قهوه فوری چه خواصی دارد؟

سه‌شنبه 26 مهر 1401 بازار
شیرقهوه

قهوه فوری (Instant Coffee) که با نام قهوه آماده نیز شناخته می‌شود نوعی عصاره قهوه خشک است که از محبوبیت خوبی در جهان برخوردار است. این قهوه به دلیل آماده‌سازی سریع، وزن کم و عمر مفید طولانی از شناخته‌ شده‌ترین نوشیدنی‌های جهان به شمار می‌آید.

در برخی از کشورها 50 درصد کل مصرف قهوه متعلق به قهوه فوری است. در ایران نیز به قهوه فوری، نسکافه نیز می‌گویند که جزو یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های ایران است. قهوه فوری خواص زیادی برای بدن و سلامتی دارد. لذا شما با خرید قهوه فوری می‌توانید از مزایا خوب آن استفاده کنید.

چگونه قهوه فوری تهیه می‌شود؟

قهوه فوری از عصاره خشک قهوه معمولی تهیه می‌شود که در آن دانه‌های آسیاب شده قهوه را دم می‌کنند تا عصاره آن را بگیرند. بعد از آن که آب را از عصاره قهوه خارج کردند قطعات پودری و خشک شده قهوه را به عنوان قهوه فوری در بازار عرضه می‌کنند. در حال حاضر دو روش خشک کردن پوششی و خشک کردن انجمادی برای خارج کردن آب از عصاره قهوه وجود دارد که مراحل هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

شما به هنگام خرید قهوه فوری ممکن است آن را به صورت محلول، پودری یا گرانول تهیه کنید. هر کدام از آن‌ها کاسنی‌های مختلفی دارند که بر اساس طبع خود می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید. حال اگر به دنبال خرید بهترین و پرفروش‌ترین قهوه فوری در جهان هستید می‌توانید از محصولات برندهای جاکوب، نسکافه، استارباکس، فولگرز و دانکین دونات تهیه کنید.

12 خواص دارویی و درمانی قهوه فوری برای بدن

  1. قهوه فوری مانند قهوه‌های معمولی منبع غنی آنتی‌اکسیدان است. به طوری که شما با مصرف آن می‌توانید رادیکال‌های موجود در بدن خود را آزاد کنید تا از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در امان بمانید.
  2. قهوه فوری مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم و نیاسین (ویتامین B3) دارد که مصرف آن به بدن شما مفید است.
  3. قهوه فوری کافئین کافی برای تامین انرژی روزانه شما دارد؛ اما مقدار این کافئین نسبت به قهوه‌های معمولی کمتر است. به طور مثال یک فنجان قاشق قهوه فوری حدود 30 الی 90 میلی‌گرم کافئین دارد که این رقم در قهوه معمولی 70 تا 140 میلی‌گرم می‌باشد. مقدار این کافئین در قهوه فوری برای نیازهای روزانه شما کافی است. به همین دلیل با خرید قهوه فوری می‌توانید یک روز عالی را شروع کنید.
  4. نوشیدن قهوه فوری عملکرد مغز را در طول روز حفظ می‌کند.
  5. کافئین موجود در قهوه فوری میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل مصرف آن موجب لاغری و چربی سوزی زیاد می‌شود.
  6. شما با مصرف یک فنجان قهوه فوری در روز می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهید.
  7. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند می‌توانند با مصرف قهوه فوری قند خون خود را کنترل کنند.
  8. یک از خواص قهوه فوری کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد است. به طوری که شما با خرید قهوه فوری می‌توانید مانع بروز بیماری‌های مختلف کبدی مانند سیروز و سرطان کبد شوید.
  9. افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند می‌توانند با مصرف قهوه فوری مانع تشدید این بیماری‌ها شوند.
  10. طبق مطالعات انجام شده روی قهوه فوری مصرف این نوع نوشیدنی آماده موجب افزایش طول عمر می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید که زندگی سالمی داشته باشید. نوشیدن یک فنجان قهوه فوری را فراموش نکنید.
  11. نوشیدن قهوه فوری آماده باعث تقویت بدن در برابر سرطان‌هایی مانند سرطان کبد و روده‌ی بزرگ می‌شود. خوب است بدانید که در حال حاضر سرطان کبد سومین عامل کشنده در جهان و سرطان روده بزرگ نیز چهارمین عامل است.
  12. قهوه فوری به مقدار زیادی در خود ویتامین‌های گروه B را دارد که از ابتلا به بیماری‌های اسم و استخوانی جلوگیری می‌کند.

مضرات قهوه فوری برای بدن

  • در قهوه فوری به مقدار کافی آکریلامید وجود دارد که این ماده شیمیایی برای بدن مضر است. وجود آکریلامید در قهوه فوری به سیستم عصبی آسیب وارد می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. آکریلامیدها به هنگام برشته شدن دانه‌های قهوه فوری ایجاد می‌شوند که مقدار آن‌ها در قهوه فوری دو برابر قهوه معمولی است.
  • وجود کافئین در نسکافه باعث می‌شود که اختلالاتی در خواب شما ایجاد شود؛ زیرا شما با نوشیدن نسکافه میزان هوشیاری خود را بالا می‌برید و نمی‌توانید به موقع بخوابید.
  • مصرف بیش از حد کافئین باعث اضطراب، بی قراری، ناراحتی معده، لرزش و تپش قلب می‌شود. لذا کسانی که از این اختلالات رنج می‌برند بهتر است در خرید قهوه فوری تجدید نظر کنند.

رایج‌ترین روش درست کردن قهوه فوری

برای درست کردن قهوه فوری باید در وهله اول اقدام به خرید قهوه فوری کنید که آن را می‌توانید با مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها یا از طریق خرید آنلاین مانند: سایت سام کیش تهیه کنید. در خرید قهوه فوری دقت کنید که پودر آن مرغوب باشد و هیچ‌گونه رطوبت در دانه‌های قهوه فوری وجود نداشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت به کیفیت دانه‌های قهوه فوری خود شک کنید. بعد از آن که اقدام به خرید قهوه فوری کردید لازم است یک قاشق چای خوری پودر قهوه را در یک فنجان آب جوش حل و میل کنید.

امروزه با توجه به محبوبیت نوشیدن قهوه فوری آن را با افزودنی‌های دیگری تهیه می‌کنند. این افزودنی‌ها می‌توانند شکر، زعفران و غیره باشند. هم‌چنین استفاده از دستگاه قهوه ساز به شما کمک می‌کند تا عطر و طعم قهوه را بهتر بچشید.

بهترین روش‌های خرید قهوه فوری ارزان قیمت

در سال‌های اخیر قهوه در کشور ما جایگاه ویژه‌ای را در میان ایرانی‌ها پیدا کرده است. به طوری که شما می‌توانید آن را در فروشگاه‌های مختلف به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید. قیمت قهوه فوری با توجه به نوع بسته‌بندی و حجم محصول متفاوت است؛ اما فاکتورهای دیگری مانند نوع دانه‌های قهوه، کیفیت قهوه، مرغوبیت آن و غیره نیز در تعیین قیمت قهوه فوری موثر هستند.

تفاوت قهوه فوری با قهوه آسیاب شده

قهوه‌هایی که در فروشگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ها به صورت پودر شده از دانه‌های قهوه عرضه می‌شوند با قهوه فوری متفاوت هستند؛ زیرا قهوه فوری از پودر قهوه‌هایی که قبلا دم شده و سپس به شکل پودر آبگیری شده‌اند، تهیه می‌شود. در حالی که پودر قهوه‌های آسیاب شده به صورت مستقیم از دانه‌های خود قهوه تهیه می‌شوند.

در حال حاضر اکثر قهوه‌های فوری از دانه‌های روبوستا تهیه شده است که طعم تلخ‌تری نسبت به قهوه عربیکا دارند؛ بنابراین هر چند که ظاهر قهوه فوری با قهوه آسیاب شده یکسان است؛ اما آن‌ها از نظر کیفیت با هم متفاوت هستند.

سلامت و زیبایی پوست

منظور از پاکسازی پوست چیست؟

خدمات تعمیر لباسشویی زیمنس و حایر و هیتاچی در محل

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا