چای ماچا چیست ؟

سه‌شنبه 10 اسفند 1400 سلامت
چای ماچا

چای ماچا چیست ؟

یک نوع چایی سبز که در چین و ژاپن بسیار طرفدار دارد. چینی ها از آن به عنوان دمنوش نیروبخش استفاده میکردند . ماچا یک نوع پودر است که از چای سبز به دست آمده که خواصی مثله چربی سوزی دارد! این چای دارای طعم شیرینی است و رنگ آن سبز زمردی است !این چای در ژاپن با آسیاب‌های سنگی گرانیتی مخصوصی پودر می‌شود تا کلروفیل درون آن به اصطلاح نسوزد.

نحوه کاشت و پودر کردن چای ماچا:

ژاپنی‌ها در پودر کردن دستی آن از هاون چوبی هم استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهمی که کم‌تر ذکر می‌شود این است که کلمه‌ی «ماچا» به فرم پودر شده‌ی گیاه چای «تنچا» گفته می‌شود.علت منحصر به فرد بودن پودر ماچا نحوه کشت مخصوص آن است. درختچه‌های گیاه ماچا در طول زمستان به خواب زمستانی رفته و با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی، از طریق عمل فتوسنتز، بهترین نوع چای بهاره‌ی ماچا را پدید می‌آورند.

کشاورزان ژاپنی در اواسط اردیبهشت‌ماه، سایبان‌هایی چوبی با چهارچوب‌های آلومینیومی بر روی درختچه‌های ماچا ایجاد می‌کنند تا میزان رسیدن نور خورشید به درختچه‌های ماچا به حدود 60 تا 75 درصد کاهش پیدا کند. این کار ، باعث بالا رفتن طعم شیرین و خواص کیفیت چای ماچا از طریق افزایش اسیدآمینه‌ها در آن می‌شود. برداشت چای ماچا در ژاپن با مراسم خاصی همراه است.

چای ماچا چیست ؟

چای ماچا چیست ؟

 

چای ماچا چگونه ساخته شده است؟

حدود 2 هفته قبل از برداشت محصول ، کشاورزان ساختارهایی در اطراف گیاهان ایجاد می کنند تا روی آنها سایه بیندازند و تقریباً در تاریکی باقی می مانند. این کار تولید کلروفیل را افزایش می دهد ، میزان اسید آمینه را تقویت می کند و رنگ سبز تیره تری به گیاه می بخشد.تصور می شود که این باعث می شود برگها نرمتر و شیرین تر شوند. بعد از برداشت ، برگهای چای به سرعت بخارپز می شوند ، سپس خشک می شوند و به مدت 20 دقیقه در فرهای گرم قرار می گیرند. سپس کارگران ساقه ها ، شاخه ها و سایر قسمت های غیرضروری را برداشته و برگ ها را به صورت پودر خرد می کنند.

هرچند که چای سبز ماچا یک چای ژاپنی به شمار می آید  ولی خاستگاه اصلی آن کشور چین است.
در قرن دوازدهم میلادی یک راهب متعلق به مکتب «ذن» به نام «ایساسی» (Eisai) طی سفری که به کشور چین داشت و در ضمن سیر و سیاحت در چین، انواعی از بذر انواع چای را با خود به ژاپن آورد که چای ماچا نیز یکی از آن‌ها بود. البته در آن زمان چای ماچا در ژاپن و در ابتدا به حالت پودر به کار نمی‌رفت و این موضوع، ابداع چینی‌ها است.

از خواص چای ماچا:

مهم‌ترین خواص چای ماچا عبارتنداز:

  • ضد التهاب
  • و ضد سرطان بودن
  • جلوگیری از پیری
  • سوزاندن چربی‌های اضافی
  • افزایش قابلیت چربی سوزی بدن
  • انرژی زا
  • سم‌زدایی از کبد
  • کاهش استرس

 

bakteryhai mofide rode

باکتری های مفید روده /با این کارها مشکلات گوارش خود درمان کنید

پیری زود رس

پیری زود رس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا