چاقی و دلایل آن

پنج‌شنبه 2 دی 1400 سلامت
سوزاندن چربی

چاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. از نظر علمی یکی از دلایل اصلی سوتغذیه، چاقی و عدم رعایت الگو غذایی سالم مشکلات، روانشناختی می‌باشند. فرمانده بدن ما انسانها مغز و ذهن مان است و تا زمانی که روانی سالم نداشته باشیم تغذیه و در نتیجه بدنی زیبا و سالم نخواهیم داشت، ریشه اصلی چاقی و لاغری در روان ما می‌باشد

خوردن محصولات کم چرب خوردن چربی چاق تان نمی‌کند، همان‌طور که خوردن پول، پولدارتان نمی‌کند! بر اساس همین فکر که چربی عامل چاقی است، غذاها را کم چرب یا بدون چربی درست کردند. اما آمارهای امروز، نشان از دو برابر شدن چاقی بزرگ‌سالان و سه برابر شدن چاقی کودکان دارد.

چون :

  • اکثر غذاهای کم چرب و یا بدون چربی برای حفظ طعم خود از افزودنی‌ها و شکر استفاده می‌کنند، که در نتیجه کالری برابر همان غذاهای پرچرب پیدا می‌کنند. در نتیجه این کالری‌ها هستند که چاق تان می‌کنند. یعنی غذاهای پرکالری! حالا فرقی نمی‌کند غذاهای پرکالری، پر چرب باشند یا پر کربوهیدرات یا پر پروتئین! بنابراین کالری غذاهای خود را محدود کنید.
  •  غذاهای کم چرب و یا بدون چربی، گرسنه‌ترتان می‌کنند و در نتیجه مجبور به پرخوری شده و در کل، کالری بیشتری وارد بدن تان می‌کنید. چرا؟ زیرا این محصولات در عوض چربی‌های مضر خود، کربوهیدرات‌های ساده‌ای دارند که سریع هضم و جذب بدن می‌شوند. بنابراین قندخون سریع بالا می‌رود و بعد از مدت کوتاهی قندخون افت می‌کند و احساس گرسنگی نمایان می‌شود. مطالعات دانشگاه آلاباما در بیرمنگهام نشان داده است که سیرکنندگی وعده‌های غذایی با 43% کربوهیدرات، بیشتر از وعده‌های دارای 55% کربوهیدرات است. ویژگی دیگر وعده‌های کم کربوهیدرات، تأثیر کمتر آن‌ها بر افت و خیز قندخون است.
چاقی

چاقی

دنبال نکردن توصیه‌های تغذیه‌ای معتبر

مطالعه‌ای در کانادا بر روی هزار نفر نشان داد، فرستادن ایمیل‌هایی در زمینه توصیه‌های تغذیه‌ای و ورزشی، کمک به پیشرفت فعالیت بدنی و بهبود عادات غذایی‌ می‌شود. بنابراین با عضو شدن در سایت‌هایی که روزانه اخبار آموزشی‌ را برایتان می‌فرستند، و بهره‌مندی از توصیه‌های به روز آن‌ها، در جهت سلامتی خود گامی مثبت بردارید. از همین امروز شروع کنید.

کم یا بیش خوابی

طبق مطالعات، افرادی که کمتر از پنج ساعت در طول روز می‌خوابند، دو و نیم برابر بیشتر از افرادی که بالای هشت ساعت می‌خوابند، دچار چاقی شکمی می‌شوند. برای کنترل بهتر وزن خود، به طور متوسط شش تا هفت ساعت خواب شبانه داشته باشید.

نوشیدن نوشابه‌ها حتی انواع رژیمی آن‌ها

مگر خوردن نوشابه چه اشکالی دارد؟ مطالعه‌ای در سال 2005 نشان داد افرادی که در طول روز یک تا دو لیوان نوشابه می‌نوشند، ریسک ابتلا به اضافه وزن و چاقی شان، سی و سه درصد افزایش می‌یابد. خوردن نوشابه‌های رژیمی هم خالی از اشکال نیست! مطالعه‌ای نشان داد افرادی که روزانه بیشتر از دو لیوان نوشابه رژیمی می‌نوشند، پنج برابر افرادی که لب به نوشابه رژیمی نمی‌زنند، دچار چاقی شکمی‌اند. چون افزودنی‌های موجود در این نوع نوشابه‌ها، اشتها را افزایش می‌دهد.

حذف وعده‌های غذایی

در مطالعه‌ای در سال 2011 مشخص شد که هفده درصد آمریکایی‌ها برای کم کردن وزن خود وعده‌ای را حذف می‌کنند. اما حذف وعده، درست در جهت عکس باعث افزایش وزن می‌شود، به خصوص اگر وعده حذف شده «صبحانه» باشد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که وعده‌های صبحگاهی خود را حذف می‌کنند با چهار و نیم برابر احتمال، بیشتر چاق می‌شوند. چرا؟ چون حذف وعده‌ها باعث کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش میزان گرسنگی و افزایش ذخیره‌سازی چربی می‌شود و همچنین احتمال پرخوری در وعده‌های بعدی را بیشتر می‌کند.

چاقی

چاقی

 

غذا خوردن سریع

بدن ما انسان‌ها یک مشکل عمده دارد و آن این است که بیست دقیقه طول می‌کشد تا معده به مغز پیغام بدهد که سیر شده‌ایم و دیگر خوردن بس است! مطالعه‌ای نشان داد افرادی که آهسته‌تر غذا می‌خورند، درست به همان میزان افرادی که سریع غذا می‌خورند احساس سیری پیدا می‌کنند، اما در هر وعده شصت و شش کالری کمتر انرژی دریافت می‌کنند. اگر می‌خواهید مفهوم این شصت و شش کالری انرژی دریافت نشده در هر وعده را بهتر متوجه شوید، لازم است بدانید که با آهسته خوردن در هر وعده در یک سال بیشتر از (حدود) ده کیلوگرم وزن کم می‌کنید.

تماشای زیاد تلویزیون

مطالعات نشان داده افراد چاقی که زمان تماشای تلویزیون خود را به نصف ساعات قبلی کاهش می‌دهند، به طور متوسط روزانه صد و نوزده کالری بیشتر انرژی می‌سوزاند که همین روند به طور اتوماتیک، سالیانه شش کیلوگرم وزن را کاهش می‌دهد. برای گرفتن نتایج بهتر و سوزاندن کالری بیشتر، موقع تماشای تلویزیون کارهای سبکی مانند کارهای خانه انجام دهید.

خوردن در بشقاب‌های بزرگ

بشقاب بزرگ‌تر یعنی غذای بیشتر، کالری بیشتر و بدنی با اضافه وزن بیشتر. مطالعات نشان داده است که 98 درصد افراد چاق، در بشقاب بزرگ غذا می‌خورند. بنابراین برای کنترل حجم غذای مصرفی خود، ظروف کوچک‌تر را انتخاب کنید و در صورت نیاز دوباره آن را پر کنید.

آوردن قابلمه بر سر میز غذا

به جای اینکه قابلمه غذا را به سر میز بیاورید و غذای هر کس را بکشید، قابلمه را در آشپزخانه گذاشته و همان جا غذای هر کس را کشیده و ظرف‌ها را سر میز بیاورید. تحقیقات نشان داده است كه آوردن قابلمه غذا بر سر میز، باعث افزایش سی و پنج درصدی مصرف غذا می‌شود. از طرفی، وقتی کسی به غذای بیشتری هم احتیاج داشته باشد، مجبور به بلند شدن از میز غذاست، که همین موضوع، اغلب نتیجه‌اش منصرف شدن است!

انتخاب نان‌های سفید

افراد دارای اضافه وزن، که غلات کامل و سبو‌س‌دار را وارد برنامه غذایی خود می‌کنند، به علت دریافت فیبر بالاتر، بیشتر از افرادی که از نان‌های سفید استفاده می‌کنند، چاقی شکمی‌شان آب می‌شود.

 

چاقی

چاقی

خوردن لقمه‌های بزرگ

افرادی که گازهای بزرگی به لقمه‌های خود می‌زنند، پنجاه و دو درصد بیشتر از افرادی که غذای خود را به لقمه های کوچک تقسیم کرده و بیشتر می‌جوند، کالری دریافت می‌کنند. با کوچک کردن لقمه‌های خود، رضایت بیشتری از غذایتان می‌برید و البته دور کمرتان هم باریک‌تر می‌شود!

ننوشیدن آب کافی

دریافت کافی آب برای عملکرد مناسب بدن لازم است. با نوشیدن آب بیشتر، شانس‌تان را برای لاغر ماندن افزایش می‌دهید. مطالعات نشان داده افرادی که پیش از غذا دو لیوان آب می‌نوشند، سی درصد بیشتر وزن کم می‌کنند. برای گرفتن نتیجه بیشتر می‌توانید یخ را هم وارد لیوان آب کنید. چون دانشمندان آلمانی معتقدند نوشیدن روزانه شش لیوان آب خنک، حدود پنجاه کالری متابولیسم روزانه را افزایش می‌دهد. پس اگر عادت کنید فقط روزانه بیشتر از شش لیوان آب خنک بنوشید، در سال دو و نیم کیلوگرم وزن کم می‌کنید.

دیر وقت غذا خوردن

زمانی که خواب هستید، بدن بهترین زمان را برای سوزاندن چربی پیدا می‌کند. اما وقتی که شام مفصلی به فاصله کوتاهی قبل از خواب تان خورده باشید، بدن به خاطر درگیر شدن در هضم و جذب شام، مجال سوزاندن چربی‌ها را پیدا نمی‌کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بعد از ساعت هشت شام می‌خورند، وزن بالاتری دارند.

استفاده نکردن از ترازو

دانستن وزن، انگیزه‌تان‌ برای اجرای اهداف کاهش وزن را تقویت می‌کند و مانع از کارشکنی در مسیر برنامه می‌شود. توصیه می‌شود هفته‌ای یک بار خود را وزن کنید. برای جلوگیری از اثر تغییرات طبیعی بدن بر وزنی که ترازو نشان می‌دهد، هر هفته در زمانی یکسان با پوشش بدنی ثابت پا روی ترازو بگذارید.

نوشیدن نوشابه‌های میوه‌ای

امروزه بیشتر رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به جای عرضه میوه تازه از آب‌میوه‌ها، نوشابه‌ها و شربت‌های پر قند استفاده می‌کنند. یادتان باشد هر چقدر نوشیدنی شیرین‌تر و مخلفاتی که دور و بر آن است بیشتر باشد، برای اندازه دور کمرتان بدتر است!

غذا خوردن احساسی

افرادی که در پاسخ به تنش‌ها و استرس‌های زندگی دست به غذا خوردن می‌برند و یا به اصطلاح احساسی غذا می‌خورند، سیزده بار بیشتر از افراد عادی، ریسک چاق شدن دارند. بنابراین بهتر است به جای خوردن، به پیاده روی بروید، آدامس بجوید و یا یک لیوان آب برای خنک کردن خود بنوشید.

 

تغذیه کمکی در شیرخواران

تغذیه کمکی در شیرخواران

زایمان‌ طبیعی

زایمان‌ طبیعی با شیوه‌ای نوین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا