از کارافتادن ریه ها

سه‌شنبه 23 آذر 1400 سلامت

مقصر رایج ترین مشکلات ریوی، بیماری انسدادی مزمن ریه یا از کارافتادن ریه ها ااست. انسداد مزمن ریه در حال حاضر چهارمین علت مرگ در جهان است و به احتمال زیاد به زودی به سومین دلیل تبدیل می شود. انواعی از اختلالات COPD شامل آمفیزم، برونشیت مزمن، آسم و فیبروز کیستیک است. بنابراین اگر شما با هریک از نشانه های زیر مواجه هستید، بهتر است آن را نادیده نگرفته و برای بررسی دقیق از پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

همیشه با کمبود انرژی مواجه هستید

آیا بعد از بالا رفتن از پله ها احساس می کنید در یک مسابقه ی دوی ماراتن شرکت کرده اید؟ آیا فکر می کنید بدون داشتن یک چرت کوتاه نمی توانید کارهای روزانه تان را انجام دهید؟ سلول های شما برای به کار افتادن نیاز به دریافت اکسیژن دارند. وقتی ریه هایتان به اندازه ی کافی اکسیژن در اختیار سلول های بدن تان قرار نمی دهند، احساس خستگی می کنید.

هیچ چیز نمی تواند به اندازه ی احساس خسته بودن، برنامه زندگی مان را بر هم بزند. خستگی مانع ورزش کردن تان می شود و ورزش نکردن، به نوبه ی خود استقامت بدن تان را کمتر می کند، تا جایی که حتی نمی توانید کارهای کوچک روزانه تان را انجام دهید.

از کارافتادن ریه ها

از کارافتادن ریه ها

نمی توانید نفس بکشید

شاید گمان کنید با افزایش سن، نفس کشیدنتان خود به خود دشوار می شود، اما این امر همیشه درست نیست. اگر همیشه به راحتی نفس می کشیدید، ولی ناگهان این کار برایتان دشوار شد، باید پزشک به صدای ریه هایتان گوش کند.

خس خس سینه زمانی رخ می دهد که چیزی موجب بسته شدن راه های تنفسی شما شود. ممکن است شما مبتلا به تنگی مجاری تنفسی مربوط به آسم و یا آمفیزم باشید

گاهی اوقات تنگی نفس، ناشی از ناتوانی ریه ها برای تخلیه ی کافی هوا و حبس بیش از حد هوا در قفسه ی سینه می باشد.

حتی زمانی که مشکل از تخلیه ی هوای ریه نیست، بیماری ریه می تواند شما را به نفس نفس بیاندازد، آن هم به خاطر نرسیدن اکسیژن کافی به خون.

گیج و مبهوت هستید

آیا می دانید مغز از 15 تا 20 درصد اکسیژن بدن استفاده می کند؟ مغز برای درست فکر کردن نیاز به اکسیژن کافی دارد. اگر ذخیره اکسیژن بدن شما به علت نارسایی ریه ها کم باشد، افکار ما مبهم خواهد بود. سطح کم اکسیژن و سطح بالای دی اکسید کربن می تواند موجب سردرگمی و خواب آلودگی گردد.

وزنتان را از دست می دهید بدون آن که بدانید چرا؟!

 

از کارافتادن ریه ها

از کارافتادن ریه ها

بیماری پیشرفته ی ریه باعث می شود به طور غیر منتظره ای وزن تان را از دست بدهید. در این حالت تنها چربی نیست که کاهش پیدا می کند، به ویژه در بیماری انسداد مزمن ریه، التهابات زیاد موجب می شود توده ی عضلانی نیز تحلیل برود.

همچنین در صورت ابتلا به بیماری تنگی نفس ممکن است نتوانید به اندازه ی کافی غذا بخورید و یا مدت زیادی بنشینید، بنابراین لاغرتر می شوید.

به طور مداوم سرفه می کنید

سرفه ای که تمام نمی شود، به خصوص اگر با خلط، خون و یا تب همراه باشد، موجب نگرانی می گردد. اگر شما یک فرد سیگاری باشید، این نوع سرفه می تواند نشانه ای از برونشیت مزمن یا آمفیزم باشد.

اگر سرفه هایتان بیش از سه هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر با گذشت زمان تنفس برایتان سخت تر و سخت تر گردید.

درد قفسه ی سینه دارید

درد قفسه ی سینه یکی از مشخصه های بیماری قلبی است.، اما ریه هم می تواند باعث درد این قسمت از بدن شود. ریه ها اعصاب درد ندارند، اما بخش داخلی قفسه ی سینه عصب دارد. التهاب پوشش داخل قفسه سینه می تواند درد قفسه سینه را به دنبال داشته باشد که پلوریت نامیده می شود.

از کارافتادن ریه ها

از کارافتادن ریه ها

 

همچنین ممکن است عضلات شما در اثر سرفه کردن درد بگیرند و یا درد موجب شود ریه ها سخت تر کار کنند. گاهی اوقات افراد حبابی در ریه دارند که با ترکیدن آن، هوا به داخل حفرات قفسه سینه می رود و موجب درد می شود.

رنگ پوست تان خاکستری می شود

گلبول های قرمز خون، اکسیژن را به سمت بافت ها حمل می کنند. رنگ آبی مایل به خاکستری (کبودی) لب ها و انگشتان دست ها و پاها نشان می دهد که عضو مورد نظر اکسیژن مورد نیازش را دریافت نکرده است. این تغییر رنگ در پوست یکی از نشانه های شایع مراحل آخر بیماری ریوی است. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که فرد در حال کار کردن است، اما می تواند در حین استراحت نیز بروز کند.

خس خس موقع نفس کشیدن

خس خس سینه زمانی رخ می دهد که چیزی موجب بسته شدن راه های تنفسی شما شود. ممکن است شما مبتلا به تنگی مجاری تنفسی مربوط به آسم و یا امفیزم باشید. در این شرایط هوا با سرعت کافی جریان پیدا نمی کند، زیرا کیسه های هوایی به اندازه لازم خاصیت کشسانی و فنری ندارند. در هر صورت شما باید به پزشک مراجعه کنید تا او متوجه مشکل شما شود.

 

آکنه ها

آکنه ها

شیره خرما و خواص آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا