منظور از پاکسازی پوست چیست؟

سه‌شنبه 10 آبان 1401 بازار
سلامت و زیبایی پوست

یکی از روش‌هایی که از سوی پزشکان و بسیاری افراد دیگر به منظور افزایش زیبایی و کاهش پیری پوست توصیه می‌شود، پاکسازی پوست است. در توصیف پاکسازی می‌توان گفت که یک واژه عمومی برای  روش‌های مراقبتی پوست است که سه هدف کلی را دنبال می‌کند و هرکدام از آنها فوایدی دارند؛ این سه بخش شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برداشت سلول‌های مرده پوست که با نام اگروفولیشن آن را می‌شناسند.
  • پاکسازی چربی‌ها، آلودگی‌ها و مواد اضافی روی پوست شامل این مرحله می‌شوند.
  • کمک به آبرسانی، تغذیه و بهبود خون‌رسانی پوست.

پاکسازی پوست

برداشت سلول‌های مرده

سطح پوست انسان از متشکل از سلول‌های مرده یا لایه شاخی است؛ این سلول‌ها و یا لایه‌ای که روی آن قرار دارند، آخرین و سطحی‌ترین بخش پوست است. سلول‌های شاخی وظیفه دارند تا از پوست در مقابل عوامل بیماری‌زا محافظت کنند؛ این لایه اولین سطح دفاعی پوست بدن است.

با توجه به تحقیقات انجام شده، بدن انسان هر 30 روز یکبار سلول‌های شاخی را حذف و سلول‌های جدیدی را در این لایه جایگزین می‌کند. اما گاهی این سلول‌های مرده با تجمع روی لایه سطحی پوست باقی می‌مانند؛ برداشت سلول‌های مرده به شما می‌کند تا علاوه بر حذف سلول‌های باقی مانده در لایه شاخی، پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در اثر برداشت سلول‌های مرده از پوست صورت بگیرد این است که اگر به روش صحیح انجام نشود، باعث ایجاد التهاب پوستی خواهد شد. به طور مثال در زمان‌های قدیم افراد با کیسه‌]ای ضخیم آبی رنگ و سفیدآب پوست خود را می‌ساییدند؛ با این روش پوست افراد گل می‌انداخت احساس می‌کردند که حسابی پوستشان پاکسازی شده است.

درواقع قرمزی پوست و گل انداختن یکی از علائم التهاب پوستی است. التهاب باعث افزایش سرعت پیری و ظهور علائم پیری نظیر ایجاد چروک‌های عمیق روی پوست خواهد بود. در نتیجه هدف پاکسازی سلول‌های مرده این است که علاوه بر برداشتن سلول‌های مرده، از ایجاد التهاب روی پوست جلوگیری کند.

پاکسازی چربی‌ها و آلرودگی‌ها

بخش دوم پاکسازی پوست شامل این مرحله خواهد بود. به طور علمی روی پوست ما چربی‌های قرار دارند که علاوه بر خفظ رطوبت پوست دارای خواص ضد میکروبی هستند که از ایجاد برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. اما در برخی افراد که چربی پوستشان زیاد است، چربی‌ها روی پوست تجمع کرده و با بستن منافذ پوستی باعث ایجاد آکنه و جوش‌های گوناگون می‌شود.

پاکسازی پوست می‌تواند چربی‌های اضافی که باعث بسته شدن منافذ شدند راحذف کرده و آلودگی‌هایی که در روزمره ممکن است روی پوست صورت نشسته باشد و موجب التهاب، بسته شدن منافذ پوستی و مشکلات دیگر شده باشند را پاک کنند.

مشکلی که این محصول دارد این است که با توجه به این موضوع که محصول باعث پاک شدن چربی‌های پوستی و باز شدن منافذ می‌شود، افراد به شکل افراطی از آن استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که چربی‌ها برای حفط سلامت پوست ضروری هستند و استفاده بیش از اندازه لایه بردارها علاوه بر اینکه کمکی به شما نخواهد کرد، باعث آسیب‌رسانی به پوست شما نیز خواهد شد.

پاکسازی پوست

کمک به آبرسانی، تغذیه و بهبود خون‌رسانی پوست

انواع روش‌های پاکسازی پوست که معمولاً شامل مراحلی نظیر بخور دادن و ماساژ صورت است باعث بهبود خون‌رسانی به پوست می‌شود. ماساژ مخصوص صورت علاوه بر بهبود عملکرد خون‌رسانی، موجب آزادسازی عوامل ضد التهاب و کاهش خطرات پیری زودرس خواهد شد. حتی در برخی تحقیقات علمی در این زمینه ثابت شد که ماساژ پوست صورت می‌ـواند تا ریزش موی سر را کاهش دهد. همچنین در این مرحله استفاده از لوسیون‌ها و برخی کرم‌ها نیز مشاهده می‌شود که با توجه به ویتامین‌رسانی آنان، باعث بهبود تغذیه و بافت صورت خواهد شد و چه بسا رنگ و قوام پوست شما را افزایش دهد.

روش‌های پاکسازی پوست

تا اینجا متوجه شدیم که اساس تمامی روش‌های پاکسازی پوست یکسان است؛ اما چیزی که آنها را از یکدیگر مجزا می‌کند، ابزار  و موادی است که در پاکسازی پوست استفاده می‌شود. به صورت کلی پاکسازی گوست را به سه روش تقسیم می‌کنند.

  • روش‌های خانگی: این شیوه که معمولاً در منزل انجام می‌شود، تاثیرات خوبی دارد و می‌توان با استفاده از یک برنامه‌ریزی مناسب پوست خود را به درجه شادابی بیشتری تغییر دهید. این شیوه پاکسازی پوست معمولاً موجب پاکسازی سطحی پوست می‌شود.
  • روش‌های آرایشگاهی: این شیوه که معمولاً در آرایشگاه‌ها، اسپاها و مراکز سلامت انجام می‌شود از ابزارها و روش‌هایی نظیر بخور و ماساژ با کرم‌های مخصوص استفاده می‌شود. این روش هرچند نسبت به روش خانگی تاثیر بیشتری خواهد داشت اما همچنان به پاکسازی عمیق نخواهد رسید.
  • روش‌های کلینیکی: این روش‌ها توسط افراد متخصص در این زمینه و یا تکنسین‌هایی که دارای مدارک معتبر بهداشت و درمان هستند به روش‌های گوناگون انجام می‌شود و موجب پاکسازی عمیق‌تر پوست خواهند شد.

اگر بخواهیم تفاوت روش‌های کلینیکی و غیرکلینیکی را بیان کنیم، اینگونه می‌توان گفت که در روش‌های کلینیکی از روش‌ها و ابزارهایی استفاده می‌شود که فقط افراد متخصص و دارای مدرک مجاز به استفاده از آن هستند و در محیط کلینیک انجام خواهد شد. همچنین روش‌های کلینیکی تاثیر بسزایی دارند و عمق بیشتری را پوشش می‌دهند.

روش‌های غیرکلینیکی پاکسازی پوست اما شیوه‌هایی است که فقط به منظور پاکسازی لایه سطحی پوست انجام می‌شود و عمق زیادی را پوشش نمی‌دهد. این روش‌ها را می‌توان در سالن‌های زیبایی و همچنین خانه استفاده کرد.

ویژگی‌های پاکسازی پوست

  • انجام روش پاکسازی پوست در کلینیک‌ها مورد اطمینان‌تر است چرا که با بررسی پوست شما، از روش‌های مناسب هر پوست استفاده می‌شود و تضمین کننده خواهد بود.
  • هرچه پاکسازی را از سنین پایین‌تر آغاز کنید تاثیر بیشتری روی حذف پیری زودرس خواهد داشت و انجام پاکسازی پوست برای هر سنی مناسب است.
  • باعث درخشندگی، شادابی، صافی و زیبایی پوست شده و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
  • موجب رفع چین و چروک‌های صورت شده و خطوط ایجاد شده بوسیله پیری زودرس را محو می‌کند.
  • نظارت و امنیت کلینک‌ها بسیار بالا است و شما از این اطمینان خواهید داشت که در حین رسیدن به زیبایی، آسیبی به پوستتان نخواهد رسید.

منبع: https://mayaskincare.ir/skin-cleaning

آفر-ویژه-تور-استانبول

آفر ویژه تور استانبول لحظه آخر آبان 1401

شیرقهوه

قهوه فوری چه خواصی دارد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا