چرا سرطان معده می‌گیریم؟

چهارشنبه 22 دی 1400 سلامت
چرا سرطان معده می‌گیریم؟

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

سرطان معده یکی از مهم‌ترین و بالاتری علل مرگ‌ومیر است و در مقام دوم بعد از سرطان ریه قرار دارد. به دلیل علائم غیراختصاصی و مبهم اکثر بیماران در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند. بسیاری از بیماران ممکن است از علائمی مانند کاهش وزن، بی‌اشتهایی، درد و احساس پری معده بعد از صرف غذا همچنین سوزش سرِدل، تهوع و استفراغ شکایت داشته باشند.در مراجعات اولیه، کاهش وزن و درد شکم از شایع‌ترین علائم بیماری است. سیری زودرس علامت شایعی نیست ولی در تومورهای منتشر معده ممکن است رخ دهد.

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

 

این فوق‌تخصص خون و سرطان اظهار یکی از عوامل اکتسابی ابتلا به این سرطان را تغذیه نامناسب دانست و اظهار داشت: مصرف نمک زیاد، مصرف کم ویتامین‌های A و C و آب ناسالم ازجمله عوامل ابتلا به این بیماری هستند. همچنین در بعضی از شغل‌ها همچون کارگران معدن زغال‌سنگ، بیش از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری در آنها افزایش می‌یابد.سرطان معده یک تومور بد خیم است که در سلول‌های معده شروع می‌شود. بد خیم بدان معنی است که تومور سرطانی می‌تواند در سایر نقاط بدن گسترش یابد یا متاستاز شود.

 

معده بخشی از دستگاه گوارش است. این عضو عضلانی مانند کیسه‌ای در قسمت فوقانی شکم است. در معده، غذا با آب گوارشی مخلوط می‌شود. این آب یا شیره توسط غدد موجود در آستر معده ساخته می‌شوند. آن‌ها با تجزیه مواد غذایی به یک مخلوط نیمه جامد کمک می‌کنند تا به روده کوچک منتقل ‌شوند.سلول‌های معده گاهی تغییر می‌کنند و دیگر رشد نمی‌کنند یا به طور عادی رفتار نمی‌کنند. این تغییرات ممکن است منجر به تومورهای غیر سرطانی یا خوش‌ خیم مانند پولیپ معده، تومورهای کوچک استرومی “stromal” دستگاه گوارش (GIST) یا لیپوم “lipomas” شود.

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

 

تغییر در سلول‌های معده هم‌چنین می‌تواند باعث ایجاد شرایط پیش سرطانی شود. این بدان معنی است که سلول‌ها هنوز سرطانی نیستند اما این احتمال وجود دارد که در صورت عدم درمان، سرطانی شوند. بیماری‌های سرطانی که می‌توانند در معده ایجاد شوند عبارتند از: آدنوم معده “adenoma” یا پولیپ‌های آدنوماتوز “adenomatous” و دیسپلازی اپیتلیال معده “epithelial dysplasia” .

 

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

چرا سرطان معده می‌گیریم؟

در بعضی موارد، تغییر در سلول‌های معده می‌تواند باعث سرطان شود. بیشتر اوقات، سرطان در غدد و در لایه داخلی دیواره معده شروع می شود که به آن مخاط معده گفته می‌شود. به این نوع سرطان آدنوکارسینوما معده گفته می‌شود. حدود 95٪ از کل سرطان‌های معده را تشکیل می‌دهد.

انواع نادر سرطان معده نیز می‌تواند ایجاد شود. این موارد شامل لنفوم نان هوچکین “non-Hodgkin” معده و سارکوم بافت نرم “sarcomas” است.

سرطان معده چگونه بوجود می آید

 

 

 

 

 

آزواسپرمی یا بی نطفگی

آزواسپرمی یا بی نطفگی

کادایف شیری

کادایف شیری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا