گل فیکوس الاستیکا/فیکوس شرابی

چهارشنبه 10 اسفند 1401 گل و گیاه
گل فیکوس الاستیکا

مشخصات گل فیکوس الاستیکا

نام:گل فیکوس الاستیکا

نام علمی گیاه: Ficus elastica

نام های دیگر: گیاه لاستیک،پادشاه سیاه یا شرابی

خانواده گیاه فیکوس: از خانواده ی موراسه و بومی هند و کشور اندونزی

نوع گیاه درخت همیشه سبز

منطقه بومی قاره آسیا

ارنقاع :فیکوس الاستیکا بین1 تا 3 متر در هر مکانی ارتفاع میگیرد

 

گل فیکوس شرابی

گل فیکوس شرابی

 

گل فیکوس الاستیکا

گیاه فیکوس الاستیکا (معروف به گیاه لاستیکی، درخت لاستیکی، گیاه درختی لاستیک) به دلیل برگهای واکسی و ظاهر بزرگ آن یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است.

فیکوس الاستیکا، همچنین به عنوان گیاه لاستیک شناخته می شود، واریته ای با ظاهر غیرعادی بومی مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا است. این گیاه با عمر طولانی دارای برگ های بیضی شکل و بزرگ با رنگ زمردی غنی است و می تواند به سرعت رشد کند و در زیستگاه طبیعی خود به ارتفاع 100 فوت برسد. این ساده ترین گیاه برای مبتدیان نیست، زیرا اگر مراقبت های لازم را دریافت نکند، خیلی بخشنده نیست. با این حال، اغلب در داخل خانه به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می کند، جایی که می توان آن را در تمام طول سال کاشت و از آن مراقبت کرد و اندازه آن قابل کنترل تر است.

گیاه لاستیک دارای برگ هایی مومی مانند است که با رنگ صورتی مرجانی شروع می شود و در نهایت به رنگ سبز پر تیره می رسد. همانطور که گیاه لاستیک رشد می کند، شروع به افتادن می کند، بنابراین باید با استفاده از یک رولپلاک چوبی بلند (یا ساقه بامبو) برای کمک به نگه داشتن برگ های آن در حالت عمودی، کمک کنید.

گل فیکوس شرابی

گل فیکوس شرابی

نور خورشید

آنها می توانند نور ملایم آفتاب صبحگاهی را تحمل کنند، اما باید در بعد از ظهر از خط پرتوهای مستقیم  خارج شوند زیرا می توانند برگ ها را آویزان کنند. گیاهانی که نور کافی دریافت نمی کنند، ساق پا می شوند، برگ های پایینی خود را از دست می دهند و رنگ برگ آنها به جای براق و پر جنب و جوش، کدر می شود.

آبیاری

گیاه لاستیک خود را مرتباً آبیاری کنید – آنها دوست دارند همیشه مرطوب نگه داشته شوند اما خیس نشوند. گیاهان لاستیک نیز در برابر خشکی بیش از حد آسیب پذیر هستند و خشکی را به خوبی تحمل نمی کنند. برای بررسی اینکه آیا زمان آبیاری دیگر فرا رسیده است، سطح رطوبت را در چند اینچ اول خاک بررسی کنید – اگر خشک و خرد شده هستند، وقت آن است که دوباره گیاه خود را آبیاری کنید.

 

دما و رطوبت

مانند انواع دیگر درختان فیکوس، این گیاهان در برابر بادهای سرد آسیب پذیر هستند. گیاهان ناسالم ساقدار و دارای میانگره‌های کشیده می‌شوند و ممکن است برگ‌ها ابتدا زرد و سپس قهوه‌ای شوند. به طور کلی، درختان لاستیک بهتر است در دماهای متوسط تا گرم بین 60 درجه فارنهایت و 75 درجه فارنهایت و همچنین رطوبت متوسط نگهداری شوند. اگر خانه شما به خشکی تمایل دارد، برای افزایش سطوح، روی یک مرطوب کننده فضایی سرمایه گذاری کنید.

کود

در طول فصل رشد گیاه را با کود مایع ضعیف تغذیه کنید. وقتی سالم هستند تغذیه کننده نسبتا سنگینی هستند. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از کشش و ریشه‌بندی گیاهان، به‌دلیل رشد خیلی سریع، کودهای کمی به گیاهان داخل خانه داده شود.

خاک گلدان و زهکشی

وقتی نوبت به ترکیب خاک آنها می رسد، گیاهان لاستیک حساس نیستند. به طور معمول، هر خاک گلدان خوب و با زهکشی سریع احتمالاً مفید خواهد بود – بسیاری از باغبانان داخلی مخلوط کاکتوس را انتخاب می کنند. علاوه بر این، گیاهان لاستیکی یک مخلوط خاک اسیدی را ترجیح می دهند. مانند درختان انجیر برگ کمانچه (که بسیاری معتقدند شبیه آنها هستند)، آنها نیز خاک خود را “می خورند” و در نهایت ریشه هایشان آشکار می شود. وقتی این اتفاق می افتد، به سادگی روی گلدان خود را با خاک اضافی بپوشانید و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 

تکثیر گیاه لاستیک

گیاهان لاستیکی را می‌توان از قلمه‌های نوک برگ تکثیر کرد، اما این روش چندان ساده نیست و احتمالاً خرید یک گیاه گلدانی آسان‌تر است. اگر قلمه می گیرید، از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و مراقب رطوبت زیاد و گرمای زیاد باشید. اگر به راحتی تکثیر نمی شوند ناامید نشوید. این یک علم غیر دقیق است که زمان می برد.

.

آفات و بیماری های رایج

گیاهان لاستیکی در برابر انواع آفاتی آسیب پذیر هستند که معمولاً گیاهان آپارتمانی را آلوده می کنند، از جمله شته ها، حشرات آردآلود، کنه های عنکبوتی، فلس و تریپس. 1 در صورت امکان، آلودگی را در اسرع وقت شناسایی کنید و آن را با کم تهاجمی ترین گزینه درمان کنید.

 

هرس فیکوس

زمان مناسب برای هرس این گیاه در اوایل تابستان و اواخر بهار است. برای انجام این کار ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند را قطع و یا کوتاه کنید.

برای برش شاخه های اضافی برش را از بالای یک گره (ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوک شدن گیاه شود. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد.

 

تمیز کردن برگ ها

برای تمیز کردن برگ ها از اسفنج مرطوب و یا پارچه ی پنبه ای کمک بگیرید و با کمک آب برگ ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی براق کننده برای گیاه مضر است و بهتر است از این کار صرفنظر کنید.

 

آیا فیکوس سمی است؟

بله، گیاه فیکوس سمی بوده و شیره گیاه فیکوس بلک الاستیکا می‌تواند منجر به خارش پوست شود. همچنین خورده شدن این گیاه می‌تواند سبب اسهال و استفراغ شود.

بیماری‌ها و درمان گیاه فیکوس الاستیکا

به وجود آمدن هرگونه بیماری و مشکل برای گیاه فیکوس الاستیکا، به دلیل وجود شرایط نامطلوب آن گیاه می باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد در ابتدا شرایط نگهداری فیکوس بلک و فیکوس الاستیکا را در همین مقاله مطالعه نموده و در صورت هرگونه مغایرت با مطالب ذکر شده، آن را برطرف نمایید.

  • یکی از بیماری های رایج گل فیکوس زرد شدن برگ‌های آن است که به دلیل آبیاری بیش از حد رخ می دهد.
  • وجود لکه های قهوه ای روی برگ‌ها می تواند به دلیل کاهش دمای بیش از حد در محیط باشد و یا اسپری نمودن آب روی برگ‌ها در زیر نور مستقیم خورشید باشد.
  • وجود دانه های سیاه ریز روی برگ‌ها که قابلیت پاک شدن با دست از روی برگ را داشته، نشانه ی بروز بیماری فیکوس الاستیکا و بلک است که در اثر حمله آفات بوجود آمده و فقط با سمپاشی از بین می رود.
  • ریزش برگ‌های جوان گل فیکوس الاستیکا و بلک نشانه ی ضعیف شدن گیاه و نیاز آن به کود می باشد.

معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا

معرفی گیاه سنا یا کاسیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا