کنید. با آمدن زمستان، آبیاری را به هر سه هفته یکبار کاهش دهید. گیاه را به خوبی تکان دهید تا آب‌های اضافی از آن خارج شوند، سپس آن را به صورت برعکس بر روی یک حوله جاذب قرار دهید تا زمانی که برگها به خوبی خشک شوند.

دما و طوبت مورد نیاز گیاه هوازی تیلاندسیا

اکثر انواع گیاه هوازی تیلاندسیا به محیط‌های مرطوب عادت کرده اند. اما نوع خاص (xerographica) ژروگرافیکا می‌تواند تاحدودی هوای خشک را نیز تحمل کند.
البته نیازی نیست خیلی هم سخت بگیرید، فقط کافی است در نظر بگیرید که آن هم مانند اغلب گیاهان به میزان مشخصی از رطوبت احتیاج دارد.

دما و طوبت مورد نیاز گیاه هوازی تیلاندسیا

دما و طوبت مورد نیاز گیاه هوازی تیلاندسیا

نور مورد نیاز گیاه هوازی تیلاندسیا

تیلاندسیا ژروگرافیکا xerographica، می‌تواند میزان نور بیشتری را نسبت به انواع گرمسیری و سایه دوست خود دریافت کند؛ و همینطور می‌تواند با کمبود نور بهتر کنار بیاید.
فراموش نکنید که تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه، سبب سوختن برگهای آن خواهد شد.

نحوه کوددهی گیاه هوازی تیلاندسیا

کوددهی به تیلاندسیا واقعا ضروری نیست، اما اگر دوست دارید شاهد رشد بیشتر و سریعتر گیاه خود باشید، می‌توانید مقدار خیلی کمی کود مایع به آب آن اضافه کنید. از یک کود چند منظوره استفاده کرده و آن را تا یک چهارم قدرت خود رقیق کنید. می‌توانید از کود مخصوص بروملیاد (17-8-22) نیز برای این گیاه استفاده کنید

نحوه کوددهی گیاه هوازی تیلاندسیا

نحوه کوددهی گیاه هوازی تیلاندسیا

بیماری ها و آفات گیاه هوازی تیلاندسیا

شته، شپشک آردی و پوسیدگی ریشه های این گیاه است. گاهی برگ های این گیاه زرد میشود و می ریزد. یکی از دلایل این بیماری ها شته ها و شپشک آردی هستند. این آفات معمولاً به گیاه می چسبند و به شکل انگلی از این گیاه تغذیه می کنند. حتماً در نظر داشته باشید که برای از بین رفتن این آفات باید از سم های مناسب برای از بین بردن آفات استفاده کنید.

اگر گیاهتان این مشکلات را دارد بهتر است آن را سریعاً از بقیه گیاهان جدا کنید. برگ های گیاه هوازی تان سیاه و یا قهوه ای رنگ شده اند؟ دلیل این مشکل مرطوب ماندن بیش از حد ریشه های این گیاه است. یکی دیگر از دلایلش میتواند قرار دادن طولانی این گیاه در آب باشد.

 

گل ورزیا

گل ورزیا و شرایط درست نگهداری ورزیا

گل فیکوس الاستیکا

گل فیکوس الاستیکا/فیکوس شرابی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا