ویروس پاپیلومای انسانی

دوشنبه 13 دی 1400 سلامت
ویروس پاپیلومای انسانی 

ویروس پاپیلومای انسانی

 

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروس بسیار شایعی است که بسیاری از افراد مبتلا به آن دارای علامت خاصی نمی‌باشند و در صورت بروز عفونت در اثر این ویروس، عفونت حاصله خود بخود برطرف می‌گردد. اما برخی از انواع این ویروس می‌توانند منجر به زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و همچنین سرطان آلت تناسلی مردان گردند.

 

ویروس پاپیلومای انسانی 

ویروس پاپیلومای انسانی 

 لازم به ذکر است که بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد و گونه‌ای از آن‌ها از بقیه خطرناک‌تر می‌باشند. هر ویروس پاپیلومای انسانی شماره مخصوص به خود را دارد
و اصطلاح “پاپیلوما” به نوع زگیلی که آن نوع خاص می‌تواند ایجاد کند مرتبط می‌باشد. این ویروس در سلول‌های کوچکی که سلول
های اپیتلیالنامیده می‌شوند و بر روی سطح پوست شما وجود دارند زندگی می‌کنند. سطح واژن، اطرافمقعد، سطح رویی آلت تناسلی زنانه و مردانه و دهانه رحم از دیگر محل‌هایی است که ویروس پاپیلومای انسانی در آن یافت می‌شود. دهان و گلو نیز از دیگر نقاط بدن می‌باشد که این ویروس می‌تواند در آنجا زندگی می‌کند.حدود 60 نوع از 100 ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند منجر به بروز زگیل در دست‌ها و پاها شوند.حدود 40 نوع از این ویروس‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل شده و به اعضای مخاطی بدن نظیر قسمت‌های مرطوب اطراف مقعد و آلت تناسلی کشیده می‌شوند. لازم بذکر است که همه‌ی این 40 ویروس منتقل شده باعث بروز خطرات جدی نمی‌شوند. خطرناک‌ترین این ویروس‌ها شامل HPV 16 و HPV 18 می‌باشد که در 70 درصد موارد منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود.ویرس‌های خطرناک دیگر شامل HPV 31, 33, 45, 52, 58 و تعدادی دیگر می‌شود.گونه‌های کم خطر این ویروس (ویروس پاپیلومای انسانی)، همانند HPV 6 و HPV 11 در 90% موارد منجر به زگیل تناسلی می‌شوند. زگیل بوجود آمده در اثر این ویروس‌ها شبیه به برآمدگی و گاهی شبیه گل کلم می‌باشند که بندرت منجر به بروز سرطان می‌شوند. زگیل
ایجاد شده معمولا چند هفته یا چند ماه و در برخی موارد چند سال پس از آن که شما با فرد آلوده به این ویروس رابطه جنسی برقرار کردید در شما بروز می‌کند.

ویروس پاپیلومای انسانی 

ویروس پاپیلومای انسانی 

علائم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

 

در اغلب مواردعلامتی از بروز عفونت حاصل از این ویروس در فرد مبتلا وجود ندارد و بدن به کمک سیستم ایمنی اثرات آن را بطور خودبخود برطرف می‌کند و بسیاری از افراد هرگز متوجه
نخواهند شد که به این ویروس مبتلا بوده‌اند. اما گاهی اوقات عفونت ایجاد شده در اثر گونه‌های پرخطر این ویروس مدت زمان بیشتری در بدن شما باقی می‌مانند و گاهی منجر به تغییراتی در سلول‌های دهانه‌ی رحم شده و منجر به سرطان می‌گردند. چنین تغییرات غیرطبیعی نیز می‌توانند در مقعد و آلت تناسلی مردانه نیز ایجاد شوند، اما این تغییرات معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد.

راه های پیشگیری از ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

این ویروس از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه جنسی دهانی و رابطه مقعدی منتقل می‌شود؛‌ در واقع راه انتقال این ویروس از طریق تماس پوست با پوست می‌باشد و از طریق سنگ توالت فرنگی، استخر شنا یا از طریق خون فرد آلوده به شما منتقل نمی‌شود.تنها راه قطعی برای پیشگیری از تمام ریسک‌های مربوط به این ویروس عدم برقراری رابطه جنسی است!؛ چه به صورت مقعدی، واژینال یا دهانی! اما برای کاهش سطح ریسک ابتلا به این بیماری می‌توانید تعدد شریک‌های جنسی خود را کاهش دهید. یکی دیگر از راه‌های مراقبت از ابتلا به این ویروس واکسن می‌باشد. واکسن‌های دهانه رحم،گارداسیل و گارداسیل-9 شما را در مقابل ابتلا به این ویروس مراقبت می‌نماید. بهترین زمان برای زدن این واکسن بین سنین 9 تا 26 سال می‌باشد. این واکسن‌ها بر روی گونه‌های پرخطر این ویروس تمرکز می‌کنند؛ اما هر سه‌ی این واکسن‌ها شما را در مقابل HPV 16 و HPV 18 محافظت خواهند کرد. واکسن گارداسیل و واکسن گارداسیل-9 در مقابل HPV 6 و HPV 11 که در اغلب موارد منجر به زگیل تناسلی می‌شوند، موثرتر می‌باشند.

ویروس پاپیلومای انسانی 

ویروس پاپیلومای انسانی 

از کجا بفهمم که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستم؟

بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس از این موضوع اطلاعی ندارند؛ مطابق تخمین‌های مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) حدود 80 میلیون از آمریکایی‌ها به این ویروس مبتلا هستند. بسته به نوعی از این ویروس که ممکن است شما به آن مبتلا باشید، شما دارای علامت یا بدون علامت هستید؛ اما بسیاری از افراد علامتی ندارند. برخی از انواع این ویروس منجر به زگیل تناسلی می‌شود. برخی دیگر از انواع این ویروس باعث بروز سرطان دهانه رحم یا در دیگر اعضای بدن می‌شود. برخی دیگر از اقسام این ویروس باعث بروز زگیل در قسمت‌های دیگر بدن می‌شود. در صورتی که شما به زگیل تناسلی مبتلا باشید قطعا شما به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستید. زگیل‌های بوجود آمده بر روی آلت تناسلی شما همگی شبیه به هم نیستند؛ این زگیل‌ها می‌توانند به شکل صاف، برآمده، به رنگ صورتی یه به رنگ گوشت در بدن شما رشد کنند. ممکن است یک زگیل یا چندین زگیل را بر روی آلت تناسلی خود مشاهده نمائید.

راه های درمان زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس بطور خودبخود درمان می‌شوند و نیازی به دنبال کردن درمان خاصی ندارند. اما در صورتی که این بیماری بطور خوبخود و توسط سیستم دفاعی بدن درمان نشود، پزشک شما به درمان علائم حاصل از این عفونت در شما می‌پردازد. برخی از این ویروس‌ها ممکن است شامل ویروس‌های کم خطری شود که منجر به رگیل تناسلی می‌شوند. ممکن است در صورت ابتلا به این ویروس حداقل فورا نیاز به درمان نداشته باشید. در صورتی که شما مبتلا به این ویروس باشید ممکن است پزشک شما نیاز داشته باشد که بداند آیا شما به بیماری‌ دیگری در اثر این ویروس مبتلا شده‌اید یا خیر. اگر شما خانم باشید پزشک شما به  نمونه برداری از سلول‌های دهانه رحم شما همانند تست پاپ اسمیر مبادرت می‌ورزد و نمونه‌ را جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌کند. در صورتی که باردار هستید یا گمان می‌کنید که در آستانه‌ی بارداری قرار دارید حتما قبل از شروع به درمان پزشک خود را در جریان بگذارید. ممکن است پزشک شما درمان این بیماری را تا پس از زایمان به تعویق بیاندازد. در صورتی که پزشک شما تصمیم به درمان سلول‌هی غیرطبیعی ایجاد شده در بدن شما بگیرد، یکی از روش‌های درمانی زیر را انتخاب خواهد کرد:

  • کریوتراپی (Cryotherapy): در این روش، سلول‌های غیر طبیعی به وسیله‌ی مایع نیتروژن فریز می‌شوند.
ویروس پاپیلومای انسانی 

ویروس پاپیلومای انسانی 

(عکس مرتبط با درمان زگیل بر روی دست به روش کرایوتراپی؛ درمان زگیل تناسلی به این روش نیز با همین دستگاه می‌باشد)

 

مواد غذایی که سالم نیست

مواد غذایی که سالم نیست

علل ریزش سکه‌ای مو

علل ریزش سکه‌ای مو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا