چکاپ های سالمندان

چهارشنبه 8 دی 1400 سلامت
بهترین رژیم غذایی سالمندان

همه مردم باید بتوانند احساس خوبی نسبت به خود و زندگی شان داشته باشند. اگر سن تان بالای 60 سال است، فکر نکنید که نمی توانید زندگی مستقل، سرزنده و سلامت داشته باشید. شما می توانید حتی در 80 سالگی هم احساس پیری نکنید

چکاپ های سالمندان

بدین منظور باید همیشه مراقب بدن و سلامت جسمی تان باشید. بنا به توصیه پزشکان با انجام دادن مرتب آزمایش های ساده می توانید به محض مشاهده مشکلی در بدن، به درمان پرداخته و قبل از اینکه وضعیت جسمی تان بحرانی شود، آن مشکل خاص را برطرف نمایید. در واقع همه مردم چه جوان و چه مسن باید به وضعیت جسمانی شان اهمیت دهند و هیچ مشکلی را بدون توجه رها نکنند.

چکاپ های سالمندان

چکاپ های سالمندان

این مسئله برای افرادی که پا به سن می گذارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پزشکان معمولا توصیه می کنند که افراد مسن باید آزمایش های خاصی را به طور مرتب انجام بدهند. بنابراین اگر شما هم وارد دهه 50 و یا 60 سالگی خود شده اید، آزمایش های ضروری را انجام دهید تا از سلامت جسمانی تان مطمئن شوید. در این مقاله آزمایش های مهمی که باید در نظر گرفته شوند، توضیح داده شده است.

 

چکاپ های سالمندان

  • فشار خون

امروزه افراد بسیاری به فشار خون بالا مبتلا می شوند که برخی از آنها حتی از آن خبر ندارند. بنابراین افراد مسن با وجود فشار خون نرمال، باید هر دو سال یک بار فشار خود را بررسی کنند اما اگر شما از فشار خون نرمالی برخوردار نیستید یا به بیماری های قلبی و عروقی، مغز، چشم و کلیه مبتلا هستید، فشار خون تان را باید دائم کنترل کنید.

  • کنترل وزن

ما معمولا با بالا رفتن سن دچار اضافه وزن می شویم و بدتر از همه اینکه چربی های اضافه به دور شکم مان جمع می شود. از طرفی به علت پایین آمدن سوخت و ساز و بدن، کالری کمتری در بدن مان مصرف می شود پس با وزن کردن مرتب خود به هر مقدار وزنی که اضافه می کنید، توجه نشان دهید.

  • آزمایش سرطان روده بزرگ

بنا بر توصیه پزشکان افراد 50 سال به بالا باید مرتب آزمایش سرطان روده بزرگ انجام دهند. البته این آزمایش، به روش های مختلفی انجام می شود:

  1. * آزمایش خون پنهان در مدفوع (سالییک بار)
  2. * سیگموئیدوسکوپی (هر 5 سال یک بار) و هر 3 سال یک بار به همراه آزمایش خون پنهان در مدفوع
  3. * کولونوسکوپی (هر ده سال یک بار)
چکاپ های سالمندان

چکاپ های سالمندان

  • آزمایش سرطان پروستات و پستان

خطر سرطان پروستات در آقایان و پستان در خانم ها معمولا با افزایش سن بیشتر می شود. بنابراین باید هر دو هر دو سال یک بار آزمایش بدهند. در آزمایش سرطان پروستات، مقدار پادتن ویژه پروستات در بدن آقایان بررسی می شود که از یک مقدار مشخص نباید بیشتر باشد.

خانم ها هم از 40 یا 50 سالگی به بعد باید آزمایش های پستان و ماموگرافی را شروع کنند.

  • معاینه لگنی و پاپ اسمیر

ممکن است این معاینه را برای افراد مسن لازم ندانید اما بسیاری از زن های بالای 60 سال، این آزمایش را مرتب انجام می دهند. زنان مسن احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم یا مهبل دارند. این آزمایش ها معمولا، سه سالی یک بار انجام می شود.

  • مراقبت از چشم ها

بیماری های چشمی مانند تحلیل ماکولا، آب مروارید و آب سیاه معمولا با افزایش سن در ارتباط هستند. افراد مسن باید به طور مرتب نزد چشم پزشک رفته و آزمایش های لازم را انجام دهند.

  • تست شنوایی

حداقل 25 درصد از افراد 74-65 ساله و 50 درصد از افراد 74 سال به بالا، شنوایی شان را از دست می دهند که معمولا بر اثر بیماری های قابل درمان رخ می دهد و آنها به موقع به آن توجه نکرده اند. بنابراین تست شنوایی یکی دیگر از آزمایش هایی است که باید انجام شود.

چکاپ های سالمندان

چکاپ های سالمندان

  • مراقبت از استخوان ها

پوکی استخوان شوخی نیست. اگر فرد سالمند، پوکی استخوان داشته باشد و به آن توجه نکند، یک شکستگی کوچک مخصوصا در لگن ممکن است او را ناتوان ساخته و یا منجر به مرگش شود. بنابراین آزمایش تراکم استخوان باید در برنامه مراقبتی شان باشد.

  • آزمایش کلسترول

کلسترول بالا موجب سکته قلبی و مغزی می شود و معمولا افراد هر چه مسن تر می شوند، احتمال اینکه چربی بد خون شان افزایش یابد، بسیار زیاد است. بنابراین به طور مرتب باید آزمایش کلسترول بدهند.

  • واکسن پنوموکوکی

بزرگسالان 64-50 سال تقریبا به اندازه افراد 65 ساله و مسن تر به بیماری پنوموکوکی مبتلا می شوند. در نتیجه بهتر است تزریق واکسن از پنجاه سالگی به بعد صورت گیرد. سن و خطر ابتلا به بیماری با هم مرتبط هستند. سیستم ایمنی شما شبکه ای پیچیده از سلول ها، بافت ها و اعضاست که با هم کار می کنند تا از شما در برابر عفونت محافظت کنند.

به این دلیل که تعداد سلول هایی که جهت پاسخ به عفونت ها نیاز است با افزایش سن شما کمتر شده و میزان تولید مواد شیمیایی و مولکول های ضروری جهت دفاع سریع در بدن کاهش می یابد، سیستم ایمنی قادر به پاسخ به عفونت ها با سرعت زمانی که جوان بودید نیست. بنابراین توجه به این واکسن مهم است.

  • آزمایش آتوزیسم

پزشکان به مردان 75-65 ساله که سیگار می کشند توصیه می کنند که یک بار آزمایش آتوریسم آئورت شکمی بدهند. این بیماری، بزرگ شدن موضعی آئورت شکمی است که معمولا نشان بارزی ندارد مگر اینکه هنگامی که پاره شود و ممکن است فرد را به کام مرگ بکشاند.

چکاپ های سالمندان

چکاپ های سالمندان

  • قند خون

دیابت برای سلامت بسیار خطرناک است و قند خون هر سه سال یک بار باید آزمایش شود.

  • آزمایش هورمون تیروئید

مشکلات تیروئیدی معمولا نادیده گرفته می شوند. بنا به توصیه پزشکان، هر 5 سال یک بار باید این آزمایش انجام شود. مشکلات تیروئیدی اگر بدون درمان باقی بمانند موجب ریزش مو، افزایش یا کاهش وزن، خستگی و افسردگی می شوند.

  • سرطان پوست

معمولا سرطان پوست بیش از 20 سال طول می کشد تا بروز کند و خوشبختانه بیشتر انواع سرطان پوست درمان می پذیرند. بنابراین با مشاهده کوچک ترین تغییر در پوست یا خال ها باید به پزشک مراجعه کرد.

معاینه های دندانپزشکی

دندان، لثه، دهان و گلو باید توسط دندانپزشک به طور مرتب معاینه شوند تا افراد دچار بیماری های لثه نشوند زیرا این بیماری ها، خطر سکته قلبی را افزایش می دهند. امروزه آزمایش های پزشکی همچون هدیه هستند که باید به آنها توجه نشان دهید. بنابراین برای دیدن پزشک و مراجعه مرتب به او حتما برنامه منظمی داشته باشید تا هیچ یک از بررسی ها را از قلم نیندازید.

 

کاهش چربی شکم

مضرات چربی شکم

خواب دیدن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا