کشور پرتغال/همه چیز درباره کشور پرتغال

دوشنبه 21 آذر 1401 جاذبه های گردشگری
کشور پرتغال 

کشور پرتغال

کشور پرتغال  با نام رسمی جمهوری پرتغال کشوری در جنوب غربی قاره اروپا است. جمعیت آن تقریباً ۱۰/۵ میلیون نفر، پایتخت آن لیسبون و زبان رسمی آن پرتغالی است که از شاخهٔ زبان‌های رومی می‌باشد.

 

تاریخچه مختصر پرتغال:

نام نخست پرتغال، پورتو-کاله بود و آن نام شهر کوچکی بود واقع در کنار رودخانه دورو که در زمان‌های قدیم شکوه و رونقی خاص داشت و ناحیه اطراف این شهر (اوپورتوی کنونی) سرزمین پرتغالی (Terra portucalense) نامیده می‌شد.

رومیان در این سرزمین آیین مسیحیت را جایگزین پرستش خدایان قدیم ساختند. این دین حتی در دوره خلفای اسلامی بر پرتغال نیز همواره باقی و برجا بود.

پرتغال در سمت غربی شبه جزیره ایبری در کنار اسپانیا واقع شده است که در سمت شرق شبه جزیره قرار دارد. نام پرتغال از نام رومی شهر Portus Cale گرفته شده است.

منطقه پرتغال در اصل توسط مردم سلتیک سکنی گزیده بود. بعدها، امپراتوری فنیقیه و امپراتوری کارتاژ از این منطقه بازدید کردند. در دوران امپراتوری روم، پرتغال از 45 قبل از میلاد تا 298 پس از میلاد بخشی از امپراتوری بود.

در سال 711 پس از میلاد، مورها به شبه جزیره ایبری حمله کردند و به فتح شبه جزیره ایبری پرداختند. آنها بخشی از این منطقه را برای صدها سال حفظ کردند. ملل مسیحی دوره Reconquista را آغاز کردند که در آنجا دوباره تسخیر می کردند؟ شبه جزیره ایبری از مورهای اسلامی. این تلاش صدها سال طول کشید. در سال 1139 بود که پادشاهی پرتغال تشکیل شد. آفونسو هنریکس اولین پادشاه پرتغال بود.

با شروع قرن چهاردهم، پرتغال به یک قدرت بزرگ در عصر اکتشاف تبدیل شد. کاشفان پرتغالی مانند واسکو داگاما و فردیناند ماژلان شروع به ساختن پرتغال به یک امپراتوری استعماری گسترده کردند. پرتغال مستعمره هایی را در آمریکای جنوبی، آفریقا و خاور دور ایجاد کرد.

قدرت پرتغال در دهه 1900 کاهش یافت. در سال 1932، دکتر آنتونیو سالازار به عنوان نخست وزیر قدرت را به دست گرفت، اما بیشتر به عنوان یک دیکتاتور حکومت کرد. به مدت 42 سال ابتدا سالازار و سپس مارسلو کائتانو بر پرتغال حکومت کردند. در سال 1974 یک کودتای نظامی جناح چپ کشور را در دست گرفت و اصلاحات دموکراتیک شدیدی از جمله اعطای استقلال به تمام مستعمرات آفریقایی پرتغال انجام داد. پرتغال یکی از اعضای موسس ناتو و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است.

 

کشور پرتغال 

کشور پرتغال

همه چیز درباره کشور پرتغال

پایتخت: لیسبون

جمعیت: 10,226,187

مساحت کل: 92391 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی کوچکتر از ایندیانا

مختصات جغرافیایی: 39 30 N, 8 00 W

منطقه یا قاره جهان: اروپا

زمین عمومی: کوهستانی در شمال رودخانه تاگوس، دشت های نورد در جنوب

نقطه پست جغرافیایی: اقیانوس اطلس 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: پونتا دو پیکو (پیکو یا پیکو آلتو) در Ilha do Pico در آزور 2351 متر

آب و هوا: معتدل دریایی; در شمال خنک و بارانی، در جنوب گرمتر و خشک تر

شهرهای بزرگ: لیسبون (پایتخت) 2.808 میلیون; پورتو 1.344 میلیون (2009)، ویلا نوا د گایا

واحد پول: یورو (یورو)

تولید ناخالص داخلی ملی: 248,500,000,000 دلار

نوع حکومت: دموکراسی پارلمانی

زبان های صحبت: پرتغالی (رسمی)، میراندی (رسمی – اما به صورت محلی استفاده می شود)

استقلال: 1143 (پادشاهی پرتغال به رسمیت شناخته شد)؛ 5 اکتبر 1910 (اعلام جمهوری مستقل)

تعطیلات ملی: روز پرتغال (روز پرتغال)، 10 ژوئن (1580)؛ یادداشت – روز کامو نیز نامیده می شود، روزی که شاعر ملی محترم لوئیس دو کامو (1524-1580) درگذشت.

ملیت: پرتغالی (مفرد و جمع)

ادیان: کاتولیک رومی 94٪، پروتستان (1995)

نماد ملی: کره آریلاری (یک اسطرلاب کروی که اجسام را در آسمان مدل می کند)

سرود ملی یا آهنگ: A Portugesa (آواز پرتغالی ها)

 

کشور پرتغال 

کشور پرتغال

اقتصاد کشور پرتغال

صنایع عمده: نساجی و کفش. خمیر چوب، کاغذ و چوب پنبه؛ فلزات و فلزکاری؛ پالایش نفت؛ مواد شیمیایی؛ کنسرو ماهی؛ محصولات لاستیکی و پلاستیکی؛ سرامیک؛ تجهیزات الکترونیک و ارتباطات؛ تجهیزات حمل و نقل ریلی؛ تجهیزات هوافضا؛ ساخت و ساز و نوسازی کشتی؛ شراب؛ گردشگری

محصولات کشاورزی: غلات، سیب زمینی، گوجه فرنگی، زیتون، انگور؛ گوسفند، گاو، بز، خوک، مرغ، محصولات لبنی؛ ماهی

منابع طبیعی: ماهی، جنگل ها (پنبه)، سنگ آهن، مس، روی، قلع، تنگستن، نقره، طلا، اورانیوم، مرمر، خاک رس، گچ، نمک، زمین های زراعی، انرژی آبی

صادرات عمده: پوشاک و کفش، ماشین آلات، مواد شیمیایی، چوب پنبه و محصولات کاغذی، پوست

عمده واردات: ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، نفت، منسوجات، محصولات کشاورزی

 

تقسیمات  کشور پرتغال

کشور پرتغال به هفت ناحیه و دو منطقه خودمختار (عبارت از مجمع‌الجزایرها) بخش شده‌است. این کشور همچنین شامل هیجده استان است که در زیر مشخص شده‌اند.

لیسبون
لیریا
سانتاری
ستوبال
بژا
فارو
اوورا
پورتالگره
کاستلو برانکو
گاردا
کویمبرا
آویرو
براگانسا
ویلا رئال
پورتو
براگا
ویانا دو کاستلو

 

کشور پرتغال 

کشور پرتغال

معرفی 5 مکان دیدنی در کشور پرتغال

1-زیارتگاه سانتا لوسیا؛ سنت لوسی – Saint Lucy

سانتا لوزیا معبدی در ویانا دوکاستلو است. این معبد از جمله مشهورترین بناهای تاریخی در قلب پرتغال است که می توان آن را تلفیقی از معماری نتو رومانسک و نتوگوتیک دانست. در سال 1904 ساخت این زیارتگاه که از آن به پناهگاه هم یاد می شود، آغاز شد. سال 1959 را می توان به عنوان زمان به پایان رسیدن کار ساخت این معبد معرفی کرد.

 

2-آپولیا؛ منطقه ای با اصالت طبیعی در پرتغال

آپولیا از جمله مناطق بکر و زیبایی است که در 35 کیلومتری ویانا دو کاستلو قرار گرفته است. این مکان با توجه به قرار داشتن در لیست مناطق محافظت شده، امروزه به مکانی فوق العاده ایده آل برای گردشگری نیز تبدیل شده است. آرامش سواحل آپولیا و فرصت نگاه به چشم اندازهای طبعیی این منطقه تنها بخشی از جذابیت هایی که حتی درکِ آن نیز می تواند لذت بخش باشد.

 

3-شهر پرتو؛ بهترین مکان گردشگری در سال 2017

پرتغال نام خود را از پرتو الهام گرفته است اما این تنها توصیف از شهر پرتو نیست. پرتو در سال 2014، 2012 و 2017 به عنوان زیباترین و یا “بهترین مقصد گردشگری در اروپا” شناخته شد. زمان بازدید از این شهر این شما هستید که با جذابیت هایی وصف ناشدنی رو به رو می شوید، فضایی که تلفیقی از دنیای مدرن و یک شهر قدیمی است.

 

4-آویرو؛ شهری با پائو د لو های خوشمزه

آویرو از شهرهای هیجان انگیز در پرتغال است. این شهر مشهور به پائو د لوهایی است که خوشمزگی آن را می توان نزدیک به کیک های اسفنجی دانست. اما تالاب جذابی که در شمال شهر آویرو قرار دارد، محلی برای تماشا جانوران و گیاهانی است که شاید هرگز آن را در جای دیگری از جهان ندیده باشید. شما این فرصت را دارید تا با پیاده روی 8 کیلومتری روی پل چوبی کنار تالاب، به کشفِ تمامی این عجایب بپردازید.

 

5-شهر آیرو پرتغال

تالاب زیبای پاتیرا دی فرمنتلوس؛ Pateira de Fermentelos

پاتیرا دی فرمنتلوس تالابی 5 کیلومتری است که امروزه به عنوان “بزرگترین دریاچه طبیعی در جزیره ایبری” شناخته می شود. شکل گیری این تالاب پس از طغیان رودخانه ها در قرن 15 میلادی صورت گرفت. با نگاهی به برخی تصاویر اینترنتی از پاتیرا دی فرمنتلوس می توان درک بهتری از زیبایی این نقطه به دست آورد.

کشور اسپانیا

کشور اسپانیا/همه چیز درباره کشور اسپانیا

کشور سوئیس

کشور سوئیس/همه چیز درباره کشور سوئیس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا