کشور مجارستان/همه چیز درباره مجارستان

یکشنبه 27 آذر 1401 جاذبه های گردشگری
کشور مجارستان

کشور مجارستان

کشور مجارستان  یا هنگری کشوری در اروپای مرکزی و حوضهٔ پانونی است این کشور از شمال با اسلواکی، از شمال‌شرقی با اوکراین، از شرق و جنوب شرق با رومانی، از جنوب با صربستان و کرواسی، از جنوب غرب با اسلوونی و در غرب با اتریش هم‌مرز است.

 

تاریخچه کشور مجارستان

در قرن پنجم میلادی اقوام هون به سرکردگی آتیلا، رومی‌ها را با جنگهای خونینی بیرون راندند. هون‌ها به رهبری آتیلا، آستروگوت‌ها ژپیدها و لونگوبارها و به‌دنبال آنها آوارها که از نژاد هون‌ها بودند برای زمان کوتاهی در این مکان سکنی گزیدند.

با انقراض امپراتوری آوار به‌دست شارل ماگن، تنها گروه‌های کوچکی از آوارها در درهٔ رود دانوب باقی‌ماندند. وضعیت اجتماعی و اقتصادی این مردمان تقریباً هم‌سطح مجارهای غالب بود و به‌همین علت باعث همزیستی و بعدها جذب شدن آن‌ها توسط مردم مجار می‌گردید.

در قرن دهم هفت قبیله فاتح مجار که با هم متحد بودند تحت رهبری آرپاد در حدود ۸۹۵ بر حوضهٔ پانونی چیره شدند. در ۹۷۲ گِزا به‌عنوان یکی از سران قبایل مجار به ریاست اتحادیه‌ای که از این قبایل به‌وجود آمده بود انتخاب شد

و به اتفاق همسرش شارولت به آئین مسیحیت گروید و پس از وی فرزندش ایشتوان یکم در سال ۱۰۰۰ به‌عنوان نخستین پادشاه مجارستان تاج‌گذاری کرد. وی که در کودکی غسل تعمید داده شده بود بعد از تحکیم حکومت خود به‌عنوان اولین پادشاه مجارستان مسئله مسیحی کردن مجارها را رسمیت بخشید

و به تأسیس صومعه و بنا نهادن کلیسا اقدام کرد. ایشتوان برای استقرار نظام پادشاهی و پی‌ریزی یک نظم اجتماعی پایدار کوشش‌های فراوانی نمود و مردم را مجبور کرد از آیین قدیمی به‌سمت مسیحیت بگروند.

سرزمینی که امروز مجارستان است، در ابتدا توسط تعدادی از مردمان و امپراتوری ها سکونت داشت. مدتی نیز بخشی از امپراتوری روم بود. در سال 895 مجارها به این سرزمین آمدند. این افراد بعداً مجارها نامیده شدند.

در سال 1000 میلادی پادشاهی مجارستان متولد شد. این پادشاهی مسیحی بود و برای قرن‌ها در مبارزه با امپراتوری عثمانی از گسترش به اروپا حکومت کرد. بعداً این پادشاهی بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان شد.

پس از شکست در جنگ جهانی اول، امپراتوری فروپاشید و مجارستان به طور قابل توجهی کوچک شد. سپس در جنگ جهانی دوم، مجارستان ابتدا در کنار آلمان قرار گرفت و سپس سعی کرد طرف خود را تغییر دهد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، مجارستان به یک کشور کمونیستی و تحت قدرت اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 سقوط کرد، مجارستان اولین انتخابات آزاد خود را برگزار کرد و اقتصاد بازار آزاد را آغاز کرد. در سال 2004 بخشی از اتحادیه اروپا شد.

 

کشور مجارستان

کشور مجارستان

همه چیز درباره مجارستان

پایتخت: بوداپست

جمعیت: 9,684,679

مساحت کل: 93030 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی کوچکتر از ایندیانا

مختصات جغرافیایی: 47 00 N, 20 00 E

منطقه یا قاره جهان: اروپا

زمین عمومی: عمدتاً هموار تا دشت های نورد. تپه ها و کوه های کم ارتفاع در مرز اسلواکی

پست جغرافیایی: رودخانه تیسا 78 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: ککس 1014 متر

آب و هوا: معتدل؛ زمستان های سرد، ابری، مرطوب؛ تابستان های گرم

شهرهای بزرگ: بوداپست (پایتخت) 1.705 میلیون (2009)، دبرسن

نوع حکومت: دموکراسی پارلمانی

زبان های صحبت: مجارستانی 93.6٪، سایر یا نامشخص 6.4٪ (سرشماری 2001)

استقلال: 1001 (اتحاد توسط شاه استفان اول)

تعطیلات ملی: روز سنت استفان، 20 اوت

ملیت: مجارستانی

ادیان: کاتولیک رومی 51.9٪، کالوینیست 15.9٪، لوتری 3٪، کاتولیک یونانی 2.6٪، سایر مسیحیان 1٪، سایر یا نامشخص 11.1٪، غیر وابسته 14.5٪ (سرشماری 2001)

نماد ملی: تاج مقدس مجارستان (تاج سنت استفان)؛ تورول (شاهین)

سرود یا آهنگ ملی: Himnusz (سرود)

واحد پول: فورینت (HUF)

تولید ناخالص داخلی ملی: 195,600,000,000 دلار

 

کشور مجارستان

کشور مجارستان

اقتصاد کشور مجارستان:

صنایع عمده: معدن، متالورژی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی فرآوری شده، منسوجات، مواد شیمیایی (به ویژه داروسازی)، وسایل نقلیه موتوری

محصولات کشاورزی: گندم، ذرت، تخمه آفتابگردان، سیب زمینی، چغندر قند؛ خوک، گاو، طیور، محصولات لبنی

منابع طبیعی: بوکسیت، زغال سنگ، گاز طبیعی، خاک حاصلخیز، زمین های زراعی

صادرات عمده: ماشین آلات و تجهیزات 61.1٪، سایر تولیدات 28.7٪، محصولات غذایی 6.5٪، مواد خام 2٪، سوخت و برق 1.6٪ (2003)

عمده واردات: ماشین آلات و تجهیزات 51.6 درصد، سایر تولیدات 35.7 درصد، سوخت و برق 7.7 درصد، محصولات غذایی 3.1 درصد، مواد خام 2.0 درصد (2003)

 

تقسیمات کشوری مجارستان

مجارستان از ۱۹ شهرستان تشکیل شده‌است به علاوه بوداپست که متعلق به هیچ شهرستانی نیست و مستقل است.شهرهای مهم مجارستان شامل دبرسن، میشکولتس، سگد، پچ و گیور هستند.

 

کشوراتریش

کشوراتریش/همه چیز درباره کشور اتریش

کشور هلند

کشور هلند/همه چیز درباره کشور هلند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا