کشور بوسنی و هرزگوین/همه چیز درباره کشور بوسنی و هرزگوین

جمعه 20 مرداد 1402 جاذبه های گردشگری
کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین:

کشور بوسنی و هرزگوین کشوری است در جنوب شرقی اروپا که پایتخت آن شهر سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کشور کرواسی، در شرق با کشور صربستان و در جنوب شرقی با کشور مونته‌نگرو همسایه است.در کشور بوسنی و هرزگوین سه قوم صرب و کروات و بوسنیایی زندگی می‌کنند.
شور بوسنی و هرزگوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرق قاره اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار گرفته‌است با آب و هوایی معتدل و کوهستانی و سرسبز زیبا؛ که با کشور کرواسی، کشور صربستان و کشور مونته‌نگرو مرز مشترک دارد.

این کشور از دو ناحیهٔ بوسنی (در شمال) و هرزگوین (در جنوب) تشکیل شده‌است. مرز آبی این کشور به طول ۲۲ کیلومتر در جنوب تنها راه دسترسی این کشور به آب‌های آزاد دریای مدیترانه است، بندر نئوم در این منطقه واقع شده‌است.

کشور بوسنی و هرزگوین

تاریخچه مختصر کشور بوسنی و هرزگوین:

منطقه ای که در حال حاضر کشور بوسنی و هرزگوین است، زمانی بخشی از امپراتوری روم بوده است. هنگامی که امپراتوری روم فروپاشید، این منطقه در نهایت به پادشاهی بوسنی تبدیل شد. در سال 1463 بوسنی به تصرف ترکان عثمانی درآمد.

ترکها تا اواخر دهه 1800 در بوسنی حکومت کردند که بخشی از اتریش-مجارستان شد. در سال 1908، اتریش-مجارستان رسما بوسنی را ضمیمه کشور خود کرد. برخی از مردم در جنوب بوسنی نمی خواستند بخشی از اتریش-مجارستان باشند.

به زودی جنگ جهانی اول شروع شد. پس از جنگ بوسنی بخشی از یوگسلاوی شد. اوضاع برای بوسنیایی ها بهتر نشد. در طول جنگ جهانی دوم بسیاری از بوسنیایی ها کشته و تحت آزار و اذیت قرار گرفتند.

پس از جنگ جهانی دوم، یوگسلاوی به یک کشور کمونیستی تبدیل شد. یوسیپ بروز تیتو سالها رهبر اصلی بود. او در سال 1986 توسط اسلوبودان میلوسویچ دنبال شد. این دوران وحشتناکی برای کشور بود. گروه‌های قومی مختلف در یوگسلاوی شروع به جنگ با یکدیگر کردند. بوسنیایی ها کشور خود را می خواستند و در 5 آوریل 1992 استقلال خود را اعلام کردند و یک ماه بعد توسط سازمان ملل به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شدند.

امروزه سه گروه قومی اصلی بوسنی و هرزگوین را تشکیل می دهند. آنها بوسنیایی، صرب و کروات هستند. همچنین سه زبان اصلی از جمله بوسنیایی، صربی و کرواتی وجود دارد.

کشور بوسنی و هرزگوین

همه چیز درباره کشور بوسنی و هرزگوین

پایتخت: سارایوو

جمعیت: 3,301,000

مساحت کل: 51129 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی کوچکتر از ویرجینیای غربی

منطقه یا قاره جهان: اروپا

زمین عمومی: کوه ها و دره ها

پست جغرافیایی: دریای آدریاتیک 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: مجلیک 2386 متر

آب و هوا: تابستان های گرم و زمستان های سرد؛ مناطق مرتفع دارای تابستان های کوتاه و خنک و زمستان های طولانی و شدید هستند. زمستان های معتدل و بارانی در امتداد ساحل

شهرهای بزرگ: سارایوو (پایتخت) 392000 (2009)، بانجا لوکا، توزلا

 

کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین

مردم کشور بوسنی و هرزگوین

نوع حکومت: جمهوری دموکراتیک فدرال در حال ظهور

زبان های صحبت: بوسنیایی، کرواتی، صربی

استقلال: 1 مارس 1992 (از یوگسلاوی؛ همه پرسی استقلال در 1 مارس 1992 تکمیل شد؛ استقلال در 3 مارس 1992 اعلام شد)

تعطیلات ملی: روز ملی، 25 نوامبر (1943)

ملیت: بوسنیایی(ها)، هرزگوینی(ها)

ادیان: مسلمان 40٪، ارتدکس 31٪، کاتولیک رومی 15٪، بقیه 14٪

نماد ملی: زنبق طلایی

سرود ملی یا آهنگ: Drzavna himna Bosne i Hercegovine (سرود ملی بوسنی و هرزگوین)

 

کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین

اقتصاد کشور بوسنی و هرزگوین

صنایع عمده: فولاد، زغال سنگ، سنگ آهن، سرب، روی، منگنز، بوکسیت، مونتاژ خودرو، منسوجات، محصولات تنباکو، مبلمان چوبی، مونتاژ مخزن و هواپیما، لوازم خانگی، پالایش نفت.

محصولات کشاورزی: گندم، ذرت، میوه ها، سبزیجات؛ دام

منابع طبیعی: زغال سنگ، سنگ آهن، بوکسیت، مس، سرب، روی، کرومیت، کبالت، منگنز، نیکل، خاک رس، گچ، نمک، ماسه، جنگل ها، انرژی آبی

صادرات عمده: فلزات، پوشاک، محصولات چوبی

عمده واردات: ماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت، مواد غذایی

واحد پول: مارکا (BAM)

تولید ناخالص داخلی ملی: 31,570,000,000 دلار

 

کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین

حکومت کشور بوسنی و هرزگوین

ساختار سیاسی بوسنی هرزگوین در سال‌های اخیر به طور جدی دنبال شده است این کشور در سطح ملی براساس ریاست جمهوری و همینطور شورای وزیران و پارلمان ملی طراحی شده است.

در بوسنی هرزگوین دو مجلس نمایندگان و مجلس اقوام وجود دارد. شورای سه نفره نیز در این کشور براساس صربستان و بوشنیاک ارزیابی شده است. این شورا برای دوره ۴ساله انتخاب می‌شود و هر یک به صورت چرخشی بوده و در دو دوره ۸ ماهه مشخص می‌شوند.

 

کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین

 شهر های بزرگ کشور بوسنی و هرزگوین

شهر ساراویو پایتخت بوسنی هرزگوین است که دارای فضای دیدنی بسیاری است این شهر به نوبه خود از سوی معماران مورد ارزیابی قرار گرفته است و تیم های تحقیقاتی تاریخ شناسی معتقد هستند که آینده این شهر بر آینده اقتصادی بوسنی هرزگوین تأثیر زیادی می گذارد.

شهر بانیا لوکا از دیگر شهرهای مهم بوسنی هرزگوین است که ایرانیان علاقه زیادی به زندگی در این شهر دارند علت این امر نیز مشخص است در ابتدا این که آب و هوای شهر بسیار مطبوع بوده و از نظر هزینه زندگی نیز وضعیت خوبی دارد.

شهر بیه لینا یک شهر توریستی در بوسنی هرزگوین است که در فصل بهار بسیار دیدنی و ارزشمند خواهد بود این شهر دارای فضای تفریحی بسیار غنی بوده و فضا برای داشتن دورهمی های خانوادگی در آن فراهم شده است. بازدید از این شهر از نظر هزینه کمی گران قیمت است.

شهر توزلا دارند علت این امر مشخص است، این شهر دارای فضای طبیعی بسیار زیادی است و برای کوهنوردی و گردش های دوره ای گزینه عالی محسوب می شود این شهر وسیع بوده و در مسیر اقتصادی بوسنی هرزگوین نقش زیادی ایفا کرده است.

شهر موستار یکی از شهرهای صنعتی در بوسنی هرزگوین است که از نظر کار و ورود به شغل می تواند یک گزینه عالی باشد این شهر به طور کلی دارای فضای گردشگری کمی بوده و برای کسانی که به قصد گردشگری وارد بوسنی هرزگوین می شوند پیشنهاد خوبی نخواهد بود.

شهر بیهاچ یک شهر دیدنی و بی نظیر در بوسنی هرزگوین که دارای فضای گردشگری بی نظیری است این شهر به طور کلی دارای سه بخش مشخص از نظر اقتصادی بوده و کسانی که با ثبت شرکت وارد بوسنی هرزگوین می شوند این شهر را گزینه خوبی برای زندگی می دانند از یاد نبرید که شهرهای دیگری نیز در بوسنی هرزگوین برای بازدید وجود دارد که عبارت است از: برچکو، زنیتسا و … .

 

کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین

دیدنی های کشور بوسنی و هرزگوین

 شهر قدیمی سارایوو

دریاچه مودراس

 اهرام بوسنی

تونل جنگی

پارک ملی Sutjeska

قلعه باستانی Herceg-Stjepan

 دریاچه نمک توزلا

فرودگاه زیرزمینی Zeljava

 آسیاب آبی های شهر  Jajce

قلعه Fortress Jajce

آبشارهای Kravica

پل قدیمی بوسنی

محفظه زیرزمینی تیتو

بانوی ما شهر Medjugorje

ساختمان های المپیک زمستانی

جاذبه های گردشگری زوریخ

جاذبه های گردشگری زوریخ

جاذبه های گردشگری والنسیا

جاذبه های گردشگری والنسیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا