وسواس و درمان آن

شنبه 14 اسفند 1400 سلامت
وسواس و درمان آن

وسواس و درمان آن

وسواس یک اختلال اضطرابی مزمن می باشد که با درگیری ذهنی زیاد در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی همراه است، تا حدی که منجر به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می شود.بسیاری از ما دارای وسواس در زمینه های مختلف می باشیم.ما در این مقاله به برسی وسواس و درمان آن خواهیم پرداخت.

وسواس و درمان آن

 

اما در بعضی از افراد، نوع و میزان این وسواس به گونه ای متفاوت و ملموس می گردد که شکل بیماری پیدا می کند.وسواس های فکری به اشکال متفاوت بروز می کنند که به عنوان مثال، شامل ترس بی دلیل از میکروبها و عفونتها، شستن بیش از حد دستها و اشیاء، عدم اطمینان از قفل کردن درب خانه یا اتومبیل، عدم اطمینان از بستن شیرهای آب و گاز، وسواس در انجام همه کارها به صورت ایده آل و چیدن اشیاء به صورت کاملا منظم و در ردیف خاص می باشند.وسواس ها افکار، تصاویر ذهنی یا تکانه هایی هستند که ناراحت کننده و بازگشت پذیر هستند.اجبارها فعالیت هایی هستند که افراد احساس می کنند باید انجام دهند تا از احساس اضطراب رهایی یابند یا از وقوع چیزهای بد جلوگیری کنند تا به آرامش برسند  . بیشتر افراد مبتلا به OCD هم از وسواس ها و هم از اجبارها رنج می برند. بعضی از این موارد مثل وسواس در شستن دستها یا بستن شیر آب، بیشتر خود فرد را آزار می دهند، ولی برخی دیگر مانند وسواس در چیدن منظم اشیاء، معمولا باعث رنجش همسر و فرزندان و سایر اطرافیان می گردد، چون در صورت به هم خوردن این نظم توسط دیگران، فرد دچار وسواس، عصبانی گشته و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهد.

وسواس و درمان آن

وسواس و درمان آن

به چه رفتار هایی وسواس (اجبارها)گفته می شود ؟

• شستشو یا تمیزی بیش از حد مثل شستن دست ها بیش از چندین بار در روز

• وارسی کردن؛ مثل مکررا نگاه کردن به اجاق گاز برای اطمینان از خاموش بودن آن

• چک کردن مکرر درها برای اطمینان از قفل بودن آن ها

• تکرار فعالیت ها (اعمال) مثل خاموش و روشن کردن یک لامپ بیشتر از 16 بار

• احتکار یا ذخیره چیزها مثل نگهداری روزنامه های قدیمی یا قطعات کاغذ

• قرار دادن اشیاء با یک الگوی خاص مثل اطمینان از این که همه چیز در اتاق به صورت متقارن قرار داشته باشد.

بسیاری ازافراد مبتلا به OCD حداقل در زمان هایی می دانند که ترس های آنها واقع گرایانه نیست. آنها هم چنین احساس می کنند که اجبارهای آنها معنایی ندارند. با این حال می دانند که قادر به متوقف کردن خودشان نیستند.OCD می تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند افراد مبتلا به OCD اغلب ساعت هایی در روز را به انجام آیین ها می گذرانند. این امر کار کردن یا مراقبت از خانواده را با مشکلاتی روبرو می سازد. بیشتر افراد مبتلا به OCD از مکان ها یا موقعیت هایی که آنها را مضطرب می کند اجتناب می نمایند. برخی از آنها خانه نشین می شوند. اغلب آنها اعضایی درخانواده خود دارند که به اجرای آیین ها کمک می کنند.

وسواس و درمان آن

وسواس و درمان آن

علت های وسواس چیست ؟

دلیل اصلی وسواس OCD ناشناخته است ژن ها در این اختلال نقش دارند. اعضای خانواده مبتلایان اغلب به این اختلال و دیگر اختلالات اضطرابی مبتلا هستند. با این حال ژن ها به تنهایی OCD را تبیین نمی کنند. به نظر می رسد یادگیری و استرس های زندگی در این اختلال نقش دارند.

برای درمان بیماری وسواس چه کنیم ؟

معمولا اکثر افراد بالغ از داشتن وسواس آگاهی دارند، ولی همه آنها، آن را به عنوان یک بیماری تلقی نمی کنند. از سوی دیگر، کودکان معمولا از داشتن وسواس خود آگاهی ندارند و این موضوع باید توسط والدین و یا آموزگاران شناسایی شود. از آنجا که بیماری وسواس در صورت عدم درمان تشدید گردیده و تمامی شئونات زندگی فرد را تحت الشعاع خود قرار می دهد، شایسته است که در صورت تشخیص، هر چه زودتر مورد درمان قرار گیرد.درمان های دارویی و روانپزشکی برای این بیماران به کار برده می شوند. از آنجا که افراد مبتلا به این بیماری معمولا دچار کمبود ماده ای به نام سروتونین در مغز خود می باشند، درمانهای دارویی معمولا تجویز داروهای موسوم به «مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین» است که جلوی بازجذب ماده سروتونین را در مغز می گیرند. درمانهای روانپزشکی معمولا به شکل رفتار درمانی است و به کمک روان درمانگر صورت می پذیرد. در این روش فرد برای مدت کوتاهی و با درخواست درمانگر (و یا با اجبار او) در مواجهه با عاملی که از آن پرهیز می کند قرار می گیرد ولی درمانگر بیمار را از دادن پاسخ نهی می کند. در واقع به فرد آموزش داده می شود که چگونه در مقابل عادات تکراری وسواس گونه خود مقاومت کند و واکنشی نشان ندهد. این روش درمانی در طی جلسات متعدد و با افزایش زمان رویارویی ادامه می یابد. تحقیقات نشان داده است که وقتی درمانهای دارویی و روانپزشکی به همراه هم به کار برده می شوند، نتایج درمانی بهتری نشان می دهند.

کاهش وزن

چربی سوزی واقعی و تفاوت آن با کاهش وزن آبی!

اتو پلاستی

اتو پلاستی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا